Smart Commerce Nordic 2025: 3 keskeistä trendiä ja toimenpidettä verkkokaupan kasvuun

Yli 200 verkkokaupan ammattilaista kokoontui Vanhalle ylioppilastalolle kuulemaan alan huippuasiantuntijoiden näkemyksiä digitaalisen kaupan tulevaisuudesta. Tapahtuma tarjosi markkinointijohdolle kattavan katsauksen nouseviin trendeihin, teknologian kehitykseen ja käytännön vinkkeihin kilpailukyvyn parantamiseksi. Kokosimme OIKIOlla yhteen tapahtuman tärkeimmät opit ja konkreettiset askeleet, joiden avulla voit kehittää digitaalista liiketoimintaasi yhden ison harppauksen eteenpäin.

1. Tekoäly ja automaatio mullistavat verkkokaupan

Tekoäly muokkaa yritysten tapaa palvella asiakkaita ja tehostaa toimintaa. Shero Commercen Beth Sheron mukaan tekoälypohjaiset verkkokaupparatkaisut kasvattavat liikevaihtoa keskimäärin 20% ja vähentävät operatiivisia kustannuksia 8%. Smart Commerce Nordic 2025:ssä nähtiin käytännössä, miten oikeat työkalut vapauttavat markkinoijien aikaa rutiineista tärkeämpään: strategiseen ja luovaan työhön sekä asiakassuhteiden rakentamiseen.

Tekoälyratkaisut uudistavat sisällöntuotannon. Kyse ei ole vain yksittäisestä chatbotista tai sisällöntuotannon työkalusta, vaan kokonaisvaltaisesta prosessista, joka automatisoidaan alusta loppuun ja laadusta tinkimättä. Jatkuva tasapainottelu sisällöntuotannon laadun, nopeuden ja kustannusten välillä on historiaa.

Mitä seuraavaksi: Ota tekoäly osaksi markkinointiasi. Tunnista eniten aikaa vievät rutiinitehtävät, automatisoi ne ja keskity siihen, missä sinua oikeasti tarvitaan.

2. Erinomainen asiakaskokemus syntyy personoinnista

Asiakaskokemus on edelleen verkkokaupan kuningas. Tapahtumassa korostui, ettei personointi ole enää pelkkä mukava lisäominaisuus, vaan menestyvän verkkokaupan perusta. Sen avulla jokainen sivustolle saapuva asiakas saa juuri hänelle räätälöidyn kokemuksen. Personoidun sisällön vaikutuksesta saman verkkokaupan etusivun tuotelistaus voi näyttää eri ihmisille täysin erilaiselta.

Kiinnostava huomio oli myös se, että pieni kitka voi joskus olla hyväksi. Vaikka helppous on tärkeää, sopivasti mietitty ”vastus” ostoprosessissa voi itse asiassa sitouttaa asiakasta paremmin. Malliesimerkki ostoprosessin kitkasta ovat esimerkiksi rajoitetut tuote-erät tai sisäänkirjautumiseen pakottaminen.

Mitä seuraavaksi: Rakenna saumaton, personoitu kokemus kaikkiin asiakaskohtaamisiin. Mieti, miten voit tehdä asiakkaan polusta samaan aikaan sekä sujuvan että sitouttavan.

3. Asiakkaiden odotukset ovat kasvaneet

Asiakasdata (ensimmäisen osapuolen data) on noussut verkkokaupan ytimeen. Oli kyse sitten asiakaspalvelusta, sisällön personoinnista tai markkinoinnin tehostamisesta, luotettava asiakasdata on kultaakin kalliimpaa. Salesforcen James Semplen mukaan 72% kaupallisista järjestelmistä on erillään toisistaan. Asiakkaiden odotusten kasvaminen asettaa kovat vaatimukset käytössä olevalla teknologialle.

Asiakkaat odottavat sujuvaa, kokonaisvaltaista ja viiveetöntä kokemusta kanavasta riippumatta. Tämä tarkoittaa, että yritysten on mukauduttava uusiin tapoihin, joilla kuluttajat haluavat tehdä ostoksia. Datan keräämisen ja hyödyntämisen tulee olla monikanavaista sekä yhtenäistä.

Mitä seuraavaksi: Valitse oikeat teknologiat ja työkalut, jotka tukevat saumattoman asiakaskokemuksen luomista ja mahdollistavat datan tehokkaan hyödyntämisen.

Yhteenveto

Smart Commerce Nordic 2025 -tapahtuma tarjosi selkeitä suuntaviivoja verkkokaupan tulevaisuuteen. Vaatimustaso kasvaa ja markkinointijohdolle tämä on aika toimia: investoi oikeisiin teknologioihin ja työkaluihin, hyödynnä asiakasdataa monipuolisemmin sekä luo entistä personoidumpia ja saumattomampia kokemuksia asiakkaille.