Poikkeamien tunnistaminen verkkosivuston analytiikkadatasta

Web-analytiikkaa on yleisesti tulkittu markkinoinnin ja liiketoiminnan tukitoimena joka näkyy asiakasymmärryksen lisäämisenä, konversio-optimointina, markkinointikampanjoiden tehokkuuden seurantana, sisällön optimointina, kustannusten hallintana tai yleisesti kilpailuedun ja kehittämisen mahdollistamisena. Poikkeamien (anomalioiden) tunnistaminen web-analytiikan yhteydessä puolestaan on jäänyt yllättävän pienelle huomiolle web-analytiikkaan liittyvissä keskusteluissa ja artikkeleissa. Termi viittaa prosessiin, jossa pyritään tunnistamaan tai havaitsemaan odottamattomia ja epätavallisia tapahtumia tai … Continued

Vältä siilot yhdistämällä markkinointikanavien data

Datapohjainen päätöksenteko on tärkeä osa tehokasta markkinointistrategiaa. Kuitenkin viime vuosina datan kerääminen on vaikeutunut GDPR-säädösten takia, kolmannen osapuolen evästeistä ollaan luopumassa, ja kaiken lisäksi data on siiloutunut useisiin eri alustoihin, joka vaikeuttaa kokonaiskuvan hahmottamista. Tässä kirjoituksessa käsittelemme datan siiloutumista ja miten kokonaiskuvaa voidaan seurata mittaamisen vaikeutuessa. Markkinointidataa kerätään yleisesti eri alustoille, kuten Google Adsiin, verkkokauppa-alustalle, … Continued

Fingerprinting – Mitä se on, ja miksi sinun tulisi olla siitä tietoinen

Yksityisyydensuojaan ja sivustoseurantaan liittyvä keskustelu pyörii pitkälti PII-datan ympärillä. Personally Identifiable Information -termillä viitataan henkilöiviin tietoihin, eli dataan, jonka perusteella sinut voidaan tunnistaa juuri sinuksi. PII-data kertoo siis suoraan kuka olet ja missä asut.  PII-data on ehdottomasti kriittisintä tietoa, jonka käsittelyssä, siirtämisessä ja varastoinnissa tuleekin noudattaa suurinta tarkkuutta. Keskittyessämme kuitenkin turvaamaan vain PII-dataa, saattaa toinen … Continued

Web-analytiikkajärjestelmä vaihtoon? Siirry mieluummin server-sideen

TL;DR: Web-analytiikkajärjestelmän vaihdon sijaan kustannustehokkaasti ja helposti toteutettava server-side tägitysratkaisu mahdollistaa yksityisyydensuojaa kunnioittavan seurantatoteutuksen kokonaisvaltaisesti: niin käytetyn web-analytiikkajärjestelmän kuin mainonnanhallintajärjestelmienkin osin.    Päättyvän vuoden 2023 aikana on asiakasyrityksissämme OIKIOlla käynnistynyt useita keskusteluja web-analytiikkajärjestelmän vaihtamiseksi, ja muutamat ovat edenneet jo toteutusasteellekin. Käytännössä Googlen GA4 on nähty riskinä, ja järjestelmästä toiseen siirtyminen on koettu kokonaiskustannuksiltaan paremmaksi vaihtoehdoksi.  … Continued

Google Consent Mode pakolliseksi maaliskuussa 2024

Mikä on Google Consent Mode? Ennen kuin sukellamme syvemmälle Google Consent Moden teknisiin yksityiskohtiin, on tärkeää ymmärtää, mitä se käytännössä tarkoittaa. Google Consent Mode on Googlelle lähetettävä viesti siitä, millaisen luvan käyttäjä on antanut verkkosivuston seurannalle. Se on keino, jonka avulla verkkosivustot voivat kommunikoida käyttäjien suostumukset Googlelle, mikä auttaa Googlea sopeutumaan uusiin tietosuojavaatimuksiin. Päivitetty versio, … Continued

Mitä web-analyytikot tekevät käytännössä? Nyt ja 5 vuotta sitten

Edellisessä kirjoituksessani kerroin Mistä analyytikot puhuvat ja mistä eivät? Tällä kertaa jatketaan analytiikka-aiheella, mutta keskitytään siihen mitä analyytikot käytännössä tekevät.  Käytännön arki on muuttunut merkittävästi ja tulee mitä luultavammin muuttumaan entisestään seuraavien lähivuosien aikana. Puran ja visualisoin muutoksen tarkemmin alempana, mutta käydään heti kiinni isoimpaan pihviin. Tietovarastoja ja uuden oppimista Isoin muutos päivittäiseen työnkuvaan on … Continued

Mistä analyytikot puhuvat ja mistä eivät?

Mistä analyytikot puhuvat ja mistä eivät? Mitä tapahtuu kun 150 analyytikkoa laittaa samaan huoneeseen? Mistä he puhuvat, mistä he haluaisivat puhua, ja kenties vielä mielenkiintoisemmin, mistä he eivät puhu? Web-analytiikka on kovalla vauhdilla muuttuva ala, jossa teknologinen kehitys on niin hurjaa, että sen varjoon on vaarassa jäädä tärkeämpiä aiheita. Kävin Tukholmassa maailman suurimmassa analyytikkojen konferenssissa, … Continued

Server Side GTM – Kontrolloi mitä dataa käyttäjistä kerätään

Miksi Server Side GTM on tärkeä? Evästekäytännöt ovat olleet kuuma keskustelun aihe markkinoijien keskuudessa jo vuosia. Viime aikoina olemme saaneet keskusteluihin mukaan myös IT- ja laki-osastot, kun tavoitteena on varmistaa verkkosivuston käyttäjien tietoturva ja yksityisyydensuoja. Käyttäjäseurannat ja mainonnan pikselit keräävät käyttäjistä todella paljon tietoa. Usein kerättyä dataa ei edes käytetä mihinkään, tai se on sellaista, … Continued

MeasureCamp Helsinki – OIKIO on web-analytiikan aallonharjalla

Lauantaina 25.3.2023 järjestettiin web-analytiikkaan keskittyvä MeasureCamp ensimmäistä kertaa Helsingissä! OIKIO oli mukana tukemassa tapahtumaa ja sen myötä olimme myös useamman työntekijän voimin paikan päällä. Osallistuimme moneen esitykseen sekä keskusteluun päivän aikana, tarkoituksena oppia mahdollisimman paljon analytiikan uusista tuulista. Mikä oli lopputulos? Saimme useita mielenkiintoisia kehityshankkeita omalle listallemme ja inspiroiduimme kehittämään omaa osaamistamme uusiin suuntiin. Vielä … Continued

Evästekäytännöt ovat yhä kirjavia Suomessa – tutkimme suurimpien verkkosivustojen evästebannerit

Syksyllä 2021 Traficom julkaisi päivitetyn, selvästi aiempaa tiukemman evästeohjeistuksen, joka peräänkuulutti merkittäviä muutoksia sivustojen evästekäytäntöihin. Tätä oli odotettu, sillä aiemmin käytännöt olivat hyvinkin monitulkintaisia – ja toteutukset sen näköisiä. Ohjeistuksen tarkoitus on auttaa palveluntarjoajia toimimaan lain edellyttämällä tavalla evästeiden ja evästeistä informoimisen suhteen.  Uudessa ohjeistuksessa kerrotaan tiukasti, että mitään kävijän seurantaan liittyvää toimintoa ei saa … Continued