Parhaat poiminnat Adobe 2019 EMEA Summitista

Lukuaika min

OIKIOlta lähti taas tänä vuonna edustus vuotuiseen Adobe EMEA Summittiin kuulemaan mitä uutta Adobe tarjoaa ja mitä on odotettavissa tulevaisuudessa.

Tänäkin vuonna suurimmat puheenaiheet liittyivät Sensein hyödyntämiseen eli puheessa viitattiin paljon koneoppimiseen ja tekoälyyn. Sitä käytetään yhä enemmän niin visualisoinneissa, mainonnan ohjaamisessa kuin analyysien teossa. Paljon tästä on kuitenkin vielä puheiden ja haaveiden tasolla, mutta kyllä seminaarista jäi myös konkreettisia vinkkejä jaettavaksi. Nämä liittyvät lähinnä kaikki Adobe Analyticsin ominaisuuksiin.

Raporttien suodattimet

Adobe kehittää jatkuvasti Workspace-analyysityökaluaan. Tämän vuoden Summitissa esitettiin useita uusia ominaisuuksia, mutta näistä kaikista ominaisuuksista varmasti konkreettisin ja hyödyllisin jokapäiväiseen tekemiseen on yksinkertaiset alavetovalikko-suodattimet joita pystyy lisäämään raportille.

Suodattimia voi olla useita ja suodattimiin voi laittaa perinteisten dimensioiden lisäksi aikaan liittyviä dimensioita. Ne ovat varsin hyödyllisiä jos analysoi usein useita eri ajanjaksoja, kuten viime viikkoa tai viime kuuta.

Näiden uusien suodattimien avulla pääsee eroon monisivuisista raporteista ja pystyy varmistamaan että kaikki käyttäjät käyttävät samaa dataa ja samoja asetuksia analyyseissään.

 

Attribution IQ – attribuutiomallinnustyökalu

Adobe Workspace on astunut seuraavalle tasolle attribuution mallinnuksessa. Attribution IQ -nimellä kulkeva ominaisuus tarjoaa mahdollisuuden käyttää raporteissa mitä attribuutiomallia tahansa ja vertailemaan eri attribuutiomalleja käytännössä joka ikisessä paikassa.

Attribuutio IQ antaa käyttäjälle mahdollisuuden vaihtaa attribuutiota jokaiselle metriikalle erikseen eli taulukossa voi attribuoida vaikka eri tyyppiset tuotteet eri mallilla ja katsoa miten eri kanavat ohjaavat näiden tuotteiden myyntiin.

Tarjolla on paljon valmiita attribuutiomalleja joiden lisäksi käyttäjä pystyy rakentamaan täysin oman mallin. Yllättävä fakta: valmiista malleista eniten käytetään mallia, jossa jokaiselle stepille annetaan täysi kreditti (participation).

Analytics API 2.0

Ne, jotka ovat joskus käyttäneet Adoben Analytics APIa, tietävät kuinka tolkuttoman hitaasti API toimii ja kuinka vaikeasti kyselyitä on välillä rakentaa. Analytics API 2.0 tuo tullessaan suurimpina hyötyinä nopeammat ja helposti rakennettavat kyselyt. API 2.0 käyttää samaa liitosta kuin itse Workspace eli kyselyiden tulokset tulee käyttäjälle aivan yhtä nopeasti kuin Workspacen raportit.

APIn avulla pystyy tekemään aivan samoja kyselyitä ja raportteja kuin Workspacessa ja kyselyt voi käytännössä rakentaa Workspacen avulla. Tämä onnistuu Workspace Debugger -selainlisäosan avulla. Debuggeri tallentaa kaikki Workspacen kyselyt ja sen logeista pystyy helposti kopioimaan valmiit API-kyselyt.

Sneaks: Open data link

Jokaisessa Adobe Summitissa esitellään viimeisen päivän aamuna konsepteja siitä, mitä saattaa olla tulossa tulevaisuudessa. Esimerkiksi Workspace oli aikanaan tällainen konsepti, joka tuotiin jokaisen käyttöön esittelynsä jälkeen muutama vuosi myöhemmin.

Tänä vuonna hienoin konsepti oli ehdottomasti Open data link. Sen avulla pystyy yhden linkin avulla linkkaamaan Workspacessa tehdyn taulukon, graafin tai elementin käytettäväksi esimerkiksi Powerpointissa, Tableaussa, Power BIssä tai verkkosivulla. Linkin avulla tuodaan Workspacen visualisointi automaattisesti päivittyvine datoineen. Raportointi saattaa olla jatkossa paljon helpompaa.

Aleksi Rastas

Head of Web Analytics

Jotkut kutsuvat minua analytiikkamestariksi, toiset SEO-guruksi. Itse olen sitä mieltä, että haluan kehittää verkkosivuja datan perusteella. Haluan kouluttaa asiakkaita, kehittää heidän verkkoliiketoimintaansa ja rakentaa heidän kanssaan yhdessä hienoja asioita myös tulevaisuudessa.