OIKIOn helmikuun asiakastilaisuus

Lukuaika min

Asiakastilaisuudessa kohtaamisia ja monikanavaisen mainonnan mahdollisuuksia.

Kutsuimme 9. helmikuuta joukon asiakkaitamme OIKIOn toimistolle. Monen etätyön leimaaman vuoden jälkeen oli mukava kokoontua kasvokkain vaihtamaan kuulumisia. Saimmekin heti kiitoksia nimenomaan siitä, että tapahtumaa ei videoitu ja kaikki osallistujat olivat paikan päällä – tunnelma oli parempi kun pääsimme kaikki keskittymään kunnolla toisiimme. Johtavat konsulttimme Selja Selenius, Taru Paavola ja Jaani Saulamaa olivat valmistelleet esitykset monikanavaisen mainonnan kehityksestä.

Selja veti esityksessään yhteen miten ohjelmallinen ostaminen rantautui Suomeen 10 vuotta sitten ja paljon on tapahtunut tässä ajassa. Etenkin tämä vuosikymmen on tuonut paljon uusia digitaalisia mainospintoja ohjelmallisesti ostettavaksi, kuten ulkomainonnan, CTV:n ja digiaudion. Voidaan sanoa, että eletään ohjelmallisen mainonnan murrosta ylipäätään kohdentamisen vaikeutuessa, mutta myös ostamisen monimuotoistuessa, jossa monikanavainen markkinointi saa uuden käsityksen. Digitaalisen mainonnan ostamisessa menemme kohti yksittäisiä mainonnan ostoalustoja, jotka eivät ole riippuvaisia tietystä mediasta tai kanavasta ja pystymme tavoittamaan kohderyhmämme koko mediapäivän ajan.

Tarun Some-mainonnan osuus aloitettiin katsomalla miten sosiaalinen media on kehittynyt nopeasti lyhyessä ajassa, ja miltä markkina näyttää tänä päivänä. Kasvavan käyttäjämäärän sekä uusien kanavien myötä some on saanut ison jalansijan mainonnan kentässä. Esityksessä kurkistimme myös some-mainonnan tulevaisuuteen. Tulevaisuudessa some-mainonnassa tulee kiinnittää erityistä huomiota kanavastrategiaan, jotta tavoitamme halutun kohderyhmän sieltä, missä he ovat. Myös luovien sisältöjen merkitys tulee korostumaan, nopean sisällön kulutus kasvamaan ja tekoälyn hyödyntäminen arkipäiväistymään. Samaan aikaan mainonnan ostaminen muuttuu ja nopeutuu.

Tapahtuman päätteeksi äänessä olivat Aki Kaipainen, Head of Marketing, Intersport Finlandilta ja OIKIOn Lead Paid Search -konsultti Jaani Saulamaa. Esityksessä Aki esitteli hakumainonnan strategian peruspilarina toimivan, Intersportilla kehitetyn, laskentamallin, joka ennakoi tuotteen tai tuotekategorian myynnillistä kuntoa. Jaani taas esitteli tuloksia, kuinka mallin avulla on tehty merkittäviä investointitason lisäyksiä hakumainontaan, saavuttaen samalla selvän noston mainosinvestoinnin kannattavuustasoon. Esitys oli erittäin ajankohtainen esimerkki siitä, kuinka täydentämällä mainosalgoritmia yrityksen omalla datalla, saadaan tuottavuus aivan uudelle tasolle.

Kokoontuminen kasvokkain tuntui hyvältä ja esityksemme saivat paljon kiitosta yleisöltä. Tästä innostuneena suunnittelemme järjestävämme lisää tilaisuuksia asiakkaillemme tulevaisuudessa.

 

OIKIO Digital Performance Agency Oy on digitaalisen myynnin ja markkinoinnin asiantuntijatoimisto. OIKIO on erikoistunut web-analytiikkaan, hakukoneoptimointiin ja digitaaliseen mainontaan. OIKIOn asiakkaita ovat mm. DNA, Oomi, Ilmarinen, LähiTapiola, Metso Outotec, Suomalainen Kirjakauppa ja YIT. OIKIO työllistää n. 40 digitaalisen markkinoinnin asiantuntijaa. Tyytyväisistä asiakkaista kertovat tuorein NPS 72 sekä Vuoden Toimisto 2022, 2020, 2019 ja 2018 -tutkimuksien voitot teknologia- ja markkinointiviestintätoimistojen kategoriassa.

 

Heikki Yrjölä

CEO

OIKIOn toimitusjohtaja vuodesta 2021. Taustaa laajasti digitaalisessa markkinoinnissa ja liiketoiminnassa.