Datalla ja web-analytiikalla menestyvää liiketoimintaa

Tietoon pohjautuva päätöksenteko on edellytys menestyvälle verkkoliiketoiminnalle. Suunnittelemme, toteutamme ja hyödynnämme web-analytiikan ratkaisuja, joiden avulla digitaalista mainontaa ja verkkoliiketoimintaa voidaan ohjata tiedolla.

Syyt tehdä yhteistyötä Web-analytiikka-tiimimme kanssa

Läpinäkyvyys

EDISTYNEET MENETELMÄT

Suunnittelemme ja rakennamme jatkuvasti uusia työkaluja, menetelmiä ja ratkaisuja web-analytiikkaan ja konversio-optimointiin. Mietimme jatkuvasti, miten asiat voi tehdä tehokkaammin ja asiakkaalle hyödyllisemmin. Kokeilukulttuurimme pitää huolen käytännön toteutuksesta.

YMMÄRRYSTÄ. EI VAIN LUKUJA.

Nykyään yrityksillä on käytössään enemmän dataa kuin sitä pystytään hyödyntämään. Lukuja on aina helppo esitellä, mutta datasta merkityksellisen tiedon kaivaminen on haasteellista. Autamme asiakkaitamme erottamaan merkityksellisen datan ja hyödyntämään verkkoanalytiikkaa liiketoiminnan ja digitaalisen mainonnan kehittämisessä.

TEKNINEN HUIPPUOSAAMINEN

Datan keräys edellyttää teknistä osaamista ja tekninen toteutus määrittää datan laadun. Meillä on analyytikkojen määrällä mitattuna yksi Suomen suurimmista ja kokeneimmista teknisistä web-analytiikkatiimeistä. Tiimissämme on kokemusta haastavista ja edistyneistä web-analytiikan teknisistä toteutuksista.

Lähestymistapamme web-analytiikkaan

AUDITOIDAAN NYKYTILANNE

Lähdemme aina liikkeelle perusteellisesti nykytilanteen auditoinnista. Näin tiedämme, mistä lähdetään liikkeelle ja millä toimenpiteillä on isoin vaikutus liiketoiminnalliseen kokonaisuuteen.

MÄÄRITETÄÄN LIIKETOIMINNALLISESTI TÄRKEÄT MITTARIT

Nykytilanteen auditoimisen jälkeen asetetaan toiminnalle mittarit, joiden mukaan lähdemme tekemään toimenpiteitä.

LUODAAN TEKNINEN SEURANNAN SUUNNITELMA

Yleisesti ottaen data kerätään liian vähän tai ei tiedetä, miten dataa kerätään ja mitä varten. Luomme perusteellisen suunnitelman seurannoista ja niiden asentamisesta, jotka tukevat online-markkinoinnin ja -myynnin kehitystyötä.

DATA VISUALISOIDAAN

Datasta tulee hyödyllistä vasta kun se visualisoidaan ja siitä tehdään johtopäätöksiä. Kun seurantojen asentamisen jälkeen dataa on alkanut kertyä, luomme dashboardeja asiakkaamme eri sidosryhmien käyttöön. Työkaluina käytämme mm. Google Data Studio, Tableauta ja Klipfoliota.

YMMÄRRYSTÄ KASVATETAAN

Autamme asiakkaitamme johtamaan digitaalista myyntiä ja markkinointia tiedolla. Ihmisten ymmärryksen kasvattaminen ja asenteiden muuttaminen on iso osa tekemäämme työtä, koska haluamme muuttaa koko toimialaa läpinäkyvämmäksi ja asiakaskeskesiemmäksi.

Analytiikan palvelut ja työkalut

OIKIOn kattaviin verkkoanalytiikan palveluihin kuuluu analytiikkajärjestelmien asentaminen, tietovarastojen rakentaminen, data-analytiikka, datan visualisointi ja evästehallintaan liittyvät ratkaisut. OIKIO ei tarjoa vain yhtä tiettyä työkalua, vaan tilanteeseen sopivinta ratkaisua. Vaihtoehtoja on monia, tässä alla tämän hetken suosituimmat analytiikkatyökalut.

Google Analytics 4

Google Analytics 4 (GA4) on yksi maailman suosituimpia analytiikkajärjestelmiä, erityisesti sen takia, että sen ilmainen versio on saatavilla kaikille. GA4 on uusin versio Googlen tarjoamasta analytiikkatyökalusta, jonka avulla voit seurata verkkosivustosi liikennettä ja kävijöiden käyttäytymistä. Tässä uusimmassa versiossa on merkittäviä parannuksia aikaisempaan, sillä datamalli on uudistettu modernimmaksi ja työkalun käyttäjille on tuotu mahdollisuus viedä GA4-data ilmaiseksi Googlen omaan BigQuery-tietovarastoon. Tämä tietovarastoyhteys on loistava mahdollisuus viedä datan kerääminen, muokkaaminen, yhdistäminen ja analysointi uudelle tasolle. Lue lisää BigQueryn mahdollisuuksista alta.

Piwik Pro

Piwik Pro on eurooppalainen analytiikkatyökalu, joka tarjoaa syvällistä tietoa kävijöistäsi ja heidän käyttäytymisestään verkkosivustollasi. Sen avulla voi esimerkiksi seurata kävijöiden polkuja sivustollasi ja optimoida konversioprosesseja. Piwik Pro tarjoaa laajemmat yksityisyydensuojan ominaisuudet kuin Google Analytics 4 sekä mahdollisuuden rakentaa seurannan täysin omille palvelimille. Piwik Pro sopii erinomaisesti tunnistamaan pullonkaulat verkkokaupassa sekä parantaa mainoskampanjoiden kohdentamista analysoimalla, mistä liikenne todella tulee.

SnowPlow Analytics

SnowPlow Analytics on avoimen lähdekoodin analytiikkajärjestelmä, joka tarjoaa reaaliaikaista tietoa verkkosivustosi kävijöistä. Se on suunniteltu tarjoamaan syvällistä ja joustavaa analytiikkaa, ja se on varteenotettava vaihtoehto suosituille analytiikkatyökaluille kuten Google Analytics, Adobe Analytics ja Piwik Pro. SnowPlow'n vahvuuksia edellisiin verrattuna ovat työkalun muokattavuus omiin tarpeisiin, esimerkiksi käyttämällä omia datamalleja. Sen avoimen lähdekoodin luonne mahdollistaa laajan mukautettavuuden ja integroituvuuden muihin järjestelmiin. Sen sijaan SnowPlown heikkoutena on raportoinnin graafisen käyttöliittymän puuttuminen, jonka takia dataan pääsee käsiksi ainoastaan dashboard-työkalujen avulla. Asiakkaamme ovat valinneet SnowPlow'n sen joustavuuden, tietosuojan ja datan omistajuuden takia, jotka erottavat sen monista muista markkinoiden analytiikkatyökaluista.

BigQueryn mahdollisuudet tietovarastona

BigQuery on Googlen pilvipohjainen tietovarasto, joka on suunniteltu erityisesti suurten tietomäärien analysointiin. Erityisen hyödylliseksi sen tekee se, että Google Analytics 4-datan voi tuoda suoraan ja ilmaiseksi BigQueryyn talteen. Sen avulla voit yhdistää myynti- ja kävijäseurannan dataa ymmärtääksesi mitkä markkinointikanavat tuottavat eniten myyntiä. Voit myös rakentaa erittäin nopean ja monipuolisen raportoinnin tuomalla datan suoraan BigQuerystä Looker Studio -dashboardille

Snowflake

Snowflake on pilvipohjainen tietovarastopalvelu, joka eroaa BigQuerystä monin tavoin. Toisin kuin BigQuery, Snowflake toimii monella eri alustalla. Sen voi ottaa käyttöön Amazon Redshiftiin, Azuren Synapseen tai Googlen BigQueryyn. Lisäksi Snowflake eroaa BigQuerystä arkkitehtuurinsa puolesta. BigQuery on erittäin skaalautuva serverless ratkaisu, jossa maksut skaalautuvat käytön mukaan. Snowflakessa määritellään tarpeeseen sopivaa virtuaalinen palvelin, jonka käytöstä maksetaan resurssin koon mukaan. Snowflake ei pysty käsittelemään Google Analytics 4 raakadataa sellaisenaan vaan vaatii taulujen litistämisen ennen kuin taulut voi siirtää Snowflakeen BigQuerystä.

Server side GTM:n mahdollisuudet ja PII-datan poistaminen

Server side Google Tag Manager (GTM) mahdollistaa tagien hallinnan palvelinpuolella, mikä voi parantaa sivuston latausnopeutta ja tietoturvaa. Erityisen merkittävää on sen kyky auttaa poistamaan henkilökohtaisesti tunnistettavaa tietoa (PII) ennen kuin se lähetetään kolmansille osapuolille. Tämä auttaa yrityksiä noudattamaan tietosuojalainsäädäntöä ja vähentämään riskejä liittyen tietovuotoihin. Asiakkaamme ovat käyttäneet server side GTM:ää nopeuttaakseen sivun latausaikoja ja varmistaakseen, että heidän asiakkaidensa yksityisyys säilyy.