BrightonSEO: Kokemuksia kenties maailman suurimmasta SEO-tapahtumasta

Brightonissa järjestettävään maailman suurimpiin kuuluvaan SEO-seminaariin osallistui tänä keväänä liki 4000 kävijää.

Tapahtuma

Englannin etelärannikolla Brightonissa kaksi kertaa vuodessa järjestettävä BrightonSEO on vuosien mittaan kasvanut yhdeksi Britannian ja samalla koko maailman suurimmista ja merkittävimmistä SEO-tapahtumista. Tänä keväänä seminaari järjestettiin 12.4.2019 ja seuraava syksyn tapahtuma järjestetään 12.–13.9.2019 Seminaariin suuntaa vuosittain tuhansia hakukoneoptimoinnin ammattilaisia yli 40 maasta, kuuntelemaan alan mielenkiintoisimpia puheita ajankohtaisista aiheista. Tapahtumaa isännöi sen perustaja Kelvin Newman.

Puhujat

Puhujat on jaettu teemoittain ja yhden teeman kesto on reilun tunnin verran. Yhdessä teemaslotissa on aina lähtökohtaisesti kolme puhujaa, jotka avaavat aihettaan omasta näkökulmastaan. Kullakin puhujalla on esiintymisaikaa siis noin 20 minuuttia ja koko slotin lopussa on mahdollisuus esittää kysymyksiä. Tapahtumassa on jopa kahdeksan lavaa, joilla pyörii puheet samaan aikaan, joten valinnanvaikeus eri slottien välillä on paha. Kannattaakin tutustua puhujien aiheisiin hyvissä join etukäteen ja suunnitella aikataulu omien mielenkiinnon kohteiden mukaan. Esimerkkejä teemoista:

  • Snippets & Schema
  • Site Speed
  • Ecommerce
  • Local SEO
  • Onsite
  • SERPs
  • Tech SEO
  • Competitor research
  • Link Building
  • SEO Automation
  • jne.

Valinnanvaraa on siis erittäin runsaasti, joten kattauksesta löytyy varmasti jokaiselle jotakin.

Päälavalla Paola Didone – Competitor Analysis: A Scientific Method

Puheiden taso vaihtelee puhujien välillä merkittävästi, mikä on toki luonnollista. Yleisesti taso on kuitenkin korkea ja esiintyjät ovat valmistautuneet esityksiin hyvin. Toisissa puheissa tulee hyvin konkreettisia ja spesifejä toimintaohjeita, kun taas toisissa saatetaan jäädä hyvin yleiselle tasolle saavuttamatta selkeää ja hyödyllistä viestiä kuuntelijoille. Moni esitettävä asia on SEO-ammattilaisille itsestäänselvyyksiä, mutta niidenkin tuominen esiin uudesta näkökulmasta voi olla hyödyllistä inspiraatiota omissa asiakkuuksissa hyödynnettäväksi.

Oma haasteensa onkin se, kuinka paljon kuuntelijalta odotetaan taustatietoa aiheesta, sillä 20 minuuttia ei millään riitä kaikkien perusasioiden kertaamiseen. Tämä korostuu teknisemmissä aiheissa, joissa aloittelevan SEO-tekijän voi olla vaikea pysyä perässä ja sisäistää kuulemansa. Jos puheiden aikana ei ehdi kirjoittaa kaikkea muistiinpanoihin, niin esityksiin on kuitenkin mahdollista palata myöhemmin, sillä kaikista esityksistä jaetaan slaidit nettiin. Päälavan esitykset myös taltioidaan videolle, joka löytyy tapahtuman jälkeen YouTubesta.

Päivän kruunasi päälavan keynote-haastattelu Googlen ”SEO-superstara” John Muellerin kanssa. Haastattelija pisti kaikkien SEO-tekijöiden tunteman Muellerin (leikkisästi) koville mielenkiintoisessa haastattelussa, jossa ruodittiin muun muassa viime aikoina paljon keskustelua herättäneitä aiheita indeksointibugeista rel=next rel=prev ”skandaaliin”, jossa Google oli yllättäen ilmoittanut, ettei sivutusten rel=prev/next-merkinnöillä ole ollut enää aikoihin merkitystä.

Tapahtumapaikka

Hakukoneoptimointiin keskittyneen BrightonSEOn veto on kasvanut vuosi vuodelta isommaksi, ja useaan otteeseen tapahtuman järjestäjät ovat joutuneet siirtymään isompiin tiloihin. Lopulliseksi (?) pitopaikaksi on nyt vakiintunut rantaviivalta löytyvä konferenssikeskus Brighton Center. Tämän suurempaa konferenssitilaa ei Brightonista löydy, joten tapahtuman kasvattaminen entisestään tulee olemaan haaste järjestäjille. Tilana Brighton Center on kuitenkin erinomainen tapahtumalle, sillä se sisältää useita erikokoisia saleja, joiden välillä on kätevä siirtyä puheesta toiseen oman mielenkiinnon mukaan. Saa nähdä, aletaanko tapahtumaa pian järjestää jopa useammin kuin kaksi kertaa vuodessa, sillä kysyntää tuntuu riittävän.

Taukojen aikana tungosta muodostui paikoin, mutta ei häiritsevästi

Salien akustiikka ja screenit toimivat erittäin hyvin, mitä nyt satunnaisia teknisiä ongelmia aika ajoin, jotka selätettiin kuitenkin nopeasti häiritsemättä esityksiä (missäpä tapahtumassa ei satunnaisia AV-ongelmia esiintyisi).

Sijainniltaan Brighton Centre on hyvin optimaalinen, sillä se on keskustan tuntumassa ja noin vartin kävelymatkan päässä juna-asemalta. Ruokailua ei tapahtumassa järjestetty erikseen, mutta lähistöltä löytyy runsas kattaus erilaisia ravintoloita, joista valita.

Suomesta tulevan kannattaa katsoa lentoja Gatwickin lentokentälle Heathrow’n sijaan sillä Heathrow’lta tullessa joutuu matkustamaan Lontoon halki ja matka kestää yli tunnin pidempään suuntaansa. Tällöin myös junaliput ovat tyyriimmät.

Näytteillepanijat

Tapahtumassa oli runsaasti erilaisia alan yrityksiä markkinoimassa omia SEO-työkalujaan ja palveluitaan. Ständeille ei kuitenkaan ehdi pitkäksi aikaa taukojen ajaksi jäädä keskustelemaan, ellei halua missata seuraavaa puheenvuoroa. Kaikenlaista oheiskrääsää löytyy muistoksi mainospaidoista tarroihin ja muistivihkoista kangaskasseihin. Yritysten edustajat jaksoivat koko päivän esitellä hymyssä suin työkalujaan, tyrkyttämättä kuitenkaan liikaa ohikulkijoille. Useampi mainoslehtinen sujautettiin mukaan myöhemmin tutustuttavaksi.

Oheistapahtumat ja tunnelma

Itse päätapahtuma kestää yhden päivän, mutta edeltävälle päivälle on mahdollista ostaa erikseen lippuja erilaisiin käytännön koulutuksiin. Tapahtuvaa edeltävänä iltana ainakin Deepcrawl oli järjestänyt paikallisessa pubissa live karaoke -bileet, jossa pääsi lasillisen äärellä tutustumaan muihin osallistujiin. Ennakkobileisiin oli mahdollista hankkia liput etukäteen linkin kautta, joka lähetettiin kaikille osallistujille. Kuulemani mukaan lippuja sai vielä ovelta, mutta ilmottautuminen kannattaa, sillä tupa on täysi ja ilmottautuminen on ilmaista, joten miksi suotta jättää välistä.

Deepcrawlin järjestämässä live karaoke -illassa oli tupa täynnä SEOkansaa

Pääpäivän päätteeksi osallistujille järjestettiin jatkot Brigthton Pierillä sijaitsevassa ravintolassa, jossa saattoi vaihtaa kokemuksia tapahtumasta muiden kanssa. Illan ainoa virallinen ohjelma oli nopea musavisa, josta palkintoa ei valitettavasti tällä kertaa Suomeen tuotu. Tunnelma pubissa oli hyvä, mutta ruokailumahdollisuus olisi pitkän päivän päätteeksi ollut tervetullut lisä.

Sovellus

Tapahtumalla on oma sovelluksensa, joka löytyy App Storesta ja Google Playstä. Sovellus kannattaa ehdottomasti ladata, sillä se helpottaa huomattavasti oman aikataulun suunnittelussa ja antaa muutenkin paljon lisätietoa tapahtumasta, puhujista, tapahtumapaikasta ja Brightonista yleensä.

Merkitse kiinnostavat puheet sovellukseen

Some

Tapahtuman järjestäjät ovat hyvin aktiivisia Twitterissä, joten tiliä @BrightonSEO kannattaa seurata ainakin tapahtuman ajan. Myös esiintyjät ovat hyvin aktiivisia Twitterissä ja monet jakavat esimerkiksi slaidinsa sen välityksellä. Tapahtumalla on myös Facebook-sivut, joille päivitetään tapahtuman ympärillä aktiivisesti. Esimerkiksi linkki päälavan striimiin jaettiin etukäteen sosiaalisessa mediassa niille, jotka eivät tällä kertaa päässeet itse tapahtumaan osallistumaan.

Hinta

Päätapahtuman hinta on erittäin huokea. Early Bird -liput lähtevät vain 100 punnan (+verot 20%) hintaan ja nousevat siitä tapahtuman lähestyessä maltillisesti. Edellisen päivän koulutukset ovat kalliimpia (600 puntaa), mutta voivat toki olla sen arvoisia, jos aihe osuu omiin intresseihin. Itse emme tällä kertaa näihin osallistuneet, joten tasoa on sen enempää vaikea arvioida. Saa nähdä nouseeko hinta lähivuosina, mutta ainakin tällä hetkellä liput syksyn tapahtumaan 12.–13.9.2019 ovat saman hintaiset kuin keväällä. Tänne tullaan toistekin!

Lopuksi omia kokemuksia

Reissussa oli mukana allekirjoittaneen lisäksi SEO-tiimimme vetäjä Joona Tuunanen. Itselleni tapahtuma oli ensimmäinen pelkästään (ainakin melkein pelkästään) SEOon  keskittyvä seminaari, kun Joonalle vastaavia on kertynyt vuosien mittaan muutamia. Useamman vuoden SEO-kokemuserosta huolimatta molemmat pitivät tapahtumaa erittäin onnistuneena kokonaisuutena, josta jäi runsaasti uutta tietoa ja pohdittavaa Suomeen tuotavaksi.

“BrightonSEO oli hyvä kokemus. Suuresta kävijämäärästä huolimatta konferenssi ei tuntunut liikaa massatapahtumalta ja kaikkiaan tunnelma oli hyvin ystävällinen ja yhteisöllinen. Esityksiä oli paljon mistä valita ja olen pääosin tyytyväinen valintoihini. Lähdin tapahtumaan odotuksenani saada yhden hyvän idean ja pari taktista toimenpidettä, jotka voin implementoida seuraavien viikkojen aikana asiakkailleni ja molemmat näistä tavoitteista ylittyi.” –Joona Tuunanen, Head of SEO

Yksi parhaita esityksiä antoi molempien mielestä Areej Abuali, joka tiivisti monta SEO-asiantuntijan helposti samaistuttavaa tuskaa esitykseensä. Hänen taidokkaasti rakentamassaan esityksessä tuotiin huumorilla höystettynä monia alalla työskentelevien tunnistamia haasteita erityisesti teknisten kehitystarpeiden saattamisessa käytäntöön, ja hänen tärkeimpiä sanomiaan oli, että ”tekniset ongelmat ovat ihmisongelmia” (”Technical Problems are People Problems”).

Areej tarkoitti tällä, että tärkeiden SEO-suositusten antaminen ei ollut hänen keississään ongelmana, vaan niiden saattaminen käytäntöön. Ongelmia voi löytää osapuolten välisestä viestinnästä ja vaikka muutosvastarinnasta, mutta yksi tärkeimpiä asioita on tarvittavien toimenpiteiden priorisoiminen ja viestiminen siten, että suurimmat ongelmat toteutetaan ensin ja vasta sitten annetaan ohjeistukset seuraavien ongelmien ratkaisemiseen. Tämä tarkoittaa myö sitä, että ”nice-to-do”-suosituksia ei pidä antaa ennen kuin jäljellä on vain ”nice-to-do”-suosituksia, sillä ne luovat turhaan sekavuutta ja priorisoinnin ongelmia.

Suosittelemme molemmat lämpimästi osallistumista BrightonSEO-seminaariin, sillä se sisältää useita Areejin esityksen kaltaisia samaistuttavia ja opettavaisia puheita, jotka ovat paitsi viihdyttäviä, myös hyödyllisiä omassa työssä. Kaikista puheista ei välttämättä opi varsinaisesti uutta, mutta erilaiset näkökulmat ja muistutukset vanhasta ovat myös silloin tällöin paikallaan.

Joonas Kantoluoto

Senior SEO Consultant

Haluan edistää loppuasiakkaiden käyttäjäkokemusta hakukoneoptimoinnin voimin. Nautin erityisesti isojen ja monipuolisten verkkosivustojen kehittämisestä. Minulla on inhouse-kokemusta niin pienistä kuin suuremmista verkkokaupoista käyttäjäkokemuksen, konversio- ja (erityisesti) hakukoneoptimoinnin saralta.