Fonecta ja OIKIO yhdistävät voimansa – tavoitteena ravistella alan toimintamalleja

Lukuaika min
Korona-ajan sopimukselle kättä päälle. Fonectan ja OIKIOn toimitusjohtajat Patrik Sallner ja Heikki Yrjölä kättelevät virtuaalisesti Teamsissa.

Digimarkkinoinnin uudistaja OIKIO Digital Performance Agency ja digimarkkinointitoimialan markkinajohtaja Fonecta aloittavat kumppanuuden, jonka tavoitteena on ravistella digimarkkinoinnin toimintamalleja. Fonectasta tulee OIKIOn omistaja ja OIKIO vauhdittaa kasvuaan itsenäisenä yrityksenä suuremman kumppanin kanssa.

”Tavoittelemme uudella omistusrakenteella voimakasta kasvua. Etsimme kumppania, jonka kanssa voisimme investoida vahvemmin digimarkkinoinnin osaamisen ja työkalujen kehittämiseen, ja tuottaa entistä suurempaa kilpailuetua asiakkaillemme”, kertoo OIKIOn toimitusjohtaja Heikki Yrjölä.

Järjestelyssä Fonecta ostaa OIKIOn koko osakekannan. OIKIOn jatkaa itsenäisenä yrityksenä omissa tiloissaan, omalla brändillään, johdollaan ja organisaatiollaan. OIKIOn osakkaat jatkavat entisissä rooleissaan ja yhtiön toimitusjohtaja Heikki Yrjölä on jatkossa osa myös Fonectan johtoryhmää. 

”Voimien yhdistäminen OIKIOn kanssa on täysosuma molemmille yrityksille, mutta ennen kaikkea kaikille asiakkaillemme. OIKIOn maailmanluokan osaamista ja toimintamalleja voidaan hyödyntää yhä useamman suomalaisyrityksen palvelemisessa. Fonectan globaalien alustakumppaneiden ratkaisuja puolestaan tuodaan OIKIOn asiakkaiden ulottuville”, sanoo Fonectan toimitusjohtaja Patrik Sallner.

 

Digimarkkinoinnin toimintamallit kaipaavat uudistamista – data takaisin asiakkaille

OIKIO on valittu useita kertoja vuoden toimistoksi suurten markkinointiteknologiatoimistojen joukosta. Yrityksen toimintamalli poikkeaa merkittävästi alan muista toimijoista.

”Nurinkurista kyllä, mutta digimarkkinointia myydään usein vielä gurujen tekemänä käsityönä. Haluamme palauttaa datan omistajuuden asiakkaille, muuttaa toimintamallit avoimiksi ja kehittää työkaluja ja prosesseja, jotka tehostavat asiantuntijoiden työtä ja takaavat asiakkaille parhaan lopputuloksen. Asiakkaamme ovat ottaneet toimintatapamme omakseen – siitä hyvä todiste on NPS-suositteluindeksimme, joka on ollut vuodesta toiseen yli 90”, OIKIOn Yrjölä sanoo.

”Yli 30 000 asiakkaan Fonectan kanssa voimme yhdessä vaikuttaa alan toimintamalleihin.”

Fonectan Sallnerin mukaan alan käytännöt kaipaavat tuulettamista.

”Digimarkkinointi koetaan usein vaikeasti ymmärrettäväksi. Asiakkaalle saattaa rakentua riippuvuussuhde ulkoisiin asiantuntijoihin, jotka pitävät asiakkaan datan hallussaan ja loihtivat siitä analyysejä. Tätä mystiikkaa haluamme purkaa yhdessä oikiolaisten kanssa. Digimarkkinoinnin ei pidä olla taidetta eikä tekniikkaa vaan mitattavasti liiketoimintaa kasvattavaa tekemistä”, Sallner tiivistää.

 

OIKIO Digital Performance Agency Oy on digitaalisen myynnin ja markkinoinnin asiantuntijatoimisto. OIKIO on erikoistunut web-analytiikkaan, hakukoneoptimointiin ja online-mainonnan optimointiin. OIKIOn asiakkaita ovat suuret ja keskisuuret B2B- ja B2C-yritykset.

Fonecta tarjoaa yrityksille tehokkaat digitaaliset ratkaisut verkosta löytymiseen, markkinointiin sekä parempaan asiakasymmärrykseen. Palveluvalikoima kattaa kaikki ostoprosessin eri vaiheet aina mielenkiinnon herättämisestä ostoon ja sitouttamiseen. Fonectan missio on auttaa suomalaisia yrityksiä parantamaan digitaalista kilpailukykyään. Fonecta työllistää viidellä paikkakunnalla yhteensä n. 250 asiantuntijaa, jotka palvelevat 30 000 yritysasiakasta ympäri Suomen.

Heikki Yrjölä

CEO

OIKIOn toimitusjohtaja vuodesta 2021. Taustaa laajasti digitaalisessa markkinoinnissa ja liiketoiminnassa.