Vuosi 2019 oli OIKIOlle kannattavan kasvun vuosi. Onnistuimme kasvattamaan asiakkaidemme määrää ja keskikokoa sekä asiantuntijoidemme päälukua. Vuodenvaihteessa päättynyt tilikautemme ylsi 28% kasvuun 27% kannattavuudella tuoreen tilinpäätöksemme mukaan. Kasvusta huolimatta asiakkaidemme suositteluhalukkuus säilyi huippulukemissa, sillä vuoden keskiarvo NPS oli 92. Myös henkilöstömme työtyytyväisyys on pysynyt korkealla ja vaihtuvuus hyvin pienenä.
Strategiana erikoistuminen
Tilikautemme aikana kirkastimme strategiamme ja valitsimme siihen kolme KPI-mittaria, jotka ovat asiakkaidemme suositteluhalukkuus, kannattavuus ja kasvu. Tavoittelemme maailmanluokan suositteluhalukkuutta ja olemme asettaneet strategiassamme tavoitteeksi ylläpitää yli 90 NPS-lukemaa. Haluamme kasvaa hallitusti ja kannattavasti. Kannattavuuden osalta tähtäämme vuosittain yli 25 liikevoittoprosenttiin ja kasvun olemme rajoittaneet 30 prosentin vuosivauhtiin. Hallittu kasvu mahdollistaa asiantuntijoillemme uusia urapolkuja ja yhä suuremmat asiakashaasteet.
Kukaan ei voi olla kaikessa hyvä. Strategiamme ytimessä on erikoistuminen kapeaan tarjoomaan ja todelliseen syväosaamiseen. Uskomme, että meidän kaltaisille syväosaajille kysyntä jatkaa kasvuaan ja tulevaisuudessa syväosaamisen merkitys on vain yhä suurempi tuloksekkaalle markkinoinnille. Käytännön kokemuksemme on osoittanut, että digitaalisessa markkinoinnissa syväosaajan ja yleisosaajan välillä on huomattava ero tuloksien näkökulmasta.
Missiomme ei ole matkalla muuttunut mihinkään, vaan tehtävämme on edelleen muuttaa tuloskeskeisen digitaalisen markkinoinnin toimiala läpinäkyväksi ja asiakaskeskeiseksi sekä luoda alallemme jatkuvasti uusia parhaita käytäntöjä. Visiomme on olla kunnianhimoisten yritysten tuloskeskeisen digitaalisen markkinoinnin suunnannäyttäjä sekä alan paras vaihtoehto asiantuntijoille.
Asiantuntijoiden toimisto
Alusta alkaen olemme halunneet rakentaa asiantuntijoiden ehdoilla toimiston. Henkilöstön tyytyväisyys on pysynyt korkealla perustuen kvartaaleittain tekemiimme laajempiin työtyytyväisyystutkimuksiin. Vaihtuvuus henkilöstössämme on edelleen säilynyt hyvin pienenä. Toisaalta on ollut hieno huomata miten asiantuntijamme ovat meillä kasvaneet ja muutamat ottaneet uraloikkia Suomen suurimpien mainostajien puolelle erilaisiin vastuullisiin tehtäviin.
Vuoden aikana myös asiantuntijoidemme arkeen on tullut uutta. Henkilöstömme kehitysfoorumi Kery uudistettiin ja se kokoontuu taas säännöllisesti kuukausittain. Myös kaikille avoin tekkikerho heräsi henkiin pienen hiljaiselon jälkeen. Aloitimme kuukausittaisen kakkukeskiviikon, jossa muistamme kuukauden merkkipäiviä sekä viikoittaisen kahvihetken. Pelihuone on säilyttänyt suosionsa taukopaikkana ja osa asiantuntijoistamme on aloittanut tauottamaan työpäiviä myös yhteisillä kävelyhetkillä ulkona.
Joulun alla OIKIO-mallistoa täydennettiin mm. uusilla t-paidoilla, huppareilla, kangaskasseilla, kahvikupeilla ja sateenvarjoilla. Valinnoissa pyrimme painottamaan ekologisuutta ja vaatteet päädyttiin tilaamaan Pure Waste Textilesin kautta.
Kolminkertainen Vuoden toimisto -tutkimuksen voittaja
Meidät on valittu Vuoden Toimistoksi markkinointiteknologiatoimistojen kategoriassa vuosina 2018, 2019 ja 2020. Vuoden Toimisto 2020 tutkimuksen markkinointiteknologiatoimistojen kategoria jaettiin pieniin ja suuriin toimistoihin myyntikatteen perusteella. Olimme mukana suurten toimistojen kategoriassa ja voitimme tutkimuksen kolmannen kerran peräkkäin.
Asiakkaamme ovat edelleen omien mittaustemme perusteella erittäin tyytyväisiä. Olemme vuoden 2019 aikana mitanneet kaksi kertaa asiakkaidemme suositteluhalukkuutta ja molemmilla mittauskerroilla NPS oli yli 90. Myös asiakaspoistumamme on säilynyt hyvin pienenä ja henkilöstömme lisäksi myös asiakkaamme ovat sitoutuneet meihin.
Tilikausi 2019
Juuri päättynyt tilikausi oli ensimmäinen kalenterivuoden pituinen tilikausi, sillä edeltävät kaksi tilikauttamme ovat olleet poikkeuksellisesti pidempiä (18 ja 14kk). Kuluneella tilikaudella ylsimme lähes 4 miljoonan euron liikevaihtoon, 2,64 miljoonan euron myyntikatteeseen ja 0,72 miljoonan euron liikevoittoon. Myyntikate kasvoi 28% edeltävään 12kk ajanjaksoon ja MRR (Monthly Recurring Revenue) kasvoi 35%. Kulunut tilikausi oli kasvusta huolimatta erittäin kannattava, sillä ylsimme 27% liikevoittoon.
Yhteiskuntavastuu ja verojalanjälki
Henkilöstömme toiveesta pyrimme tietoisemmin kasvattamaan positiivista vaikutusta yhteiskuntaamme. Päätimme äskettäin, että teemme jatkossa säännöllisesti kvartaaleittain hyväntekeväisyyttä henkilöstöstämme halukkaiden voimin. Q4 2019 osallistuimme toimistona ja yksilöinä Joulupuu-keräykseen ja nyt Q1 2020 aikana autamme mm. Pelastakaa Lapset ry:tä.
Olemme nyt kaksi tilikautta seuranneet verojalanjälkeämme. Vuoden 2019 verojalanjälkemme oli 1 713 523€. Verojalanjälkemme kasvoi edelliseen tilikauteen jopa 42%. Liiketoimintamme tuotti välittömiä verotuloja reilu 1,7 miljoonaa euroa, jonka lisäksi tietenkin vielä välilliset verotulot kasvattivat kokonaisverokertymää.
Kasvunäkymät positiiviset vuodelle 2020
Vuosi 2020 näyttää positiiviselta ja alku on ollut erittäin lupaava. Saavutimme Q1 2020 tavoitteet jo helmikuun puolivälissä. Etsimme kaikkiin tiimeihimme vahvistuksia ja rekrytoimme sitä mukaan kun oikeat henkilöt löytyvät. Päälukumme ylittää alkaneella tilikaudella vielä 30 asiantuntijan, jonka vuoksi etsimme parhaillaan uutta toimistoa Helsingin keskustan alueelta. Hyvästä markkinatilanteesta huolimatta aiomme kasvaa ainoastaan asiantuntijoidemme ja asiakkaidemme ehdoilla.
Suuret kiitokset kaikille asiantuntijoillemme ja asiakkaillemme sekä menestystä alkaneeseen vuoteen!