OIKIOn syyskuun asiakastilaisuus

Lukuaika min

Syyskuun asiakastilaisuudessa käytiin läpi, miten vähemmästä datasta saa enemmän irti ja mitä uusia mahdollisuuksia tekoäly tuo mainontaan.

Kutsuimme 21. syyskuuta joukon asiakkaitamme OIKIOn toimistolle ajankohtaisten teemojen äärelle. Tapahtuman aihe oli meille selvä aikaisessa vaiheessa, sillä olimme tunnistaneet markkinoijien haasteen mitattavan datan vähentymisestä sekä mainonnan alustojen tarpeesta ruokkia algoritmeja laadukkaalla datalla, jotta mainonta olisi tehokasta ja tuloksellista. 

OIKIOn Head of Paid Search Mirkka Mussalo ja Head of Web Analytics Aleksi Rastas pureutuivat konkreettisten case-esimerkkien kautta siihen, miten mainosalustojen kehittyviä algoritmeja kannattaa ruokkia datalla sekä keinoja analysoida ja mitata mainonnan tuloksellisuutta. Lisäksi Sami Nordberg Googlelta raotti mainonnan tuotekehityksen verhoa ja pääsimme kurkkaamaan yhdessä vieraiden kanssa, mitä jännittävää on tulossa. 

Mainosalustat kehittyvät jatkuvasti ja optimoinnista entistä suurempi osa pohjautuu algoritmeihin ja koneälyyn. Mainostajan kohdalla tämä herättää kysymyksen, miten ja millaista dataa järjestelmälle voi tarjota, jotta optimointi tapahtuisi mahdollisimman tehokkaasti ja mainonnan tulokset olisivat huippuluokkaa.

Mirkka peräänkuulutti esityksessään yrityksen oman datan tärkeyttä mainonnan kohdentamisen apuna, ja osoitti erilaisten esimerkkien kautta, miten häshättyjen asiakaslistojen syöttäminen Google Adsiin parantaa konversioita ja kustannustehokkuutta. Aleksin ensimmäinen esitys pureutui OIKIOn toteuttaman asiakascasen kautta siihen miten testaus kannattaa toteuttaa esimerkiksi laajan peiton brändikampanjoissa tekemällä kohdennus harkitusti niin, että kampanjan vaikutukset eri alueilla ja aikaväleillä voidaan eritellä myöhemmin kampanjan mittaustuloksista.

Toisessa esityksessään Aleksi pureutui siihen miksi datavaraston rakentaminen kannattaa markkinoijalle. Dataa kannattaa tuoda verkkoanalytiikkajärjestelmään myös yrityksen muista järjestelmistä. Näin esimerkiksi toteutuneiden kauppojen euromääräistä dataa voidaan hyödyntää mainonnan optimoinnissa myös pidemmän myyntisyklin B2B-liiketoiminnassa pitkälti samoin kuin verkkokaupassa. Viimeiseksi esiintyjäksi saimme Googlelta Sami Nordbergin, joka antoi meille ennakkonäkymiä Googlen tekoälykehityksestä. Tekoäly on toiminut jo pitkään mainosjärjestelmien taustalla ja esimerkiksi Performance Max ja vasta lanseerattu Demand Gen nojaavat jo täysin siihen. 

Jatkossa tekoäly tulee olemaan entistä vahvemmin mukana myös muun muassa mainosviestien ja kuvien generoinnissa tehden mainoksista aiempaa relevantimpia käyttäjälle. Myös USA:ssa tällä hetkellä betassa oleva uusi generatiivinen hakukokemus oli erittäin kiinnostavaa nähtävää, ja odotammekin jo innolla että se rantautuisi Suomeen muiden uutuuksien ohella. 

Iso kiitos kaikille vieraillemme huikeasta tilaisuudesta, ensi kevään tilaisuuden suunnittelu on jo käynnissä ja toivottavasti saavutte jälleen sankoin joukoin paikalla!

Katja Kokko

Head of Customers