Hakumarkkina-analyysi OIKIOn työkalulla – Miltä näyttää autoliikkeiden markkinatilanne tällä hetkellä?

Lukuaika min

OIKIOn itse kehittämällä SEINE-työkalulla tehty hakumarkkinatutkimus sai hetki sitten laajaa kiinnostusta valtamedioita myöten, kun SEO-konsulttiemme julkaisema hakukäyttäymisanalyysi Euroviisuista ylitti uutiskynnyksen niin Helsingin Sanomissa kuin Iltalehdessäkin. 

Kyseisessä tutkimuksessa selvitettiin, mitkä Euroviisujen esiintyjät herättivät eniten kiinnostusta Googlessa eri osallistujamaissa, ja näiden tietojen perusteella OIKIOlaiset povasivat viisumenestystä Ruotsille, Norjalle, Italialle ja Suomelle. Ja näinhän lopputulemana lähes kävikin – kaikki kyseiset maat mahtuivat lopulta Euroviisujen kärkiviisikkoon!

Tässä autoalan hakumarkkina-analyysissä on hyödynnetty samaa SEINE-työkalua, mutta haut on valittu autoalalta ja lokaatiokohdennus on Euroviisumaiden sijaan Helsinki, Espoo ja Vantaa.

Keskitymme erityisesti kuuteen autoalan verkkosivustoon, jotka saivat analyysimme mukaan laskennallisesti eniten liikennettä tutkimukseen valitulla avainsanajoukolla.

Ennen kuin hyppäämme analyysin tuloksiin, käydään lyhyesti läpi vielä SEINEn ominaisuudet ja tutkimuksen tarkemmat taustatiedot. 

 

SEINE-työkalun mahdollisuudet lyhyesti

SEINE on yksi monista OIKIOn työkaluista, joita käytämme aktiivisesti kumppaneidemme eduksi. SEINE sopii minkä tahansa toimialan objektiiviseen tutkimiseen, sillä keräämme sen avulla dataa sadoista ja tuhansista yrityksen liiketoiminnalle relevanteista hakusanoista. 

Tämä kaikkien saatavilla oleva julkinen hakudata suodatetaan SEINEn avulla ja muutetaan sitten helposti ymmärrettäväksi analyysiksi hakukonemarkkinan nykytilasta.

Pystymme näin ollen löytämään vastauksia esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitkä eri yritykset näkyvät Googlen maksetussa ja orgaanisessa haussa tutkimukseen valitun teeman osin?
  • Miten eri yritykset sijoittuvat hakutulossivulle? Kuka näkyy useimmiten? Mikä yritys vie kärkipaikat?
  • Mitä viestikulmia eri yritykset käyttävät?
  • Paljonko yritykset pystyvät laskennallisesti tuottamaan liikennettä omille verkkosivuilleen?

Analyysin taustatiedot

Tämä autoalan hakumarkkinatutkimus tehtiin 22.5.2023, ja mukaan otettiin 560 uniikkia, autoalaan liittyvää geneeristä hakutermiä. Hakutermeinä käytettiin muun muassa seuraavanlaisia avainsanoja: vaihtoautot, leasing-autot, volvo v60, autoverkkokauppa, autoliike espoo, mercedez benz, sähköauto.

Lokaatiokohdennus oli pääkaupunkiseutu ja laite mobiili.

Analyysiin valituilla avainsanoilla tehdään Googlessa keskimäärin 551 800 hakua kuukaudessa, ja erilaisia toimijoita kyseisten hakujen yhteydessä esiintyi yli 1000. 

Eniten laskennallista verkkoliikennettä saaneet yritykset 

Tarkastelemme tässä analyysissä verkkosivustoja, jotka näkyivät useimmiten autoalaan liittyvien hakujen yhteydessä ja generoivat laskennallisesti eniten liikennettä sivulleen. 

Verkkosivustot liikenteen suuruuden mukaan lajiteltuna ovat:

  • Nettiauto.com
  • Autotalli.com
  • Tori.fi
  • Kamux.fi
  • Autotie.fi
  • Rintajouppi.fi

Kyseisistä toimijoista Nettiauto.com keräsi selvästi eniten laskennallista liikennettä sivuilleen, ja Autotalli.com oli vahva kakkonen. Loput yritykset kamppailivat melko tasaisesti verkkokävijöiden määrästä. 

Seine-analyysissä käytettävä “Laskennallinen liikenne” kertoo, kuinka paljon klikkauksia matemaattisesti laskettuna kukin sivusto saa valitulla avainsanajoukolla. Laskukaavassa huomioidaan hakuvolyymit ja sivustojen sijoitukset hakutulossivulla (CTR).

Laskennallinen liikenne ei kerro tarkkaa totuutta liikennemääristä, mutta se soveltuu hyvin eri toimijoiden liikennemäärän keskinäiseen vertailuun ja pätevään kokonaiskuvan muodostamiseen halutusta markkinatilanteesta.

Kuka mainostaa eniten maksetulla haulla ja millä mainospaikoilla?

Kun hakumarkkinan yleistilanne on saatu selvitettyä laskennallisen liikenteen avulla, on hyvä pureutua kilpailutilanteeseen kanavakohtaisemmin.

SEINEn yksi hienoista ominaisuuksista on se, että sillä pystyy tarkastelemaan maksetun mainonnan kilpailutilannetta myös sellaisella avainsanajoukolla, jolla ei itse vielä mainosta. 

Analyysin tuloksena saa graafit, jotka näyttävät eri toimijoiden mainospeiton laajuuden valitulla hakuteemalla sekä eri mainostajien keskinäiset sijoitukset. Myös mainostajien viestikulmat saa SEINEn avulla näkyviin, vaikka niitä ei tässä analyysissä käydäkään läpi.

Mainonnan peitto

22.5.2023 tehdyn SEINE-analyysin perusteella ylivoimaisesti laajin mainospeitto oli Rintajouppi.fi-sivustolla, jonka mainos näkyi reilusti yli 200 kertaa otantaan valittujen uniikkien hakujen yhteydessä. Seuraaviksi eniten mainosnäkyvyyttä haali Autotalli.com. Loput kolme toimijaa olivat hyvin tasaväkisiä.

Tori.fi:llä oli otannan suppein mainospeitto, mutta se saattaa selittyä myös sillä, että Torin kaltaiselle toimijalle kaikki analyysiin valitut avainsanat eivät välttämättä olleet yhtä olennaisia kuin muille täysin autoalaan keskittyneille toimijoille. 

Mainossijoitukset

Pelkän mainonnan laajuuden lisäksi on hyödyllistä tarkastella mainonnan sijoituksia. Yllä olevaan graafiin onkin värikoodattu korkeimmat mainospaikat vihreällä, mainossijat 2-4 keltaisella sekä orgaanisten tulosten alapuolelle jäävät mainospaikat punaisella.

Siinä missä Rintajouppi.fi ja Autotalli.com näkyivät laajasti eri hakujen yhteydessä, heillä oli suhteellisesti vähemmän ykköspaikkoja hallussaan. Tori.fi sen sijaan näytti mainontaa harvemmin, mutta näkyessään sijoittui useimmiten hakutulossivun kärkeen.

Mainonnan tuloksia tarkastellessa huomaa myös yhden mielenkiintoisen seikan: Nettiauto.comilla ei näkynyt yhtäkään maksettua mainosta. Ilmeisesti yritys luottaa orgaanisten hakujen voimaan, tai hyödyntää kenties OIKIOllakin ajoittain käytössä olevaa SEM-SEO-synergiaetua: mainonta voidaan pysäyttää tietyllä termillä silloin, kun orgaaniset tulokset ovat tarpeeksi korkeita. 

 

Orgaanisten sijoitusten jakautuminen

Orgaanisten sijoitusten suhteen autoliikkeiden hakukenttää dominoivat selvästi Nettiauto.com ja Autotalli.com, joilla on huikeasti enemmän orgaanisia sijoituksia (rank 1-3) kuin kellään muulla toimialakatsauksessa mukana olevalla yrityksellä. 

Kamux näkyi orgaanisissa hakutuloksissa yhteensä yli 400 relevantin haun yhteydessä, mutta kärkikahinoissa se oli kuitenkin vain 22 uniikin haussa. Myös Autotie, Rintajouppi ja Tori voisivat todennäköisesti hyötyä erinäisistä SEO-toimenpiteistä saavuttaakseen useammin sijat 1-3 – olettaen että analyysiin valitut avainsanat ovat heille liiketoiminnallisesti oleellisia.

SEINEn tarjoamat sisältöehdotukset

Sen lisäksi että SEINE visualisoi yritysten käyttämät mainosviestit, se tekee myös sisällöllisiä ehdotuksia SEO-toimenpiteitä varten. Alla näet listan Googlessa usein esitetyistä kysymyksistä, jotka liittyvät vahvasti analyysiin valittuihin avainsanoihin. 

 Jos autoalan verkkosivustolla ei käsitellä mitään yllä olevista teemoista, voisi mahdollisesti olla hyvä idea tuottaa sisältöä näiden usein kysyttyjen kysymysten ympäriltä.

 

Yhteenveto

Autoala on kilpailtu toimiala, jossa näkyvyys Googlen hakukoneessa on tärkeässä roolissa. OIKIOn hakumarkkina-analyysin mukaan toimialalla korostuu tällä hetkellä muutama peluri muita enemmän, mutta siellä olisi kuitenkin tarjolla näytön paikkoja niille, jotka ne haluavat ottaa.

OIKIOn SEINE-analyysi onkin erinomainen tapa aloittaa hakumarkkinoiden valloitus, sillä se tarjoaa kattavan kokonaiskuvan toimialasta ja sen avulla pystyy pilkkomaan tuloksia myös kanava- ja teemakohtaisesti.

Analyysiä tutkiessa on oleellista muistaa, että tieto on vielä yhdistettävä oikeanlaiseen toimintaan, jotta tuloksia todella alkaa tulla.

Haluaisitko hyödyntää OIKIOn SEINE-työkalua oman yrityksesi hakumarkkinan kartoituksessa? Teemme analyysejä ilmaiseksi yrityksille, joiden mediakulutus on vähintään 10 000€/kk.

Ota yhteyttä!

Mirkka Mussalo

Head of Paid Search

Minulla on ollut ilo työskennellä digitaalisen myynnin ja markkinoinnin parissa jo 12 vuotta. Ala on todella kiehtova, koska se haastaa muuttumaan ja oppimaan uutta jatkuvasti! Erikoisosaamistani on Google-mainonta ja mainonnan strategiatyö, mutta olen kartuttanut kokemusta myös SEO:sta, sisällöntuotannosta ja sosiaalisesta mediasta Suomen, Irlannin ja Saksan maaperällä.