Poikkeuksellinen vuosipuolisko takana ja näkyvissä OIKIOn seuraava kasvuvaihe

Lukuaika min

Globaali yhteiskuntaa ravistellut pandemia on jättänyt jälkensä myös OIKIOon. Toistaiseksi olemme kuitenkin selvinneet ilman henkilöstöömme kohdistettuja säästötoimenpiteitä. Vallitsevassa tilanteessa emme katsoneet mielekkääksi osallistua Vuoden Toimisto -kilpailuun. Samanaikaisesti rakennamme seuraavaa kasvuvaihettamme ja olemme tehneet lukuisia uusia nimityksiä jakamalla yhä laajemmin liiketoiminnan kehitys- ja johtotehtäviä OIKIOssa kasvaneille asiantuntijoille.

OIKIO on nuori pian viiden vuoden ikäinen tuloskeskeiseen digitaaliseen markkinointiin keskittynyt asiantuntijatoimisto, joka on vasta tarinansa alussa. Nuoresta iästä huolimatta yhtiö on kasvanut jo alan kärkitoimijoiden joukkoon ja onnistunut muuttamaan koko alan toimintaa asiakaskeskeisempään suuntaan.  Haluamme muuttaa tuloskeskeisen digitaalisen markkinoinnin toimialan läpinäkyväksi ja asiakaskeskeiseksi sekä luoda jatkuvasti uusia parhaita käytäntöjä toimialalle. Tavoittelemme kunnianhimoisten yritysten tuloskeskeisen digitaalisen markkinoinnin suunnannäyttäjän roolia ja haluamme olla alan ylivoimaisesti paras työympäristö asiantuntijoille.

 

Pandemiasta selvitty toistaiseksi maltillisin vahingoin

Alkuvuodesta levinnyt pandemia yllätti meidät kaikki. Koronan myötä mekin koimme asiakasmenetyksiä ja osa jatkuvista asiakassopimuksistamme jouduttiin laittamaan tauolle. Lupasimme heti pandemian alkuun henkilöstöllemme, että jos joudumme näkyviin säästötoimenpiteisiin, niin ensimmäiset toimenpiteet kohdistetaan yhtiömme johtoon. Tällä pyrimme ensisijaisesti turvaamaan henkilöstön työsuhteet ilman lomautuksia tai muita näkyviä säästötoimenpiteitä. Vuoteen onkin mahtunut pandemian vuoksi tavallista enemmän erilaisia poikkeusajan harjoituksia, skenaariotyöskentelyä ja aktiivista viestintää niin sisäisesti kuin asiakkaidemme kanssa. 

OIKIOn asiakaskanta on jakautunut läpi eri toimialojen ja lopulta pandemian vahingot ovat toistaiseksi olleet maltillisia. Tähän päivään saakka olemme selvinneet koronasta ilman henkilöstöön kohdistuvia säästötoimenpiteitä ja tässä vaiheessa vuotta voidaan todeta, että tästäkin tilikaudesta tulee kaikesta huolimatta olosuhteisiin nähden hyvä. Alkuperäisiin tavoitteisiimme emme ihan yllä, mutta kasvamme tänäkin vuonna ja teemme kannattavan tilikauden.

 

Emme osallistu Vuoden Toimisto -kilpailuun 

Olemme osallistuneet kolmena vuotena peräkkäin Vuoden toimisto -kilpailuun ja jokaisena vuotena olemme voittaneet Markkinointiteknologiatoimistot-kategorian poikkeuksellisen tyytyväisten asiakkaidemme ansiosta. Pitkän harkinnan jälkeen päätimme, että jättäydymme tänä vuonna pois kilpailusta. Liian moni asiakasyrityksemme ja asiakkaamme yhteyshenkilö on joutunut säästötoimenpiteiden tai yhteistoimintaneuvottelujen piiriin, emmekä halua tällaisessa tilanteessa vaatia asiakkailtamme yhtään enempää. Jatkossakin seuraamme asiakkaidemme tyytyväisyyttä ja pyrimme kehittämään asiakaskokemustamme entistä paremmaksi. Kilpailurintamalla tähtäämme seuraavaksi innovaatioillamme ja asiakastöillämme kansainvälisiin kilpailuihin. 

 

Merkittäviä uusia rooleja ja nimityksiä OIKIOn johdossa

Alusta alkaen olemme halunneet rakentaa asiantuntijoiden toimiston, jossa kaikille oikiolaisille annetaan mahdollisuus vaikuttaa omaan työympäristöön ja koko toimiston kehittymiseen. Jo 1,5 vuotta sitten merkittävä osa oikiolaisten HR-vastuista siirrettiin OIKIOlla työskenneille asiantuntijoille ja vastuunjakoa on siitä lähtien pyritty vain kasvattamaan. Tämän vuoden aikana OIKIOlla on eriytetty liiketoiminta- ja kompetenssivastuut kahteen eri rooliin. Jatkossa jokaisella OIKIOn osaamisalueella on erillinen kompetenssivastaava (Lead Consultant), jonka vastuulla on kompetenssialueen kehitystyön vauhdittaminen. Kesäkuussa julkaisimme myös uuden People Lead -roolin, jonka vastuulla on koko OIKIOn työntekijäkokemuksen kehittäminen. Loppuvuoteen mahtuu vielä useampi merkittävä nimitys, joilla jatketaan vastuun jakamista yhä laajemmalle joukolle.

 

Toinen vuosipuolisko ja OIKIOn seuraava kasvuloikka

Vuoden toinen vuosipuolisko näyttää tällä hetkellä lupaavalta. Asiakkaamme ovat valtaosin palauttaneet tauolla olleet työt ja syksyyn on jo mahtunut yhteistyön käynnistyksiä uusien asiakkaiden kanssa. Lisäksi keskustelemme parhaillaan mielenkiintoisista uusista kumppanuuksista. 

Olemme yhtiön perustamisesta alkaen tavoitelleet jatkuvaa hallittua kasvua, jolla luomme yhä mielenkiintoisempia uramahdollisuuksia asiantuntijoillemme sekä edellytyksiä palvella asiakkaitamme entistä paremmin. Kasvu mahdollistaa erilaisia urapolkuja, uusia asiakkaita, suurempia investointeja osaamiseen, tuotekehitykseen ja oman teknologian kehittämiseen. Kaikki edellä lueteltu luo meille paremmat edellytykset toteuttaa missiotamme ja suunnata kohti visiotamme. Kasvamalla luomme asiantuntijoillemme jatkuvasti muuttuvan työympäristön, jossa asiantuntijamme voivat kehittyä nopeammin ja viihtyä pidempään. 

Seuraava kasvuvaihe pitää sisällään jatkuvaa positiivista muutosta. Jaamme vastuuta, rekrytoimme, investoimme ja luomme uutta kuitenkin keskittyen nykyasiakkaiden korkeiden odotusten lunastamiseen sekä sitoutuneen henkilöstömme hyvinvointiin.

Menestyksekästä syksyä ja loppuvuotta!

 

OIKIO Digital Performance Agency Oy on digitaalisen myynnin ja markkinoinnin asiantuntijatoimisto. OIKIO on erikoistunut web-analytiikkaan, hakukoneoptimointiin ja online-mainonnan optimointiin. OIKIOn asiakkaita ovat mm. ebookers, DNA, Ilmarinen, LähiTapiola, Metso, Laakkonen, Technopolis, Suomalainen Kirjakauppa, Kesko ja YIT. OIKIO työllistää n. 25 digitaalisen markkinoinnin asiantuntijaa. Poikkeuksellisen tyytyväisistä asiakkaista kertovat toistuva yli 90 NPS-luku ja Vuoden toimisto 2018, 2019 ja 2020 -tutkimuksien voitot Markkinointiteknologiatoimistojen -kategoriassa.

 

Niilo Relander

CEO

Olen kaupallisesti orientoitunut digitaalisen liiketoiminnan ja markkinoinnin kehittäjä. Alalla olen työskennellyt vuodesta 2007 ja viimeiset yhdeksän vuotta Suomen tunnetuimmissa web-analytiikkataloissa.