OIKIOn tekoälytyöryhmä kokoontuu viikoittain AI-työkalujen ja tekoälykehityksen äärelle. Joona Pelttarin luotsaamaan työryhmän tavoitteena on kehittää OIKIOn asiakkaille ja konsulteille työtä helpottavia työkaluja ja toimintapoja, joiden avulla prosesseja ja eri työvaiheita voidaan tehostaa ja automatisoida.
Lopputuloksena AI hoitaa sille sopivat manuaaliset rutiinitehtävät, jolloin asiakas ja konsultti voivat käyttää enemmän aikaa sellaisiin tehtäviin, joihin tekoäly ei laadukkaasti pysty. Tekoälyratkaisut kehittyvät jatkuvasti, jolloin keinoaivoista saa yhä enemmän apua taktisen tekemisen ohella myös strategisempaan ja monivaiheisten prosessien tekemiseen.
OIKIOn tekoälytyöryhmä on asettanut tavoitteeksi seuraavat asiat:
- Tehokkuuden lisääminen: Jo asiakkaille kehitetyt ja kehitteillä olevat tekoälytyökalut automatisoivat monia markkinointiin liittyviä tehtäviä, kuten sisältöjen tuottamisen mainosteksteihin tai artikkeleihin. Lisäksi OIKIOn AI-työryhmä ja teknologiakehityksestä vastaavat henkilöt ovat kehittäneet ratkaisun monimutkaistenkin työprosessien automatisointiin. Flow AI vapauttaa aikaa strategisempaan ajatteluun ja suunnitteluun, mikä palvelee kokonaisvaltaisempaa markkinoinnin konsultointia.
- Tulevaisuuden visiointi: AI-työryhmän tarkoituksena on myös tutkia nopeasti kehittyviä tekoälyn uusia suuntauksia ja mahdollisuuksia. Tämä auttaa OIKIOn konsultteja ja asiakkaita pysymään askeleen edellä kilpailijoita ja hyödyntämään uusia teknologioita liiketoiminnan kasvussa.
- Lainsäädännön seuraaminen: Euroopassa Tekoälyä koskeva lainsäädäntö kehittyy nopeasti. Tekoälytyöryhmä pitää OIKIOn konsultit ajan tasalla säädösmuutoksista ja varmistaa, että toiminta on lakien mukaista. Tämä vähentää riskejä ja lisää luottamusta tekoälyratkaisujen käyttöön.
Miten työtä helpottavia työkaluja lähdettiin kehittämään?
Moni yritys kipuilee nyt sen kanssa, miten tekoäly otetaan käyttöön yrityksessä ja miten se jalkautetaan arjessa. OIKIOlla nykytilan kartoitus ja kaikkien konsulttien osallistaminen kehitystyöhön ja ideointiin on ollut lähtökohta tekoälytyökalujen kehittämiselle.
Kartoittamalla ja tunnistamalla konsulttien ja asiakkaiden erityistarpeet varmistetaan, että tekoälyratkaisut vastaavat juuri niihin haasteisiin ja mahdollisuuksiin, joita työssä kohdataan päivittäin. Kokonaisvaltainen lähestymistapa takaa sen, että kehitetyt työkalut ovat käytännöllisiä ja tehokkaita kaikissa markkinoinnin osa-alueissa.
OIKIOlla asiaa lähdettiin katsomaan myös eri palvelualueiden näkökulmasta, kun mietittiin mahdollisia toimivia työkaluja. Jokaisesta palvelualueesta tekoälytyöryhmässä mukana on aktiivinen jäsen, joka tuo mukaan oman palvelun ja asiakkaiden näkökulman.
Näin saatiin kuva siitä, minkälaisiin tehtäviin tekoälyltä kaivattiin apua eri tehtävissä. Tekoälytyöryhmän on näiden tietojen perusteella ollut helpompi miettiä toimintasuunnitelmaa, visioida ja kehittää uusia työkaluja.
Osallistamalla asiakkaita on myös saatu aikaan hyviä pilotteja ja osa OIKIOn asiakkaista on lähtenyt innolla hakemaan tehostamista esimerkiksi sisällöntuotantoon. Erilaisten pilottien kautta asiakkailla ja konsulteilla on ollut mahdollista myös oppia. Piloteissa on ollut mahdollisuus sekä onnistua että epäonnistua, sillä molemmat kuuluvat asiaan.
Optimaalisen tekoälymallin löytäminen eri tehtäviin
OIKIOn tekoälytyöryhmä tekee arvokasta työtä kartoittaessaan sopivia työkaluja, testatessaan erilaisia tekoälyratkaisuja ja parhaita työkaluja myös kustannustehokkuuden näkökulmasta. Pyrkiessään löytämään parhaan tekoälymallin tiettyyn tehtävään, tekoälytyöryhmä on havainnut että eri tekoälymalleilla on omat heikkoudet ja vahvuudet. OIKIOn toiminta on aina perustunut riippumattomuuteen, joten sitä halutaan kunnioittaa myös tekoälytyökalujen kehityksessä
Tässä muutama vinkki AI-työryhmän tekijöiltä
- Lähde rohkeasti kokeilemaan: “Kuten minkä tahansa uuden taidon tai teknologian kanssa, avain menestykseen on yksinkertainen: kokeile, epäonnistu ja opi.”
- Hyödynnä ja testaa nyt jo saatavilla olevia markkinoinnin kanavien AI-ominaisuuksia esim. kuvien luominen AI-työkalun avulla Google Ads:ssä on jo mahdollista varsin helposti.
- Käytä generatiivista tekoälyä tekemään erilaisia analyyseja esimerkiksi kohdeyleisöistä tai markkinasta tietylle tuotteelle tai palvelulle
- Sparraile AI:n kanssa – kysy apua tai palautetta esim. tekstin sisältöön liittyen tai kysy vaikka mikä asia tekstissä voi jäädä epäselväksi lukijalle.
Kiinnostavatko sinua räätälöidyt tekoälyratkaisut tai tekoälykoulutus?
Lisätietoja uudesta tekoälytyöryhmästä ja sen kehittämistä työkaluista saat seuraamalla OIKIOn blogia ja tilaamalla uutiskirjeemme. Mikäli haluat kuulla lisää OIKIOn tekoälyratkaisuista tai sinulla on jo idea, jota haluaisit kokeilla, ota meihin rohkeasti yhteyttä. Tarjoamme myös tekoälyyn liittyviä koulutuksia!
Tämän tekstin teossa haastateltiin AI Leadia, runkoon haettiin idea ChatGPT:ltä ja valmiiseen tekstiin kysyttiin palautetta ChatGPT:ltä. Mikään vaihe ei sellaisenaan ollut tarpeeksi hyvä suoraan julkaisuun, mutta tekoäly nopeutti tekstin jäsentelyä, nosti esiin huomioita tekstistä ja kokosi tekstin sisällön tehokkaasti otsikkoehdotuksiksi.