Otetaan lyhyt esimerkki siitä, mitä GPT-3-tekoäly pystyy tällä hetkellä loihtimaan. Alla olevat esimerkit ovat englannin kielellä, koska se on internetin selkeä valtakieli, josta on tällöin luonnollisesti eniten dataa saatavilla koneoppimista ja tekoälyä varten.
Annoin GPT-3:lle tehtäväksi kirjoittaa Facebook-mainontaa varten variaatioita mainoksen päätekstistä, jossa kerrottaisiin meidän SEO ja SEM -palveluistamme. Kerroin tekoälylle yrityksemme nimen, kenelle mainoksia halutaan näyttää, yhden lauseen kuvauksen palvelustamme sekä neljä avainsanaa.
Generoin mainostekstejä kahteen otteeseen ja tässä ovat mielestäni viisi parasta copytekstiä GPT-3:n kahdeksastatoista (18) kirjoittamasta:
1. ”We offer a free audit to understand your website’s SEO strengths and weaknesses.”
2. ”SEO and SEM are essential for any business that wants to be found by the right people. At OIKIO, we work with you to create a strategy that builds your online presence…”
3. ”OIKIO helps business owners to optimize their websites for Google and other search engines. The ad image shows a person holding an umbrella, which is used as a metaphor of ”protecting” from bad SEO.”
4. ”If you’re looking for high-quality SEO services, you’ve come to the right place. Oikio is an agency that offers both On-Page and Off-Page SEO to help your business succeed!”
5. ”If you’re an e-commerce business, you can’t afford to miss out on search traffic. The best way to attract traffic is through organic search, and that means SEO.”
Kun GPT-3-tekoälyn luomat tekstit annetaan käännettäväksi suomen kielelle toiselle koneelle eli Google Translatelle, niin ne näyttävät tältä:
1. ”Tarjoamme ilmaisen tarkastuksen ymmärtääksemme verkkosivustosi SEO:n vahvuudet ja heikkoudet.”
2. ”SEO ja SEM ovat välttämättömiä kaikille yrityksille, jotka haluavat löytää oikeat ihmiset. Työskentelemme OIKIOlla kanssasi luodaksemme strategian, joka rakentaa läsnäolosi verkossa … ”
3. ”OIKIO auttaa yritysten omistajia optimoimaan verkkosivustonsa Googlelle ja muille hakukoneille. Mainoskuvassa näkyy henkilö, jolla on sateenvarjo, jota käytetään metaforana ”suojaamisesta” huonolta SEO:lta.”
4. ”Jos etsit korkealaatuisia hakukoneoptimointipalveluja, olet tullut oikeaan paikkaan. Oikio on toimisto, joka tarjoaa sekä sivun että sivun ulkopuolisia hakukoneoptimointeja auttaakseen yritystäsi menestymään!”
5. ”Jos olet verkkokaupan yritys, sinulla ei ole varaa jättää hakuliikennettä menettämättä. Paras tapa houkutella liikennettä on orgaaninen haku, mikä tarkoittaa hakukoneoptimointia.”
Mitä mieltä olet?
Rehellisesti sanoen tekstit esimerkiksi menevät hieman ohi siitä, miten haluamme kertoa palveluistamme, enkä vielä lähtisi torille juhlimaan vallankumouksen tapahtuneen. On kuitenkin neljä syytä, miksi jo tämä kehitysvaihe on innostava:
- GPT-3:n luomat copytekstit päihittävät mennen tullen, mitä olen aiemmin nähnyt koneiden kirjoittavan.
- Varhaisten käyttökokemustemme mukaan GPT-3-tekoäly voi luoda noin 80-prosenttisesti valmiita copytekstejä, joten ne ovat käyttökelpoisia pienen muokkauksen jälkeen.
- Tekstit ovat ainutlaatuisia, jotka se luo käyttäen hyväksi 175 miljardia parametria.
- Lyhyiden mainoscopytekstien lisäksi GPT-3-tekoälyyn perustavat palvelut tuottavat pian kokonaisia laskeutumissivujen copytekstejä, tuotekuvauksia, blogiartikkeleita, SEO-metatekstejä ja monia muita markkinoinnin ja mainonnan tekstejä.
GPT-tekoäly mediassa
GPT-3:n eli Generative Pre-trained Transformer 3:n beta-versio julkaistiin tänä vuonna 11. kesäkuuta, mutta media alkoi kirjoittamaan aiheesta tosissaan vasta heinä-elokuussa. Englanninkielisessä mediassa reviteltiin otsikoilla, joista voit halutessasi lukea tarkemmin, mistä on kyse:
Forbes: What Is GPT-3 And Why Is It Revolutionizing Artificial Intelligence?
The Guardian: A robot wrote this entire article. Are you scared yet, human?
MIT Technology review: OpenAI’s new language generator GPT-3 is shockingly good—and completely mindless.
The Guardian jopa julkaisi kyseisen teknologian kirjoittaman artikkelin aiheesta tekoäly.
GPT-3-tekoälystä on kirjoitettu Suomen mediassa vain hyvin vähän verrattuna siihen, kuinka merkittävä askel kielellisessä tekoälyssä on nyt otettu. Mittakaavaa antaa hyvin se, että edellisessä GPT-2 versiossa tekoälyllä oli käytössä ”vain” 1,5 miljardia parametria, kun taas GPT-3 nauttii 175 miljardin (eli lähes 1200 kertaa enemmän) parametrin hyödyntämisestä.
Suomessa aiheesta on julkaissut artikkelin esimerkiksi Mikrobitti, Tekniikka ja Talous, Tietoviikko sekä YLE joskin useimmat edellä mainituista medioista kuuluu samaan mediakonserniin ja ainakin alunperin lienneet julkaisseet vain artikkelin samalla otsikolla (ja sisällöllä). Markkinointi & Mainonta -lehti kirjoitti kummastuttavaan tyyliin tuomatta asiaan markkinoinnin kontekstia ollenkaan otsikolla: ”Tekoäly kirjoitti sykähdyttävästi The Guardianiin: ’Robotit on luotu ihmiskunnan kuvaksi'”, jota tietysti odottaisi alan lehdeltä.
Yhden mielenkiintoisimmista markkinointikontekstiin tuoduista GPT-3:stä käsittelevistä teksteistä on kirjoittanut tekoäly-yrittäjä Mikko Alasaarela Kauppalehden blogiartikkeliin, jossa hän kysyy erinomaisen kysymyksen:
”Mitä tapahtuu, kun jokainen yrittäjä alkaa tuottamaan rajoittamattomia määriä hakukoneille optimoitua sisältöä tekoälyllä tavoitteenaan saada sivunsa haluamillaan avainsanoilla orgaanisten hakutulosten kärkeen?”
Ainiin. Miten Elon Musk tähän liittyy?
OpenAI on non-profit organisaatio GPT-teknologian takana, jonka tehtävänä on varmistaa tekoälyn hyödyttävän turvallisesti koko ihmiskuntaa. Sen perustajina tunnetaan mm. Teslan perustaja Elon Musk sekä Reid Hoffman, joka on perustanut LinkedInin, joka sittemmin myytiin Microsoftille. Herra Hoffman lienee myös 22. syyskuuta julkaistun Microsoftin tiedotteen takana, jossa kerrottiin Microsoftin saavan eksklusiivisen oikeuden GPT-3 teknologiaan, joskin teknologian arvellaan tulevan saataville open source -muodossa ensi vuoden aikana.
Onko GPT-3 todella ”älykäs”?
Teknologiassa on aina useita puolia ja niin on GPT-3:kin.
Ranskalaisen ”tekoälyn isoisäksi” kutsutun Yann André LeCunin mielestä ihmisillä on epärealistisia odotuksia GPT-3:n kaltaisia ison skaalan kielimalleja kohtaan.
Yann kertoo GPT-3:n olevan hänen mielestään viihdyttävä sekä jonkin verran hyödyllinen luomisen apuna, mutta esimerkiksi kysymys-vastaus tekoälyksi tai keskustelukumppaniksi siitä ei ole. Hän tuo esille, että GPT-3 ei ole kovin älykäs, koska se ei osaa huomioida ympäristöään.
Hän myöntää, että kyseisenlaisista teknologiaratkaisuista on kuitenkin hyväksi pohjaksi tulevaisuuden tekoälyratkaisuille.
Mahdollisuus vai uhka?
Uusi teknologia tuo aina mukanaan mahdollisuuksia ja haasteita. Kukapa olisi esimerkiksi ajatellut vuonna 2004 Facebookin julkaisun aikaan, että noin 10 vuoden päästä se tutkitusti lisää ihmisten ahdistuneisuutta ja masennusta. Kuitenkin lähtökohtaisesti se on tarkoitettu helpottamaan ihmisten välistä kanssakäymistä ympäri maailman (jos nyt unohdetaan hetkeksi, että Facebook ilmoitti juuri tehneensä 21,5 miljardia dollaria voittoa pelkästään vuoden Q3:n aikana vuonna 2020).
Ei ole siis valinta, että onko GPT-3 tyyppiset teknologiat mahdollisuus vai uhka vaan se on kumpaakin sekä suunta, johon ollaan väistämättä menossa.
Markkinoijana, työkaluintoilijana ja teknologistina keskityn hyvin paljon uuden teknologian tuomiin mahdollisuuksiin. GPT-3 tai vastaava tekoäly tulee varmasti kirjoittamaan osittain tai kokonaan mm.:
- mainosten copytekstejä
- SEO-metatekstejä
- tuotekuvaustekstejä
- blogiartikkeleita
- laskeutumissivujen copytekstejä
- sähköpostiviestejä
- chat-viestejä
- Whatsapp-viestejä, tekstiviestejä tai vastaavia pikaviestejä
- ja paljon muuta
Ihmisellä tulee varmasti olemaan kirjoittamisessa rooli vielä pitkään (ellei aina), mutta millainen, sitä varmasti pohtii moni yhteisö ympäri maailmaa. Luovuus ja kyvykkyys ymmärtää kontekstia ovat kuitenkin jotain sellaista, mikä on haastavaa tekoälylle vielä pitkään.
Digitaalisen markkinoinnin, myynnin sekä online-palvelujen kontekstissa esimerkiksi Producthunt on erinomainen yhteisö, jonka avulla voi seurata jatkuvalla syötöllä syntyviä aikaisen vaiheen teknologiaratkaisuja, josta bongasin myös GPT-3:sta käyttävät palvelut.
Kun olet lukenut tänne asti, sinua voisi kiinnostaa myös VWO:n viihdykkeeksi tarkoitettu ”Human vs. AI” -kilpailu, jossa kilpailevat ihmisten ja tekoälyn tekemät mainostekstit keskenään. Tällä sivulla voit seurata kamppailun tuloksia. Ja jep, kyseinen työkalu eli Visual Website Optimizer hyödyntää tekoälyä omassa tuotteessaan tehdäkseen A/B-testaajille ja personoijille ehdotuksia copyteksteistä.
Kansikuva: Markus Spiske / Unsplash.com