Server Side GTM – Kontrolloi mitä dataa käyttäjistä kerätään

Lukuaika min

Server Side Google Tag Manager (sGTM) on ratkaisu, jonka avulla voi kontrolloida, mitä dataa mainonnan järjestelmiin, kuten Google Analyticsiin, Google Adsiin ja Facebookiin lähetetään. Tässä artikkelissa kerron Server Side GTM:n toimintalogiikasta, hyödyistä ja haasteista.

Miksi Server Side GTM on tärkeä?

Evästekäytännöt ovat olleet kuuma keskustelun aihe markkinoijien keskuudessa jo vuosia. Viime aikoina olemme saaneet keskusteluihin mukaan myös IT- ja laki-osastot, kun tavoitteena on varmistaa verkkosivuston käyttäjien tietoturva ja yksityisyydensuoja.

Käyttäjäseurannat ja mainonnan pikselit keräävät käyttäjistä todella paljon tietoa. Usein kerättyä dataa ei edes käytetä mihinkään, tai se on sellaista, joka luokitellaan henkilötiedoksi. Verkkosivuston ylläpitäjinä ja markkinoijina haluamme rajata, mitä tietoa kolmansille osapuolille lähetetään. Tässä yhteydessä sGTM nousee tärkeään rooliin.

Mikä on Server Side GTM?

Server Side GTM on välityspalvelin, jonka kautta kaikki esimerkiksi Googlelle ja Facebookille lähtevät kutsut pystytään kierrättämään. Sen sijaan, että nettisivuston käyttäjän selain lähettäisi seurantatapahtumia suoraan näille kolmansille osapuolille, lähetetäänkin tämä kaikki sGTM palvelimelle, joka taas lähettää kutsut eteenpäin lopulliseen kohteeseen. Näin Googlelle ja Facebookille lähetetään dataa pelkästään yhdeltä tietokoneelta, eli sGTM palvelimelta. 

sGTM-välityspalvelimen avulla verkkokutsuista pystytään suodattamaan pois tietoja, kuten käyttäjän IP-osoite ja laitteen tekniset tiedot. Tietoja pystytään myös muokkaamaan. Sen sijaan, että lähettäisimme käyttäjän tarkan sijainnin, riittää, että lähetämme vain tiedon, miltä alueelta käyttäjä tulee. Voimme myös rikastaa dataa tuomalla esimerkiksi verkkokaupan tuotteiden katetiedot mukaan ostostapahtumaan.

 

perinteinen seuranta vs server side gtm
Kuva1: sGTM kanssa selain ei keskustele suoraan mainonnan järjestelmien kanssa, vaan  kaikki kutsut kierrätetään sGTM-palvelimen kautta. Tällöin mainonnan järjestelmiin päätyvistä tiedoista voidaan suodattaa pois mm. IP-osoite ja laitteen tekniset tiedot.

 

Miksi yritysten tulisi harkita Server Side GTM:n käyttöä?

Kolme syytä, miksi yritysten olisi hyvä hankkia Server Side GTM:

  1. Tietosuoja: Datan käsittely palvelimella antaa yrityksille paremman kontrollin käyttäjädataan varmistaen, että ainoastaan haluttu tieto jaetaan kolmansille osapuolille. 
  2. Nopeus ja suorituskyky: Palvelinpohjaisen käsittelyn ansiosta selaimen kuormitus voi vähentyä, mikä saattaa nopeuttaa sivuston latausaikoja ja parantaa käyttäjäkokemusta.
  3. Muokattavuus: Välityspalvelimen avulla dataa voidaan rikastaa ja muokata tarpeiden mukaan. 

 

Pohdittavaa

Kun harkitset sGTM:n käyttöä, on tärkeää ottaa huomioon mahdolliset haasteet. sGTM vaatii oman palvelimen, mikä tarkoittaa kustannuksia palvelimen käytöstä ja ylläpidosta. Google onneksi tarjoaa täysin integroitua Google Cloud -ratkaisua välityspalvelimeksi, jolloin ylläpito ja laskutus onnistuu helposti Google Cloud -tilin kautta. 

Välityspalvelimella pystytään rajaamaan, mitä tietoja mainonnan järjestelmiin lähetetään. Mainonnan yleisöt ja mainonnan kohdentaminen voivat kuitenkin kärsiä, jos käyttäjiä ei enää tunnisteta yhtä hyvin rajatumman datan perusteella.

Täysimääräisen asennuksen tekeminen vaatii yhteistyötä myös IT-osaston kanssa muun muassa nimipalvelimien määritysten osin, mutta sivuston lähdekoodiin ei tarvitse tehdä muutoksia. 

Yhteenveto

Server Side GTM tarjoaa yrityksille tehokkaan työkalun hallinnoida ja kontrolloida käyttäjädatan keräämistä ja jakamista. Vaikka sGTM:n käyttöönottoon liittyy myös haasteita, parannetun tietosuojan ja kontrollin tarjoamat mahdollisuudet tekevät siitä erittäin potentiaalisen työkalun.

sGTM ei yksinään tee markkinoinnin työkaluista tietoturvan kannalta aukottomia, mutta se antaa mahdollisuuden hallita, mitä dataa mihinkin järjestelmään päätyy. 

Aleksi Rastas

Head of Web Analytics

Jotkut kutsuvat minua analytiikkamestariksi, toiset SEO-guruksi. Itse olen sitä mieltä, että haluan kehittää verkkosivuja datan perusteella. Haluan kouluttaa asiakkaita, kehittää heidän verkkoliiketoimintaansa ja rakentaa heidän kanssaan yhdessä hienoja asioita myös tulevaisuudessa.