OIKIOn konsultit Daniel Ovitz ja Jaani Saulamaa edustivat OIKIOta Brysselissä lokakuussa Digital First-konferenssissa, missä esiteltiin digitaalisen markkinoinnin uusimpia trendejä ja kehitystä. Tapahtuma oli yhden päivän kestävä, ja puheevuoroja oli käynnissä useita samanaikaisesti. Puhujat oli jaettu ympäri tapahtuma-aluetta. Kuuntelijoille jaettiin kuulokkeet, jotta puhujan ääni kuului paremmin yleisen puheensorinan seasta.
Mielenkiintoisin puhe oli heti aamun ensimmäinen puheenvuoro Brysselin julkisen liikenteen datapäälliköltä Rob Roemersilta, joka kertoi miten he hyödyntävät dataa päätösten teossa. Hän kävi läpi useita erilaisia keissejä, joista yhtenä esimerkkinä se, miten he käyttävät kasvojentunnistusohjelmaa ratikkalinjojen tarkasteluun. He tarkastelevat ohjelman avulla onko ratikan T:n muotoinen “sähkötanko” vinossa johtoon nähden, jonka avulla he pystyvät ennustamaan ratikkalinjan hajoamisriskin.
Oli positiivinen yllätys, kuinka samaistuttavia dataan liittyvät kysymykset ja dataan pohjautuva päätöksenteko on niin julkisten liikennepalveluiden, kuin digimarkkinoinninkin kontekstissa.
Koko digimarkkinointi alana voisi hyötyä valtavasti siitä, että ottaisimme oppeja vanhemmilta insinöörivetoisilta toimialoilta, missä juuri datakulttuuri on saanut vakiintuneen aseman jo vuosia sitten. Itseasiassa näillä toimialoilla siirrytään tällä hetkellä pois datakulttuurista enemmän kohti insight-kulttuuria, eli sitä miten dataa tulkitaan ja käytetään ohjaamaan meidän toimintaa.
Insight-kulttuuri on se, johon myös digimarkkinointi siirtyy vähitellen. Alallamme on dataa aivan järjetön määrä, niinkin paljon, että sitä on täytynyt alkaa hallita ja rajata muun muassa lainsäädännöllä. Siitä huolimatta datan hyödyntäminen sen täydellä potentiaalilla toteutuu vain harvoissa paikoissa.
Toinen mielenkiintonen puhe liittyi Brysselin bussien sähköistämiseen. He asensivat pienen tietokoneen busseihin, joka mittasi sähkönkulutusta. He huomasivat että ylämäet kuluttavat hyvin paljon sähköä, ja miettivät uusia reittejä välttääkseen jyrkkiä ylämäkiä.
Puhe inspiroi meitä miettimään enemmän arjen tekemistä boksin ulkopuolelta. Mietimme, miten voisimme käyttää tehokkaammin asiakkaan omaa dataa tai 3. osapuolen ulkopuolista dataa (esim. säädataa tai hinnoitteludataa) kampanjoiden parempaan optimointiin.
Monet muut puheenvuorot olivat hyvin työkalu-myyntipainoitteisia, eli eri toimijat kertoivat miten heidän työkalu ratkaisee joitain perusongelmia. Tuntui välillä, että olimme enemmänkin työkalun demossa kuin inspiroivien puheiden parissa. Toki osa näistä puheista oli samalla myös inspiroivia ja antoi aihetta ajatella uusia lähestymistapoja omaan työhön.
Reissun kruunasi paluulennolla pitämämme spontaani workshop, missä mietimme yhdessä uusia lähestymistapoja arkeemme. Workshopin tuloksia päästään toivottavasti pian hyödyntämään niin sisäisesti, kuin myös asiakkaidenkin kanssa.