Yritys, vaadi kumppaneitasi keskustelemaan

Yritykset ovat viime vuosina olleet kenties liiankin mukavuudenhaluisia markkinoinnin ulkoistamisessa eri kumppaneille. Ulkoistamisen into on toki ollut ymmärrettävää: markkinointi alana, digitaalisesta markkinoinnista puhumattakaan, on kehittynyt  niin nopeasti, että yrityksien on käytännössä mahdotonta pysyä kehityksen trendeissä mukana.

Markkinointiteknologioiden käytössä oleva kirjo 2011-2016 (Lähde: Smart Insights)
Markkinointiteknologioiden käytössä oleva kirjo 2011-2016 (Lähde: Smart Insights)

Tällöin asiaan erikoistunut toimisto on tullut paikalle avuliaan ritarin tavoin ja auliisti tarjonnut palveluitaan. Ja tässähän ei ole mitään vikaa. Mikäli tarina olisi tässä, niin tämähän jäisi varsin hallittavaksi kokonaisuudeksi.

Asiakas – yritysmaailman kallein viestinviejä

Asiakkaan valitsemien kumppaneiden määrä on kuitenkin viime vuosina räjähtänyt käsiin. Mainostajien liiton keväällä teettämän kyselyn mukaan yritykset ostavat markkinoinnin palveluita keskimäärin 6-9 toimistolta. Ongelmana kuitenkin on se, etteivät nämä kumppanit keskustele keskenään. Tämä jättää asiakkaalle suuren vastuun.

Juuri tässä rumbassa asiakkaan oma rooli on hämärtynyt. Mielestäni asiakkaan tehtävänä on luottaa kumppaneidensa tekemiseen, kuunnella heidän kehitysehdotuksiaan ja näiden pohjalta päättää mitä seuraavaksi tehdään. Mikäli asiakas taantuu toimistojen välisen viestinviejän rooliin, joutuu hän nipistämään hänen kaikista tärkeimmästä resurssistaan: ajasta.

Aika, mikä kuuluisi käyttää liiketoimintaa kehittävien päätösten tekemiseen, voikin asiakkaalla mennä joutavanpäiväiseen ”nää sanoi-noi sanoi”-viestien vaihtamiseen.

Yksi ilmeisen helppo arjen ratkaisu tähän on perustaa toimistojen välinen keskinäinen viestintäkanava, esimerkiksi Slack tai kotimainen FlowDock ovat hyviä vaihtoehtoja siihen. Olemme luoneet toimistojen välisen viestintäkanavan oletusarvona jokaiseen projektiimme ja kaikki ovat voittaneet – erityisesti asiakas.

Toimistojenkin on aika aikuistua – asiakas on kumppanivalintansa tehnyt eikä sitä hetkessä muuta.  Jos toimistot eivät mahdu saman pöydän ääreen, asiakas ryhtyy pian etsimään kumppaneita, jotka siihen mielellään suostuvat.

Aika – tai pikemminkin sen puute – on ollut yksi ilmeisimpiä ongelmia vanhassa tavassa toimia. Saamalla toimistot juttelemaan avoimemmin keskenään, se vapauttaa aikaa asiakkaalta enemmän oikeisiin töihin.

Niilo Relander

CEO

Olen kaupallisesti orientoitunut digitaalisen liiketoiminnan ja markkinoinnin kehittäjä. Alalla olen työskennellyt vuodesta 2007 ja viimeiset seitsemän vuotta Suomen tunnetuimmissa web-analytiikkataloissa.