Aamupalatapahtuma ”Google Ads in 2025 – What Agencies Need to Know” tarjosi erityisesti Google Ads -ammattilaisille ja markkinointitoimistoille selkeän näkymän siihen, mihin mainosalusta kehittyy seuraavaksi ja miten siihen kannattaa varautua jo nyt.
Tilaisuudessa ei tullut mitään suuria yllätyksiä, samoja teemoja jatketaan kuin viime vuonna. Googlen mukaan mainosmuodot kuten Demand Gen ja Performance Max kehittyvät nopeasti tänä vuonna ja saavat uusia ominaisuuksia kiihtyvällä tahdilla vuoden aikana. Tapahtuman keskiössä olivat neljä keskeistä teemaa: oman asiakasdatan hyödyntäminen, tekoälyn ohjaamat laajat avainsanat, Performance Max- sekä Demand Gen -kampanja.
1. Hyödynnä omaa asiakasdataasi – se on arvokkaampaa kuin koskaan
Oman datan eli first-party-datan hyödyntäminen pysyy edelleen keskiössä. Aiemmin Customer Match nimellä kulkeneet yleisöt ovat jatkossa nimellä Automated 1P Audiences. Omien asiakaslistojen käyttö on erityisen tärkeää monikanavaisten mainosmuotojen, kuten Performance Max ja Demand Gen, yleistyessä.
Kun kampanjoissa käytetään mukautettuja tai samankaltaisia yleisöjä (esimerkiksi Demand Gen -mainonnassa), yleisön koko vaikuttaa suoraan mainosten toimivuuteen. Liian pieni yleisö voi estää mainosten näkyvyyttä tai rajoittaa optimointia. Yleisesti ottaen yleisöjen tehokas hyödyntäminen vaatii vähintään 1000 aktiivista käyttäjää. Demand Gen -kampanjoissa voidaan kuitenkin käyttää similar-yleisöä, jonka pohjadataksi riittää 100 aktiivista käyttäjää.
Käytännön vinkit:
- Rakenna asiakaslistat automaattisesti päivittyviksi – näin varmistat, että käyttäjät, jotka eivät halua mainontaa, poistuvat yleisöistä automaattisesti.
- Älä pilko yleisöä liian pieneksi – todennäköisesti et voi hyödyntää yleisöä jos sen koko on liian pieni
- Kokoa kustomoituja yleisöjä ja ohjaa algoritmia oikeaan suuntaan
2. Tekoäly ohjaa avainsanoja älykkäämmin
Google painottaa Broad Match:n merkitystä, koska käyttäjät hakevat aiempaa epämääräisemmin, puhekielisemmin ja kontekstuaalisemmilla lauseilla. Google Ads -haku ei perustu enää yhteen avainsanaan,vaan laajempaan käyttäjän hakutarkoitukseen. Google osaa nyt paremmin arvioida hakuintention, mikä tekee Broad Match:stä käyttökelpoisemman kuin aiemmin.
Muista kuitenkin:
- Testaa laajoja avainsanoja Experiment-toiminnolla
- Mieti kampanjan negatiiviset avainsanat etukäteen
- Seuraa kampanjan hakuja säännöllisesti muutosten jälkeen
3. Performance Max – Parhaat käytännöt 2025
Performance Max on Googlen kaikki verkostot yhdistävä kampanjatyyppi, joka hyödyntää tekoälyä ja erilaisia signaaleja. Performance Max koetaan usein vaikeaksi mainosmuodoksi, koska se eroaa perinteisistä Google Ads -kampanjoista merkittävästi. Toisin kuin perinteisissä kampanjatyypeissä, markkinoijalla on Performance Maxissa vähemmän kontrollia mainosten näkyvyydestä ja kohdentamisesta. Tekoäly ja Googlen algoritmi tekevät pitkälti itsenäisesti päätökset siitä, missä ja kenelle mainokset näytetään. Siksi on todella tärkeää antaa kampanjalle hakuteemat, yleisösignaalit ja oikeanlaiset sisällöt.
Googlen suositusten mukaan vuonna 2025 kannattaa:
- Hyödyntää URL-laajennuksia ja page feedejä
- Määritellä hakuteemat jokaisessa kampanjassa
- Käyttää erilaisia yleisösignaaleja
- Sisällyttää kolme videomuotoa: horisontaalinen, vertikaalinen ja neliömuoto
Näiden lisäksi kannattaa hyödyntää Brand exclusions -ominaisuutta, jotta kampanjan tulokset eivät näytä epärealistisen hyviltä brändi-hakujen vuoksi. Jos mainosten näkyvyys ja tulokset eri kanavissa kiinnostavat, markkinoilla on erilaisia scriptejä, joiden avulla tämä tieto voidaan hakea Google Sheetsille. Tapahtumassa keskusteltiin aiheesta, ja ilmeisesti tällainen näkymä on testissä osalla Google Ads -tileistä.
4. Demand Gen – Näkyvyyttä ennakoivasti
Uusimpana kampanjamuotona Demand Gen tuo visuaalisuuteen keskittyvän tavan tavoittaa asiakkaita jo ennen kuin he edes etsivät sinua. Demand Gen toimii YouTubessa (feed, Shorts, in-stream), Discoverissa ja Gmailissa. Nimensä mukaisesti mainosmuodon tarkoitus on herättää kiinnostusta brändiäsi kohtaan, etenkin silloin kun käyttäjä ei ole vielä aktiivisesti etsimässä.
Tiesitkö, että huhtikuusta eteenpäin et voi enää luoda uusia Youtube Video Action -kampanjoita? Lisäksi heinäkuusta 2025 alkaen kaikki olemassa olevat Video Action -kampanjat muuttuvat Demand Gen -kampanjoiksi. Eli viimeistään nyt on otettava haltuun tämä monikanavainen mainosmuoto.
Demand Genin ydin:
- Tavoittaa käyttäjät, jotka ”scrollaavat, streamaavat ja selaavat”, eivätkä vielä ole hakuvaiheessa
- Mahdollistaa karusellimainokset, videoformaatit ja staattiset kuvat. – Mainosmuotoon on myös tulossa ominaisuuksia, joilla voit valita, missä verkostoissa mainoksesi näkyvät
- Hyvä ratkaisu brändin rakentamiseen ja kysynnän luomiseen – esimerkiksi näissä tapauksissa:
- Tuotteen tai palvelun lanseeraukseen
- Bränditietoisuuden rakentamiseen
- Kilpailijoiden asiakaskunnan houkutteluun
Yhteenveto
Google Ads vuonna 2025 rakentuu tekoälyn, visuaalisen sisällön ja oman datan varaan. Markkinoijan tehtävä on tuottaa laadukasta materiaalia, antaa tekoälylle oikeat signaalit ja huolehtia, että konversioseuranta ja yleisöt ovat kunnossa.
Varmistaaksesi, etteivät kampanjasi jää kehityksen jalkoihin:
- Hyödynnä oma data – Automated 1P Audiences
- Testaa Broad Match -avainsanoja
- Optimoi Performance Max -kampanjat hakuteemoilla
- Tutustu Demand Gen -mainosmuotoon
Tarvitsetko apua uusien kampanjatyyppien käyttöönotossa tai tehokkaan tilirakenteen suunnittelussa? Ota yhteyttä!