Joona Pelttari

SEO Consultant & AI Team Lead

MIKSI OLET DIGITAALISEN MARKKINOINNIN KONSULTTI?

Minua on kiinnostanut pitkään eri liiketoimintaan liittyvät asiat ja ihmisten auttaminen.

Konsultin roolissa pääsen oppimaan useista eri toimialoista  ja näkemään eri kokoisten yritysten haasteita ja mahdollisuuksia. Tämä auttaa hahmottamaan mielenkiintoista isoa kuvaa, ja pitää päivittäistä työtä vaihtelevana kun täytyy ajatella markkinoinnin asioita useiden eri toimijoiden perspektiivistä.

Hakukoneoptimoinnin konsultointi on pitkälti asiakaspalvelua, jossa pyritään auttamaan asiakkaita yksilöinä ja organisaationa parhaiten sopivalla tavalla.  Työ rikastuu kun huomaa, että ei saa pelkästään parannettua tuloksia vaan myös kevennettyä asiakkaan taakkaa.

Viikottaisessa työssä yhdistyvät asiakaspalvelun lisäksi ongelmien analysointi ja ratkaisu, sekä mitattavien tulosten seuranta. Kaikki nämä antavat osaltaan motivaatiota ja pitävät työn pitkäjänteisesti mielekkäänä.

MISTÄ AMMATILLISESTA SAAVUTUKSESTASI OLET YLPEÄ?

Tulen erityisen iloiseksi kun huomaan että asiakas tai tiimikaveri on tyytyväinen tai huojentunut, kun olen pystynyt olemaan osana ratkaisemassa haastetta. Hyvää mieltä tuovat lisäksi ne hetket kun pystyn tuomaan asiakkaalle selvää lisäarvoa hakukoneoptimointiin tai yleisemmin markkinointiin liittyvillä suosituksilla. Näitä ovat esimerkiksi tilanteet, joissa sivustolle ollaan luotu paljon sisältöä, mutta ne eivät ole järjestelty palvelemaan käyttäjää ja konetta. Näin suhteellisen pienellä työllä saadaan korjattua iso ongelma.

MITÄ AMMATILLISIA HAAVEITA SINULLA ON?

Hakukoneoptimoinnissa kiinnostaa sen eri puolien kokonaisuuden hahmottaminen ja niiden hallinta. Erityiset kiinnostuksen kohteet ovat asiakaskokemuksen kehittäminen, sekä teknisen hakukoneoptimoinnin ja automaation mahdollistama iso potentiaali sivuston näkyvyyden kehittymisessä.

Olisi hienoa myös ymmärtää laajemmin markkinointia ja digimarkkinoinnissa monikanavaisuutta. Mielenkiintoista olisi myös saada kehitettyä organisaatioihin kulttuuria, jossa eri kanavien ja roolien tiimit saadaan puhaltamaan yhteen hiileen ja eri kanavat saadaan pelaamaan kustannustehokkaasti yhdessä.