Google Display -mainonnan opas – Mitä se on ja miten yrityksesi hyötyy siitä?

Lukuaika min

Google Display -mainonta on tehokas keino tavoittaa potentiaaliset ja nykyiset asiakkaat verkossa. Tämän oppaan avulla saat kattavan ymmärryksen siitä, mitä Google Display -mainonta on, miten se toimii ja miten voit hyödyntää sitä yrityksesi eduksi.

Mitä on Google Display -mainonta?

Google Display -mainonnalla tarkoitetaan Google Display -verkostossa, Googlen hakutulossivujen ulkopuolella näkyviä kuva-, teksti- ja videomainoksia.

Tunnistat Google Display -mainoksen helposti muun muassa mainoksen oikeassa yläkulmassa sijaitsevasta turkoosin värisestä rastista sekä tämän vieressä olevasta saman värisestä kolmiosta. Google Display -mainontaa tehdään Google Ads -mainosalustan kautta. Google Display on yksi Google Adsissa saatavilla olevista kampanjatyypeistä.

 

Missä Google Display -mainokset näkyvät?

Google Display -mainoksia näytetään Google Display -verkostossa (Google Display Network eli GDN) eli käytännössä verkkosivustoilla ja sovelluksissa, jotka myyvät Googlelle mainospaikkoja sekä Googlen omistamassa YouTubessa ja Gmailissa.

Google Display -verkostoon kuuluu niin suuria ja tunnettuja verkkosivustoja ja sovelluksia kuin myös pienempiä, tiettyihin sisältöaiheisiin liittyviä verkkosivustoja ja sovelluksia. Esimerkiksi Suomessa lähes kaikki uutismediat kuten mm. Helsingin Sanomat, Iltalehti ja Iltasanomat kuuluvat Google Display -verkostoon.

Kampanjan asetukset ja kohdistukset vaikuttavat siihen, missä konkreettisesti Google näyttää mainoksia.

 

Miten mainostaja voi hyötyä Google Display -mainonnasta?

Google Display -mainonta tarjoaa mainostajille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa potentiaalisia asiakkaita laajasti internetissä, olivatpa he sitten lukemassa uutisia, selaamassa harrastus- tai viihdesivustoja, käyttämässä erilaisia mobiilisovelluksia tai katsomassa YouTube-videoita.

Google Display -mainonnalla on useita etuja:

1. Laaja tavoittavuus

Pääset käsiksi miljooniin sivustoihin ja sovelluksiin ympäri internetiä. Voit tavoittaa yli 90% internetin käyttäjistä ympäri maailman.

2. Tarkat ja monipuoliset kohdennusmahdollisuudet

Voit kohdentaa mainoksesi erittäin yksityiskohtaisesti haluamallesi kohderyhmälle. Monipuoliset kohdennusvaihtoehdot mahdollistavat mainosten näyttämisen tarkasti valitulle kohdeyleisölle, perustuen heidän kiinnostuksen kohteisiinsa, demografiaansa, selauskäyttäytymiseensä ja muuhun relevanttiin tietoon. Google Display tarjoaa myös sellaisia mainonnan kohdennusvaihtoehtoja, jotka eivät ole saatavilla muiden Google Adsin  kampanjatyyppien kautta.

3. Bränditietoisuuden kasvu

Visuaalisten mainosten avulla voit tehokkaasti rakentaa ja parantaa bränditietoisuutta. Google Display -mainonta auttaa myös vahvistamaan brändiä laajentamalla sen näkyvyyttä potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa.

4. Kustannustehokkuus 

Voit aloittaa pienellä budjetilla ja skaalata mainontaa tarpeen mukaan. Kokemuksemme mukaan Google Display -mainonta on tullut Suomessa edullisemmaksi monien mainostajien siirryttyä muihin kanaviin. Google Display -mainonta onnistuu myös hyvin pienellä päiväbudjetilla. Muun muassa toimiala, kampanjan tavoite, kesto ja kohdistukset auttavat määrittämään sopivan budjetin kampanjalle. Olemme toteuttaneet asiakkaille niin pieniä (alle kymmenen euron päiväbudjetin) kuin isojakin (satojen eurojen päiväbudjetin) Google Display -kampanjoita.

Millaisia tavoitteita mainostaja voi saavuttaa Google Display -mainonnan avulla?

Google Display -mainonta voi tavoittaa potentiaalisia asiakkaita ostoprosessin kaikissa vaiheissa tietoisuuden lisäämisestä aina ostohetkeen asti, joten sitä voidaan käyttää monenlaisten tavoitteiden saavuttamiseen, kuten:

  • Brändinäkyvyyden ja -tietoisuuden lisääminen
  • Liikenteen ohjaaminen verkkosivustolle
  • Konversioiden, kuten myynnin, rekisteröitymisten tai muiden tärkeiden toimintojen kasvattaminen

 

Minkä tyyppisiä mainoksia voi näyttää Google Display -verkostossa?

Google Display -mainonta tarjoaa useita erilaisia mainostyyppejä. Google Display -mainokset voivat olla esimerkiksi staattisia kuvamainoksia, interaktiivisia ja dynaamisia animaatioita tai niin sanottuja responsiivisia display-mainoksia. Valitsemasi mainostyyppi määrittää sen, millaisia mainoksia käyttäjät voivat nähdä Google Display -verkostossa.

Responsiiviset display-mainokset koostuvat erilaisista elementeistä, kuten kuvista, mahdollisista YouTube-videoista sekä useista otsikoista ja kuvauksista. Google käyttää tekoälyä luodakseen näistä elementeistä lukuisia erilaisia mainosversioita, jotka mukautuvat automaattisesti käytettävissä olevan mainospaikan mukaan. Tämä säästää aikaa ja rahaa, sillä mainostajan ei tarvitse luoda mainosversioita manuaalisesti. Responsiiviset display-mainokset ovat nykyään Google Display -mainonnan oletusmainostyyppi helppoutensa ja joustavuutensa vuoksi.

Ladatut staattiset ja animoidut kuvamainokset sopivat erityisesti mainostajille, jotka haluavat täyden kontrollin mainostensa luovasta sisällöstä ja ulkonäöstä. Nämä mainokset sopivat mainostajille, joilla on käytettävissään graafisen suunnittelun resursseja. Ladatut kuvamainokset vaativat mainostajilta teknistä osaamista ja ymmärrystä eri mainoskokojen vaatimuksista.

Mainosten tekniset vaatimukset vaihtelevat mainostyypin mukaan. Responsiivisia display-mainoksia varten tarvitset muun muassa kuvia ja logoja eri kokosuhteissa, lyhyitä ja pitkiä otsikoita sekä kuvaustekstejä. Google optimoi responsiivisten display-mainosten kokoa ja muotoa automaattisesti.

Responsiivisten display-mainosten elementtien tekniset tiedot löydät Googlen ohjeista. Ajantasaiset tiedot ladattujen display-mainosten teknisistä vaatimuksista löydät myös Googlen ohjeista.

 

Miten Google Display -mainoksia voi kohdentaa?

Google tarjoaa monia eri tehokkaita tapoja display-mainosten kohdentamiseen. Mainostajat voivat tavoittaa kohderyhmänsä tarkasti eri perusteiden mukaan.

Yleisökohdistus

Yleisökohdistuksen avulla voit tavoittaa käyttäjiä sen perusteella, keitä he ovat, mitä kiinnostuksen kohteita ja tapoja heillä on, millaisia tietoja he etsivät aktiivisesti Googlesta. Voit valita sopivia yleisöjä Googlen omasta kattavasta valmiista yleisölistasta. Tässä muutama esimerkki: 

  • Asiasta kiinnostuneet (esim. Business Professionals, Luxury Shoppers)
  • Ostoaikeissa olevat (esim. Sports Tickets, Black Friday Shopping)
  • Elämäntapahtumat (esim. Purchasing a Home Soon, Retiring Soon)
  • Yksityiskohtaiset demografiset tiedot (Parental Status, Household Income)

Lisäksi voit luoda omia mukautettuja yleisöjä käyttämällä avainsanoja, URL-osoitteita ja sovelluksia, jotka ovat mainostettavan tuotteen tai palvelun kannalta olennaisia. Mukautettujen yleisösegmenttien avulla voi mainostaa myös erittäin niche-B2B-palveluita relevantille käyttäjille osuvasti ja kustannustehokkaasti.

Mainostajat voivat hyödyntää myös omaa dataa, kuten asiakaslistoja, verkkosivuston kävijätietoja, sovelluksen käyttäjiä, YouTube-tilin seuraajia tai YouTube-videoiden katsojia, kohdentaakseen mainoksia entistä tarkemmin.

Sisältökohdistus

Kohdista Google Display -mainoksesi tietynlaisen sisällön yhteyteen käyttämällä avainsanoja, aiheita tai sijoitteluja. Esimerkkejä sisältökohdistuksen käyttökohteista:

  • Aihealueet: Mainokset voidaan kohdentaa sivustoille ja sovelluksiin, jotka käsittelevät tiettyjä aiheita. Google tarjoaa laajan ja monipuolisen listan aihealueita, joista valita. Esimerkiksi Insurance, Search Engine Optimisation & Marketing, Venture Capital, Property Listings, News, Finland jne.
  • Avainsanakohdistus: Mainostajat voivat käyttää avainsanoja kohdistaakseen mainoksia sivuille, jotka sisältävät tiettyjä termejä tai ilmaisuja. Lisää avainsanoja, jotka liittyvät mainostettavaan tuotteeseen tai palveluun, niin Google näyttää mainoksia sivuilla, jotka liittyvät avainsanoihisi.
  • Sijoittelukohdistus: Sijoittelukohdistuksen avulla voit kohdistaa mainoksia tietyille verkkosivustoille, tiettyihin sovelluksiin, sovellusluokiin, YouTube-kanaviin tai YouTube-videoihin. Voit siis halutessasi näyttää Google Display -mainoksia esimerkiksi ainoastaan valitsemillasi “käsin poimituilla“ verkkosivustoilla, jonkin suositun YouTube-kanavan videoiden yhteydessä tai jossakin tunnetussa sovelluksessa. Tarkista saatavilla olevat sijoittelut Google Adsista.

Yllä mainittuja kohdistustapoja voi käyttää myös päällekkäin. Lisäksi voit kohdistaa mainoksia myös mm. käyttäjien iän, sukupuolen ja maantieteellisen sijainnin (maa, alue, kaupunki, etäisyys tietyistä paikasta) perusteella. 

Mainostajana voi myös vaikuttaa siihen, missä laitteissa ja milloin Google näyttää mainoksiasi. Voit valita tietyt ajankohdat, päivät tai kellonajat, jolloin mainoksiasi näytetään, jotta voit tavoittaa yleisösi silloin kun se on todennäköisimmin vuorovaikutuksessa mainostesi kanssa.

 

Mitkä asiat pitää ottaa Google Display -mainonnassa huomioon?

Google Display -mainonta tarjoaa yrityksille mahdollisuuden tavoittaa laajasti potentiaalisia ja nykyisiä asiakkaita monipuolisten kohdennusvaihtoehtojen ja joustavien mainosformaattien kautta. Tässä muutama vinkki, jolla voit maksimoida Google Display -mainonnan toimivuutta ja saavuttaa markkinointitavoitteesi:

  • Panosta sisältöön: käytä laadukkaita kuvia/videoita ja mieti mainosviestisi tarkkaan. Pidä mainoksesi yksinkertaisina, mutta houkuttelevina. Selkeä viesti ja visuaalisesti miellyttävä suunnittelu parantavat mainosten tehoa.
  • Testaa erilaisia mainosversioita: kokeile erilaisia otsikoita, kuvauksia, kuvia ja CTA:ita selvittääksesi, mitkä yhdistelmät toimivat parhaiten. Responsiivisten display-mainosten avulla tämä onnistuu vaivattomasti.
  • Varmista konversioseurannan toimivuus: konversioseuranta on Google-mainonnan A ja O. Google Display -mainonnan tapauksessa on hyvin tärkeää mitata myös View-Through-konversiota, joiden avulla saa dataa mainosten näkymisen vaikutuksesta konversioihin. View-Through-konversioiden mittaamisen edellytyksenä on se, että konversioiden seuraamiseen käytetään Google-tagia.
  • Hyödynnä uudelleenmarkkinointia: tavoita käyttäjiä, jotka ovat jo osoittaneet kiinnostusta tuotteitasi tai palveluitasi kohtaan. Google Display -mainonta on yksi parhaista keinoista olemassa olevien asiakkaiden tavoittamiseen ja sitouttamiseen. Uudelleenmarkkinoinnin avulla voit myös syventää nykyisiä asiakassuhteita tarjoamalla asiakkaillesi esimerkiksi räätälöityjä etuja tai alennuksia.
  • Käytä poissulkemisia: varmista, että mainoksesi eivät näy ei-toivotun sisällön yhteydessä. Tämä säästää myös mediabudjettia. Poissulkemiset ovat lähes yhtä tärkeitä kuin kohdistukset.
  • Jos mediabudjetti on rajallinen ja tavoitteena ei ole laaja näkyvyys, kannattaa käyttää kohdistuksia päällekkäin: yhdistelemällä eri kohdistuksia voit tavoittaa tehokkaammin haluamasi yleisön budjetin puitteissa. Kokeile erilaisia kohdistuksia löytääksesi parhaat yhdistelmät.
  • Seuraa ja optimoi kampanjasi suorituskykyä: analysoi kampanjasi tuloksia säännöllisesti ja tee tarvittavia säätöjä parantaaksesi tuloksia.

Google Display -mainonta tarjoaa yrityksille tehokkaan tavan tavoittaa laaja yleisö visuaalisesti houkuttelevilla mainoksilla. Hyödyntämällä erilaisia mainostyyppejä, kohdennusvaihtoehtoja ja parhaita käytäntöjä, voit luoda tehokkaita kampanjoita, jotka kasvattavat bränditietoisuutta, liikennettä ja myyntiä. Aloita Google Display -mainonnan hyödyntäminen jo tänään!

 

Tiesitkö, että display-mainontaa voi tehdä myös ohjelmallisesti?

Lue ohjelmallisesta mainonnasta ohjelmallisen mainonnan pioneeri ja OIKIOn Lead Programmatic Consultant Selja Seleniuksen blogista. Olitpa kiinnostunut Google Display -mainonnasta tai ohjelmallisesta mainonnasta, autamme mielellämme.

Ota yhteyttä!

 

Silvia Karkonen

Paid Search Consultant

Olen näkemyksellinen ja tuloshakuinen Google-mainonnan asiantuntija, jolla on yli 7 vuoden kokemus digimarkkinoinnin alalta. Autan sekä B2B- että B2C-asiakkaita vahvistamaan brändiään ja kasvattamaan liikevaihtoaan Google Adsin avulla. Supervoimani on kyky hyödyntää luovia ratkaisuja ja syvällistä teknistä osaamista mainonnan kohdentamisessa.