Juha Viherväs OIKIO

Juha Viherväs

Head of Paid Media, Partner

Juha Viherväs OIKIO

Juha Viherväs

Senior Consultant & Partner

Kerro lyhyesti itsestäsi

Olen yksi OIKIOn perustajista ja luotsaan online-mainonnan tiimiä, jonka alle kuuluu hakusanamainonta (SEM), Facebook- ja LinkedIn-mainonta sekä ohjelmallinen ostaminen. Minulla on lähes kuuden vuoden kokemus digitaalisen markkinoinnin kentästä ja olen itse erikoistunut erityisesti hakusanamainontaan. Lisäksi minulta löytyy myös vahva tausta web-analytiikasta, joka on auttanut säilyttämään tekemisen mitattavuuden vahvasti kaiken keskiössä.

Olen ainaisen kiinnostunut tekemään asioita jatkuvasti suuremmalla ja skaalautuvammalla otteella. Tämä muuttaa lähestymisen taktiseen kanavaan, johon myös maksettu haku kuuluu, enemmän logiikkaharjoitukseksi, jolloin osa-alueesta täytyy myös olla vahva syväymmärrys.

Olen vuosien varrella päässyt tekemään paljon erilaisia SEM-, analytiikka- ja SEO-projekteja. Sittemmin olen erikoistunut SEM-tekemiseen, koska minua viehättää sen kanavan voimakas tarvepohjaisuus sekä asiakkaan näkökulmasta verrattain nopea takaisinmaksuaika. Tämän kiinnostuksen pohjalta olen kehittynyt tämän osaamisalueen syväosaajaksi, perehtyen alan keskeisimpiin teorioihin, käytäntöihin sekä ajatuksiin kyseisen kanavan roolista.

Kannukseni olen ansainnut Suomen kilpailluimmilla toimialoilla, joissa myös tekemisen strateginen puoli on korostunut.

Mikä digitaalisessa markkinoinnissa kiinnostaa sinua?

Toimintaani ohjaa jatkuva halu löytää nk. “täydellinen resepti” toteuttaa mainontaa. Jokaiselle voi tulla vastaan kertaluontoisia onnistumisia, mutta todelliset pelurit onnistuvat systemaattisesti ja johdonmukaisesti, riippumatta asiakkaan toimialasta tai verkkoliiketoiminnan kokoluokasta. Silloin, kun onnistumme tunnistamaan tekemisemme keskeiset menestystekijät sekä karsimaan lapsukset, meillä on mahdollisuus skaalata onnistunutta tekemistä laajemminkin.

Näiden pohjalta olen luonut meille oman jatkuvasti kehittyvän lähestymistavan SEM-mainontaan. Lähestymistapamme on osoittautunut kerta toisensa jälkeen ylivertaiseksi, onnistuen tuottamaan toistuvasti asiakkaillemme heidän verkkoliiketoiminnan historiansa parhaimmat tulokset SEM-mainonnassa. Suurimmat hyödyt olemme saavuttaneet suuremman kulutuksen mainostileissä, jolloin hyödyt ovat skaalautuneet nopeasti.

Mistä saavutuksestasi olet ylpeä?

Ammatillisessa mielessä olen ylpeä siitä, että olen saanut monet alansa johtavimmista yrityksistä heräämään SEM-mainonnan laajempiin mahdollisuuksiin. Usein sitä ajatellaan kanavana varsin yksiulotteisesti, keskittyen vain sen rooliin myynnissä ja konversioissa. Näiden lisäksi sillä on myös merkittävä rooli esimerkiksi top of mindin ja brändiviestinnän osalta.

Hyvin laadittu hakustrategia onkin keskeinen tapa hahmottaa mm. kanavan tarkoitus, tavoiteltu mainonnan peitto sekä liiketoiminnan osa-alueet, joita kanava koskettaa. Monelle toimijalle tämä onkin ollut tapa päivittää näkemyksensä ajattelemaan tätä jo vuosia käytettyä kanavaa tuorein silmin. Ilahduttavasti tämä on usein johtanut myös siihen, että moni organisaatio on voinut luopua maksetulle haulle varatusta pölyttyneestä “kiintiöbudjetista” täysin, jolloin tekemistä on ryhdytty ohjaamaan sen tuottavuuden perusteella.

Tiimin vetäjänä olen lisäksi äärimmäisen ylpeä tiimistäni, johon olemme jatkuvasti onnistuneet löytämään uusia huipputekijöitä, joita kaikkia ohjaa sisäinen palo tehdä asioita jatkuvasti paremmin ja isommin. Riippumatta minkä mainonnan alueen syväosaajaksi kukin on tai haluaa kehittyä, ohjaamme kaikkea tekemistä analytiikan kautta ja haluamme varmistaa, että myös asiakkaamme ovat tietoisia niistä periaatteista, jonka mukaan mainontaa toteutamme.

Mitä haaveita sinulla on?

Olemme vasta ottaneet ensimmäisiä askeleitamme yrityksenä. Tulevaisuutta ajatellen datapohjainen automatiikka on meille kaikessa mainonnan tekemisessä huikea mahdollisuus, johon tulemme keskittymään isosti. Toimistollamme toivon meidän säilyttävän nykyisen rennon ja kokeilevan ilmapiirin, joka on mahdollistanut meitä käyttämään riittävästi aikaa uusiin kokeiluihin, yrittämään tehdä asioita toisin sekä kehittämään toimintatapamme alamme parhaimmaksi.

Tätä mieltä muut OIKIOn perustajat ovat Juhasta

Niilo: ”Juha on huikea digitaalisen liiketoiminnan ja markkinoinnin moniosaaja, jolta ei näkemykset lopu kesken. Hänen vahva substanssiosaaminen ja aito intohimonsa verkkoliiketoimintaa kohtaan tekevät hänestä yhden alan kysytyimmistä asiantuntijoista. Käytännön optimointityön lisäksi Juha kouluttaa aktiivisesti Suomen johtavia verkkomyynnin tekijöitä.”

Joona: ”Juhan tekemisen hienous on siinä, että hän näkee aina metsän puilta. Taktisella tasolla hän on erinomainen ja pystyy toteuttamaan laajasti eri verkkomarkkinoinnin toimia käytännössä, mutta Juha loistaa etenkin strategisella tasolla – siitä osoituksena laaja kirjo onnistuneita kampanjoita ja tukku tyytyväisiä asiakkaita.”

Ilpo: ”Henkilökohtaisesti meillä on Juhan kanssa afrikkalainen tapa hoitaa asioita. Kovaa ja lyhyesti, mutta nopeasti todeten, että hyvä tästä tulee. Kun haluat avuksesi henkilön, joka pystyy perustelemaan mielipiteensä luvuilla, soita Juhalle. Hän on myös pirun hyvä kouluttamaan ja oppimaan.”