Valitse kävijäseurannan työkalut oikein – vertailu suosituimmista verkkoanalytiikan työkaluista

Lukuaika min

Mitä tehdään sen jälkeen kuin perinteinen ilmainen Google Analytics(GA) kävijäseuranta ei enää riitä? Mahdollisuuksia on monia, mutta keskityn tässä suosituimpien “premium” kävijäseurantajärjestelmien vertailuun.

Suosituimmista verkkoanalytiikkatyökaluista valitsin mukaan Google Analytics 360 Suiten (GA360) ja Adobe Analyticsin (AA) lisäksi vähän syvällisempää osaamista vaativan Snowplown. Nopealla katselmalla tunnetuimpien suomalaisten verkkosivujen verkkoanalytiikkatyökaluista paljastaa, että liikennemäärissä suosituimmat sivut käyttävät edistyneitä premium-järjestelmiä, kun taas suurimmat suomalaiset yritykset tyytyvät ilmaiseen perusseurantaan. Snowplowta ei löytynyt otannassa yhdeltäkään sivustolta.

Katselmus suomalaisten verkkosivustojen verkkoanalytiikkaan

Suositut suomalaiset sivustot Järjestelmä
Ilta-Sanomat GA 360
Iltalehti GA 360
Helsingin Sanomat GA 360
Yle Uutiset ja ajankohtaiset AA
Yle Areena AA
Oikotie GA 360
Kauppalehti GA
Etuovi.com GA
Vauva GA 360
Aamulehti GA 360
MTV.fi (ent. Katsomo) AA
Me Naiset GA 360

 

Taulukkoon on listattu FIAM:in (https://fiam.fi/) mukaan suosituimmat suomalaiset verkkosivustot. Niissä on lähes kaikissa käytössä ns. premium-verkkoanalytiikkajärjestelmä. Suurimmalla osalla kävijätietoja kerätään Google Analyticsiin, mutta listalta löytyy myös pari Adobe Analyticsiä käyttävää sivustoa.

Menestyneet suomalaiset yritykset Järjestelmä
Nokia GA
Telia GA 360
UPM-Kymmene GA
Neste GA
Kone GA
Fortum GA
Stora Enso GA
Bayer GA 360
Supercell GA
Wärtsilä GA
Metsä Group AA
Elisa GA 360

 

Kauppalehden parhaiten tulosta tekevien yritysten listalla nähdään hyvin, kuinka vähän nämä yritykset panostavat verkkoanalytiikkaan. Vain kolmanneksella TOP-12 yrityksistä on käytössä premium-verkkoanalytiikkajärjestelmä suurimman osan luottaessa edelleen ilmaiseen Google Analytics -kävijäseurantaan. Suurimmalla osalla näistä yrityksistä kävijäseuranta oli perusasennuksen mukainen.

Miksi valita Google Analytics?

Koska se on ilmainen? Kyllä. Luultavasti suurin osa on valinnut sen käyttöönsä, koska se on ilmainen ja kaikki muutkin käyttävät sitä. GA on helppokäyttöinen, helppo asentaa ja osaamista löytyy lähes jokaisesta yrityksestä. Se tarjoaa paljon valmiiksi mietittyjä raportteja ja käyttäjillä on tärkeimmät mittarit saatavilla muutaman klikkauksen päässä.

Asennus on niinkin helppo, että syöttää verkkosivuston julkaisujärjestelmään asetuksiin seurantakoodin ja järjestelmä hoitaa itse asennuksen loppuun. Tässä tulee myös ilmaisen GA:n heikkous. GA on suunniteltu kaikkien yritysten käyttöön, joten se ei sovellu yhdenkään yrityksen käyttöön. GA on kyllä muokattavissa melko pitkälle sopimaan melkein minkä tahansa yrityksen tarpeisiin. Rajoitukset tulevat yleensä vastaan vasta, kun dataa kerätään paljon tai halutaan määritellä, kuka datasta vastaa ja kuka datan omistaa.

Ilmaisen GA:n käyttäjänä ollaan täysin Googlen ehdoilla, jolloin Google määrittää, kuinka aggregoitua data on ja miten tarkasti se raportoidaan. Lisäksi kaikki data kerätään Googlen ehtojen mukaan Googlen omistukseen eikä yrityksellä ole mitään oikeuksia dataansa. Google onneksi tarjoaa myös premium-tason analytiikkajärjestelmää enterprise-tason vaatimusten mukaisesti Google Analytics 360 tuotteellaan.

Google Analytics 360

Google Analytics 360 ei ole jokaiselle yritykselle sopiva investointi, mutta yritykset joille

  • on tärkeää verkkoanalytiikkadatan omistajuus tai kun
  • kävijädataa kerätään niin paljon että ilmaisen version rajoitukset tulevat vastaan

GA360 mahdollistaa käyttäjilleen pääsyn raakadataan ja datan viemisen yrityksen omiin datavarastoihin, jolloin verkkoanalytiikkatyökalun data pystytään liittämään yrityksen muuhun dataan ja päästään huomattavasti tarkempiin analyyseihin. GA360 tarjoaa saumattomat liitokset muiden Googlen järjestelmien lisäksi Salesforceen.

Google Analytics 360 asennus tapahtuu lähtökohtaisesti samalla tapaa kuin ilmaisversion asennus, mutta tuotteen asennukseen liittyy kattava määrittelyprosessi, jossa käydään läpi mm. verkkosivuston mittauspisteet.

Adobe Analytics

Adobe Analyticsin jotkut muistavat nimellä Omniture. Omniture on parikymmentä vuotta sitten perustettu online-markkinoinnin mittaamisen ja verkkoanalytiikan työkalu, jonka sittemmin Adobe osti ja liitti sen osaksi Adoben Marketing Cloudia vuonna 2012. Pitkillä juurilla on hyviä ja huonoja puolia. Osa Adobe Analyticsin käyttöliittymistä ja ajattelumalleista on peräisin suoraan 90-luvulta, mutta järjestelmää on myös kehitetty ja optimoitu 90-luvulta lähtien.

Ehkä hieman vanhentuneen käyttöliittymän taakse piiloutuu erittäin kattava verkkokauppoihin erikoistunut verkkoanalytiikkatyökalu. Adobea ei asenneta yhdellä pienellä koodinpätkällä vaan asennus koostuu kattavasta määrittelyvaiheesta ja jokaiselle sivulle kustomoitavasta seurantakoodista. Näin varmistetaan, että seuranta kattaa alusta asti liiketoiminnalle merkittävät mittarit.

Kaikki Adoben käyttöliittymät eivät kuitenkaan ole vanhentuneita. Analyytikon yksi tehokkaimmista työkaluista on Adoben Analytics Workspace. Se on ns. drag&drop -työkalu, joka mahdollistaa analyysien ja raporttien tekemisen todella helposti ja nopeasti.

Adobe Analytics keskustelee loistavasti muiden Adobe Marketing Cloud -tuotteiden kanssa ja siihen pystyy rakentamaan omat liitokset melkeinpä minkä tahansa järjestelmän kanssa, MUTTA se ei perusasennuksineen keskustele Googlen mainontajärjestelmien (Ads, Search Ads 360 ja Display & Video 360) kanssa. Tämä saattaa aiheuttaa monelle GA:han tottuneelle harmaita hiuksia. AA:sta ei näe eri avainsanojen klikkimääriä, mediakuluja tai konversioita. Kampanja ja avainsana -tasoista tietoa AA:han saa kyllä lähetettyä tägäämällä kohdeurlit.

Suurin hankaluus AA:n kanssa on osaajien vähäinen määrä. Suomessa on AA käytössä vain muutamalla yrityksellä ja Adoben partnereita OIKIOn lisäksi on vain pari toimistoa Suomessa. Tukea tarvitsee usein hakea suoraan Adobelta tai muilta kansainvälisiltä toimijoilta.

Se sopii kuitenkin yrityksille, jotka käsittelevät paljon arkaluonteista dataa. Tällöin data halutaan rajata tietylle palvelimelle ja pääsyä tähän dataan halutaan hallita. Adobe tarjoaa huomattavasti edistyneemmät ratkaisut datan omistajuuteen ja käyttöoikeuksiin liittyen. Hallinta voidaan rajoittaa IP-osoitteiden avulla ja käyttäjien pääsy voidaan rajata hyvin tarkasti.

Snowplow Analytics

Snowplow on avoimen lähdekoodin projekti, joka käyttää hyödykseen Amazonin pilvipalveluita, tarjoaa sinulle täyden dataomistajuuden ja on täysin muokattavissa yrityksen käyttöön sopivaksi – eli se pitää täysin muokata sopimaan teidän verkkosivustolle.

Myös Snowplow vaatii tarkan määrittelyprosessin ennen käyttöönottoa eli kyseessä ei ole Google Analytics -ilmaisversion kaltainen yhden koodinpätkän asennus. Snowplow-asennuksessa kyse ei ole rajoituksista vaan vain mahdollisuuksista. Verkkosivustolta pystytään tallentamaan aivan kaikentyyppiset tapahtumat ja määrittelemään omia kategorioita. Suurin ero tulee kuitenkin itse raakadatan saatavuuteen.

Snowplow antaa pääsyn jokaikiseen palvelimelle kirjautuneeseen tapahtumaan. Näkymien ja raporttien rakentaminen tapahtuu alhaalta ylöspäin siten, että tapahtumista suodatetaan pois ne mitä ei haluta lähteä analysoimaan. Tämä on ihan päinvastainen lähestymistapa kuin esim. GA360:ssa, jossa dataa lähestytään ylhäältä alaspäin tekemällä kyselyitä jo suodatettuun dataan.

Jos Adobe-osaajat olivat harvassa, niin Snowplow-osaajia on vielä vähemmän. Suomessa taitaa löytyä muutama osaaja ja analytiikka on käytössä vain muutamalla sivustolla.

Snowplow ei todellakaan ole jokaisen yrityksen ratkaisu, mutta se tarjoaa hyvän alustan yrityksille, jotka haluavat omistaa ja hallita puhdasta dataa, kehittää omaa seurantaa perinteisten rajoitteiden ulkopuolelle ja kehittää omaa osaamistaan.

Kolmikko esiteltynä, mutta minkä valita?

Jos on perversiota raakadataa kohtaan ja resursseja edistyneemmän seurantajärjestelmän rakentamiseen, on Snowplow oikea ratkaisu. Kaikki eivät kuitenkaan ole datanörttejä, joten onneksi on valmiimpia ratkaisuita tarjolla. Näiden valinnassa ratkaisee lähinnä datan säilöminen ja käyttöoikeuksien hallinta. Adobe on valinta verkkosivustoille, joilla käsitellään arkaluonteista dataa. Google on taas vaihtoehto, jos halutaan helppokäyttöinen ja helposti saatavilla oleva verkkoanalytiikkajärjestelmä.

Verkkoanalytiikkajärjestelmät liittyvät yrityksen muihin järjestelmiin hyvin laajalla kirjolla ja valmiita liitännäisyyksiä tulee koko ajan lisää, joten datan valuminen muihin järjestelmiin tuskin tulee olemaan niin suuri päätökseen vaikuttava tekijä ainakaan tulevaisuudessa.

Mitä maksaa premium?

Kuusi numeroa vuodessa.

Snowplow on porukan halvin ja soveltuu jo pienemmän volyymin yrityksille. Snowplown ei välttämättä maksa kuutta numeroa vuodessa, sillä hinnat alkaa jo parista tonnista kuussa. Adobe skaalautuu kaikista suurimmille yrityksille ja tästä syystä Adobe on myös porukan kallein kun käytössä on kaikki herkut. Perusasennukseltaan Adobe ja Google ovat kuitenkin hyvin vertailukelpoisia noin satatuhatta-euroa-vuodessa-maksavia järjestelmiä.

Premium järjestelmissä maksaa se, että ne rakennetaan yritykselle sopiviksi. Ne eivät ole mitään massatuotteita, joissa sama asennus sopii kaikille verkkosivustoille. Tästä syystä niiden hyödyt ovat myös paljon suuremmat. Yritys saa käyttöönsä oikeasti luotettavaa dataa verkkoliiketoiminnasta. Verkkosivustolta mitataan liiketoiminnalle merkittäviä asioita ja järjestelmät on rakennettu tukemaan näitä mittareita.

Aleksi Rastas

Head of Web Analytics

Jotkut kutsuvat minua analytiikkamestariksi, toiset SEO-guruksi. Itse olen sitä mieltä, että haluan kehittää verkkosivuja datan perusteella. Haluan kouluttaa asiakkaita, kehittää heidän verkkoliiketoimintaansa ja rakentaa heidän kanssaan yhdessä hienoja asioita myös tulevaisuudessa.