Google Shopping -mainokset vihdoin Suomessa

Lukuaika min

Google Shopping -hakumainokset ovat rantautuneet nyt Suomeen.

Google Shopping -mainokset ovat maailmalla, mm. Yhdysvalloissa ja isoimmissa Euroopan maissa, pitkään käytössä ollut Googlen mainosmuoto. Shopping-mainokset ovat kuvallisia tuotemainoksia, jotka näkyvät Googlen hakutulosten yhteydessä. Ne voivat sisältää kuvan lisäksi myös esimerkiksi hinta-, koko- tai muita tuotetietoja. Nyt Google on aloittanut kuvallisten tuotemainosten lanseerauksen Suomeen, ja niitä alkaa pikkuhiljaa näkyä hakutuloksissa, kunhan Shopping-mainostajien määrä ylittää vaaditun kynnysarvon.

 

Kuvakaappaus Googlen hakutulossivusta, joka alkaa Shopping-mainoksilla.

 

OIKIOn asiakkaita ensimmäisenä testaamassa Shopping-mainoksia

Olemme ennakoiden valmistautuneet uuteen mainosmuotoon verkkokauppa-asiakkuuksiemme kanssa, jotta pääsemme nyt ensimmäisten joukossa testaamaan sitä.

 

”Hienoa, että Shopping-mainokset tulivat viimein Suomeen. Shopping-mainokset ovat erittäin odotettu lisäys hakusanamainontaan ja veikkaan, että uusi mainosmuoto nappaa heti merkittävän roolin hakutekemisessä, myös budjetillisesti. Meillä on kovat odotukset tuloksellisesti Shopping-mainoksille”, sanoo Intersportin digitaalisesta markkinoinnista vastaava Aki Kaipainen.

 

”Google Shopping tuo tärkeimmille tuotteillemme paremman ja visuaalisemman näkyvyyden hakutuloksissa, minkä johdosta odotamme myynnin kasvavan hakukanavassa. Meitä kiinnostaa erityisesti, miten uusi Google Shopping -mainonta tulee vertautumaan perinteiseen Google Ads -mainontaan”, kertoo Suomalaisen Kirjakaupan Head of Digital Mika Tuomainen.

 

”Kun ne ruotsalaiset on aina nauttineet paljon enemmän eri ominaisuuksista, niin on mahtavaa nähdä tämän kauan kaivatun ominaisuuden tuleminen myös Suomen markkinoille. Vaikkakin pitkään hakukoneoptimointia tehneenä tämä ottanee luonnollisilta pintaa hakutuloksista, uskon silti, että Shoppingilla on myönteisiä vaikutuksia loppuasiakkaille näkyviin tuloksiin – kuin myös tottakai kauppiaalle myyntieuroihin. Pakottaa myös kivasti samalla useat toimijat keskittymään entisestään omaan tuotetietoonsa ja feedihallintaan, joka ei ole laisinkaan huono asia”, toteaa Kekäleen eCommerce Manager Eetu Karppanen.

 

Shopping-mainonnan hyödyt

Shopping-mainosten etuna on muun muassa se, että ne näkyvät perinteisten hakutulosten ylä- tai sivupuolella – mahdollisesti yhtä aikaa perinteisen tekstimainoksen kanssa. Kuva tuotteesta toimii visuaalisena triggerinä ja mainos itsessään näyttää tuotteen ulkoasun lisäksi muun muassa hinnan. Näin ollen Shoppingin kautta voi olettaa saavansa aiempaa laadukkaampia ja ostovalmiimpia klikkejä.

Shopping-mainonnan tuloksien puolesta puhuvat monet kansainväliset tutkimukset. Kevään 2019 SMX Münchenissä Christian Scharmüller piti puheenvuoron, jossa hän tarkasteli Googlen Shopping-mainosmuodon toimivuutta normaaleihin tekstimainoksiin vertailemalla yli 500 eurooppalaisen verkkokaupan mainostilidataa. Mainosmuotojen keskinäistä toimivuutta oli tarkasteltu niputtamalla eri tyyppiset hakutermit omiin teemoitettuihin kokonaisuuksiinsa (tarkat tuotehaut / tuotemerkkihaut / muut haut), jolloin datamassaa pystyttiin tarkastelemaan toimialariippumattomasti.

Tulokset olivat murskaavan ylivoimaisia Shopping-mainosten eduksi. Otannan perusteella Shopping-mainokset toivat keskimäärin +38% enemmän myyntiä ja +30% paremmalla tuottosuhteella (ROAS) kuin samoissa hauissa esiintyneet tekstimainokset. Myös keskimääräinen klikkaushinta oli tekstimainoksiin verrattuna 18% edullisempi.

Mitä lähempänä haut olivat jo tunnistettua ostotarvetta (eli asiakas osasi jo etsiä haluamaansa tuotetta ja/tai tuotemerkkiä), sitä paremmin Shopping-mainonta toimi. Vastaavasti mitä yleisemmäksi haut menivät, silloin tavallisilla tekstimainoksilla oli parempi toimivuus. Muita kiehtovia huomioita oli myös Shopping-mainonnan rooli uusien avainsanojen löytämisessä, jolloin mainokset usein näkyivät sellaisten hakujen yhteydessä, jotka olivat nykyisen avainsana-scopen ulkopuolella. Näitä hakuja johdonmukaisesti ruoppaamalla mainostajalla on mahdollisuus laajentaa myös normaalien tekstimainosten kohdistusta.

 

Shopping-mainonnan vaatimukset ja rajoitukset

Shopping-mainontaan tarvittavasta Kauppiasportaalista (Merchant Center) julkaistiin suomenkielinen versio jo toukokuussa ja sinne on voinut siitä alkaen ladata tuotefeedin, joka kertoo Googlelle verkkokaupan inventaarin.

 

Kuvakaappaus Google Shoppingin tuotefeedistä, joka voi sisältää muun muassa tuotetyypin, mainoksessa näkyvän otsikon, tuotekuvauksen ja väri- tai kokotietoja. Feedin oikeaoppisen käyttöönoton jälkeen Google pystyy alkaa näyttämään Shopping-mainoksia.

 

Teknisten vaatimusten (tili kauppiasportaalissa; vähintään 30 päivän välein päivittyvä ajantasainen tuotefeedi; sekä tietysti Google Ads -tili) lisäksi mainostajan pitää noudattaa Google Shoppingin omaa säännöstöä, joka eroaa jossain määrin Google Adsin vastaavasta. Uutta mainosmuotoa ei esimerkiksi voi käyttää matka- tai konserttilippujen, autojen tai vakuutusten myymiseen. Google ei myöskään hyväksy sellaisen yrityksen mainoksia, jonka logo muistuttaa merkittävästi jo-rekisteröityä tuotemerkkiä.

 

Näin otat Shopping-mainokset käyttöön

Shoppingissa ei käytetä perinteisen hakusanamainonnan tavoin avainsanoja, vaan koko mainosmuoto perustuu Googlen Kauppiasportaaliin (Merchant Center) ladattavaan tuotefeediin. Tämän Kauppiasportaalista löytyvän, ja Google Ads -tiliin linkitettävän tuotelistauksen avulla Google sitten yhdistää potentiaalisten asiakkaiden tekemät haut relevanteiksi katsomiinsa Shopping-mainoksiin.

Google Shoppingin käyttöönotto:

  1. Luo tili Googlen Kauppiasportaaliin, jonne syötät mm. yhteystiedot, verkkokaupan toimitusehdot  ja vahvistat verkkokauppasi domainin. Ohjeet Merchant Center -tilin luomiseen.
  2. Varmista, että verkkokaupan tuotefeedi on Googlen hyväksymässä muodossa. Useat verkkokauppa-alustat tarjoavat työkaluja ja lisäosia helpottamaan feedin luomista, mutta tuotelistauksen voi tarvittaessa luoda jopa manuaalisesti esim. Google Sheetsiin.
  3. Lataa tuotefeedi Kauppiasportaaliin. Kun olet yhdistänyt tuotefeedisi Kauppiasportaaliin, näet sen yleisnäkymä-välilehdeltä mahdolliset virheet. Korjaa tuotelistassa olevat virheet mahdollisimman pian, jotta Shopping-mainoksesi pääsevät rullaamaan rajoituksetta. Täältä näet listan yleisistä feed-ongelmista.
  4. Linkitä Google Ads -tili Kauppiasportaalin kanssa ja luo ensimmäinen Shopping-kampanjasi.

 

Huomioitavaa Google Shopping -kampanjoita luodessa

Periaatteessa uuden mainosformaatin käyttäminen on yksinkertaista – Google etsii sopivat yleisöt ja matchaa kuhunkin hakuun sopivan mainoksen automaattisesti. Uudessa mainosformaatissa on kuitenkin omat sudenkuoppansa ja yksilölliset optimointitarpeensa.

Tulemme kirjoittamaan omista Shopping-kokemuksistamme ja parhaista käytännöistä blogiimme sitä mukaa, kun omat kokemuksemme karttuvat. Tässä kuitenkin muutamia huomioitavia seikkoja, kun luot ensimmäisiä Shopping-kampanjoitasi.

  1. Kaikki verkkokauppasi tuotteet eivät ole samanarvoisia, joten luo tilirakenne, joka sallii budjetin allokoinnin sen mukaan. Adsissa tuotteiden jaottelu onnistuu perusasetuksena brändin, tuote-ID:n ja kategorian mukaan, mutta myös Custom Labeleitä kannattaa hyödyntää tuotteiden ryhmittelyssä.
  2. Vaikka avainsanoja ei sinällään tarvita, muista että negatiivisia avainsanoja voi ja pitää aina lisätä!
  3. Muista, että myös Google Shoppingissa voit hyödyntää erilaisia yleisöjä, kuten esimerkiksi sivustolla vierailleiden ei-konvertoituneiden ryhmää.
  4. Alkuun Google näyttää todennäköisesti verkkokaupan tuotteita useampien erilaisten hakujen yhteydessä, minkä jälkeen se alkaa priorisoida niitä hakuja, joiden yhteydessä CTR on korkein.

 

Yhteenveto

Shopping-mainonta on osoittautunut maailmalla tärkeäksi mainosmuodoksi erityisesti verkkokaupoille ja odotamme siitä myös asiakkaillemme uutta tärkeää myyntikanavaa. Shopping-mainonnan aloittaminen vaatii Kauppiasportaalin tilin, tuotefeedin ja Google Adsiin kampanjat. Aloita niistä, jos et ole jo sitä tehnyt – Shopping on nyt täällä!

 

Lisätietoja Shopping-mainonnan beta-vaiheesta Suomessa

 

Mirkka Mussalo

Head of Paid Search

Minulla on ollut ilo työskennellä digitaalisen myynnin ja markkinoinnin parissa jo 12 vuotta. Ala on todella kiehtova, koska se haastaa muuttumaan ja oppimaan uutta jatkuvasti! Luotsaan OIKIOlla Paid Search -palveluyksikköä sekä markkinoinnin inhouse-tiimiä. Olen myös OIKIOn tekoälytiimin jäsen.