Puolivuosikatsaus 2019: Suositteluhalukkaita asiakkaita ja hallittua kasvua

Lukuaika min

Olemme jatkaneet vuoden 2019 aikana strategiamme mukaista hallittua, kannattavaa ja vauhdikasta kasvua keskittyen poikkeukselliseen asiakastyytyväisyyteen.

Asiakastyytyväisyys on meille kaikki kaikessa. Olemme nostaneet asiakkaidemme suositteluhalukkuuden strategiamme ytimeen ja NPS-arvon yhdeksi kolmesta tärkeimmästä toimintaamme ohjaavasta mittarista. Tavoitteenamme on ylittää jokaisessa mittauksessa NPS-arvo 90.

Mittasimme tuoreimman NPS:n elokuussa 2019 ja saimme tulokseksi 92, joka on tarkalleen sama tulos kuin vuoden alussa. 92 on huikea tulos ja osoitus siitä, että olemme onnistuneet lunastamaan asiakkaidemme korkeita odotuksia. Teemme kaikkemme, että ansaitsemme jatkossakin näin poikkeuksellisen tyytyväisiä asiakkaita.

 

Asiakkaidemme vapaamuotoisia palautteita NPS-kyselyn yhteydestä:

“Oikiolaiset ovat tehokkaita, nopeita, liiketoiminnallisesti ajattelevia ja taitavia. Todellakin voin suositella!”

“Erinomainen viestintä asiakkaan suuntaan.”

“Aina hyvin valmistautuneita palavereihin, tulee relevantteja kehitysideoita, ketterä toimija”

“Ammattitaitoista ja asiakaspalveluhenkistä porukkaa, yhteistyö sujuu oikein hyvin.”

“Jatkakaa samaan malliin! :)”

“great attitude and proactiveness, professional team members”

 

Kesällä Google yllätti meidät kakulla, kun toimistotason OptiScore-pisteemme ylsivät EMEA:n kärkiluokkaan.

 

Kunnianhimoinen ja sitoutunut asiantuntijatiimi

Menestyksemme takana on meidän kunnianhimoisesti digitaaliseen markkinointiin suhtautuva asiantuntijatiimi. Jotta meillä voi olla tyytyväisiä asiakkaita, meidän asiantuntijoilla täytyy olla työympäristö, jossa voidaan hyvin, joka luo edellytykset onnistua ja johon voi sitoutua. Mittaamme viikoittain asiantuntijoidemme työfiilistä anonyymillä kyselyllä, jonka asteikko on 1-5 (5 paras). Tämän vuoden vastauksien keskiarvo on ollut 4.2. Myös tuorein kvartaalein tehtävä laajempi työtyytyväisyystutkimus osoitti, että asiantuntijamme ovat ylpeitä työpaikastaan ja ovat sitoutuneet yhteiseen matkaamme.

2019 on meidän neljäs toimintavuosi ja se on tuonut mukanaan myös uusia tuulia organisaatioomme. Keväällä saimme kaksi uutta tiiminvetäjää, kun asiantuntijamme Satu Brandt ja Mirkka Mussalo ottivat asiantuntijarooliensa lisäksi tiiminvetovastuut SEO- ja PPC-tiimeissä. Asiantuntijamme Krista Särkkä on aloittanut meillä kompetenssivastavaana Facebook-mainonnan tarjoomassamme, jonka rooli asiakkaillemme ja meillä kasvaa vauhdilla. Näiden lisäksi PPC-asiantuntijamme Joonas Savolainen kantaa yhä suurempaa vastuuta OIKIOn hakusanamainonnan automaatioiden kehityksestä ja Saad Hafeez on jatkossa vauhdittamassa PPC-tiimimme myyntiä.

 

Kuvassa oikiolaisia syksyn kick-offissa rapujuhlia viettämässä Sue Ellenin viinikellarissa.

 

MRR ylitti 200 000€

Kulunut vuosi on ollut meille myös myynnillisesti menestyksekäs. Keskitymme projektien sijaan palvelemaan jatkuvia asiakkuuksiamme, sillä uskomme, että jatkuvat yhteistyöt johtavat merkityksellisempiin ja pysyvämpiin asiakastuloksiin kuin yksittäisten projektien tekeminen. 

Olemme saaneet vuoden aikana joukon mielenkiintoisia uusia asiakkaita, joihin kuuluu useita Suomen suurimpia yrityksiä ja omilla toimialoillaan maailman johtavia toimijoita. 

Kaikille emme ole sopiva kumppani. Erityisesti olemme tavoitelleet asiakkaiksemme yrityksiä:

  • jotka ovat pitkään investoineet ydinosaamisalueisiimme.
  • joille digitaalinen markkinointi on strategisesti merkittävää.
  • joiden yhteyshenkilöiden kanssa on hauskaa työskennellä.

Meidän MRR (Monthly Recurring Revenue) ylitti äskettäin 200 000 euroa, joka on meille merkittävä rajapyykki. Emme ole enää pelkästään pieni haastajatoimisto, vaan yksi Suomen suurimmista toimialamme asiantuntijayrityksistä. 

 

Oikiolaisia juhlimassa 200 000€ MRR-rajan rikkoutumista.

 

Maailmalla tunnettu, mutta Suomesta käsin toimiva alan suunnannäyttäjä

Yhä useampi asiakkuutemme toimii Suomen rajojen ulkopuolella. Asiakkainamme on suomalaisia vientiyrityksiä, jotka toimivat ympäri maailmaa, mutta myös asiakkaina on yrityksiä esimerkiksi Ruotsista ja Yhdysvalloista. Uskomme, että jatkossa yhä suurempi osa liiketoiminnastamme tulee kansainvälisistä yrityksistä ja siksi julkaisemme pian verkkosivustostamme myös englanninkielisen version. Haluamme olla maailmalla tunnettu, mutta Suomesta käsin toimiva alan suunnannäyttäjä. 

 

OIKIO mukana Google Elevator -kasvukiihdytysohjelmassa

Alkuvuodesta Google kutsui meidät mukaan Google Elevator Nordics 2019 -kasvukiihdytysohjelmaan. Ohjelma on suunniteltu Google Partners -toimistoille, jotka ovat osoittaneet merkittävää kasvupotentiaalia. Ohjelma järjestetään ensimmäistä kertaa Pohjoismaissa ja mukaan valittiin 20 asiantuntijatoimistoa. Ohjelma sisältää liiketoiminnan strategista suunnittelua, valmennusta ja sparrailua kokeneiden strategiakonsulttien, yrittäjien ja organisaatiosuunnittelijoiden kanssa.

Kuvassa Google Elevator Nordics 2019 -kasvukiihdytysohjelman osallistujat viettämässä avauspäivää Tukholmassa.

Ratkaisemme asiakkaidemme ongelmia teknologian avulla

Uskomme teknologiataustamme auttavan meitä ratkaisemaan asiakkaidemme ongelmia tehokkaammin ja kehittämään niihin skaalautuvia ratkaisuja. Olemme alusta alkaen pyrkineet kehittämään mahdollisimman paljon prosesseja ja työkaluja tukemaan työtämme ja automatisoimaan kaiken, minkä kone voi tehdä puolestamme. Syksyn kick-offissa jokainen tiimimme esitteli kaikki kehittämänsä työkalut, joita meillä on jo yli 50. Muutaman näistä jaoimme äskettäin Supermetricsin Template Galleryyn koko toimialan käytettäväksi. Tutustu näihin tarkemmin Supermetricsin blogissa!

 

Asiakkaidemme ja asiantuntijoidemme ehdoilla kohti vuotta 2020

Loppuvuosi näyttää hyvältä. Olemme kesän aikana rekrytoineet etupainotteisesti uusia asiantuntijoita ja nyt syksyn aikana pystymme palvelemaan uusia asiakkaita kaikilla ydinosaamisalueillamme. 

Kuten tähänkin asti, aiomme kasvaa jatkossakin nykyisten asiakkaidemme ja asiantuntijoidemme ehdoilla. 

Menestyksekästä syksyä!

 

OIKIO Digital Performance Agency Oy on digitaalisen myynnin ja markkinoinnin asiantuntijatoimisto. OIKIO on erikoistunut web-analytiikkaan, hakukoneoptimointiin ja online-mainonnan optimointiin. OIKIOn asiakkaita ovat mm. ebookers, DNA, Ilmarinen, LähiTapiola, Metso, Laakkonen, Technopolis, Forenom, Suomalainen Kirjakauppa ja YIT. OIKIO työllistää n. 25 digitaalisen markkinoinnin asiantuntijaa. Poikkeuksellisen tyytyväisistä asiakkaista kertovat tuorein NPS 92 sekä Vuoden toimisto 2018 ja 2019 -tutkimuksien voitot teknologia- ja markkinointiviestintätoimistojen kategoriassa.

 

Niilo Relander

CEO

Olen kaupallisesti orientoitunut digitaalisen liiketoiminnan ja markkinoinnin kehittäjä. Alalla olen työskennellyt vuodesta 2007 ja viimeiset seitsemän vuotta Suomen tunnetuimmissa web-analytiikkataloissa.