Nyt on viimeistään aika siirtää katse myös Bing-mainontaan

Lukuaika min

Usein ylenkatsomme Bingiä ja keskitämme huomiomme sen huomattavasti merkittävämpään kilpailijaan, Googleen. Bingin uusi chat-haku on kuitenkin tuonut sen nyt kahvipöytäkeskustelujen keskiöön, ja siksi on aika luoda katsaus kyseisen hakukoneen mahdollisuuksiin ja uusiin mainosominaisuuksiin.

 

Uusi Bingin hakukokemus on informatiivinen ja visuaalinen

Oletko koskaan halunnut keskustella hakukoneen kanssa? Nyt se on mahdollista Bingin uuden chat-toiminnon avulla. Alkukeväästä lähtien Bingin hakukoneessa on pystynyt Microsoftin Edge-selaimella käyttämään chattiä perinteisen haun ohella. Uusi toiminto hyödyntää ChatGPT-teknologiaa kysymysten ymmärtämiseen ja vastausten luomiseen. Voit kysyä Bingiltä mitä tahansa, ja se vastaa sinulle informatiivisesti, visuaalisesti, loogisesti ja toiminnallisesti. 

 

Bingin esimerkkivastaus kysyttäessä hyvistä hotelleista Helsingin keskustassa.

 

Mainokset Bingin chatissä

Maksettu mainonta näkyy chatin puolella siten, että chatin antaman vastauksen yhteydessä voi olla mainos, joka liittyy kysymykseen tai vastaukseen. Bing valitsee mainoksen samalla logiikalla kuin perinteisellä hakutulossivulla. Mainoksen tunnistaa Ad-sanasta ja se liittyy käyttäjän aikomukseen tai chatin antamaan vastaukseen. Mainos voi näkyä, kun käyttäjä on kiinnostunut ostamaan jotain tai jos chatin antama vastaus sisältää tuotteita tai palveluita.

Kuten hakutulossivulla, myös chatin mainokset tulevat Microsoftin mainosalustalta. Ne muodostuvat otsikoista, kuvaustekstistä ja URL-osoitteesta. Chat-mainoksen yhteydessä voi näkyä myös kuvalaajennus.

 

Maksetut mainokset näkyvät Bingin hakutulosten lomassa.

Bingin neljä uutta mainoslaajennusta

 

1. Toimintakehote

Nykyään mainokseen saa lisättyä Call-to-action-painikkeen. Se on selkeä ja yksinkertainen kehote, joka rohkaiseen käyttäjää toimimaan tavoitellulla tavalla. Parhaimmillaan kehote on tehokas tapa ohjata potentiaalisia asiakkaita ostoprosessin seuraavaan vaiheeseen.

Bingin mainosalustalla on tällä hetkellä 70 erilaista kehotetta, joista voi valita kullekin yritykselle tai kampanjalle sopivan vaihtoehdon. Painikkeessa voi lukea esimerkiksi ”Lataa nyt”, ”Tilaa heti”, ”Katso tarjous” tai ”Osta nyt”. 

Tämä on selkeästi ollut odotettu laajennus, sillä Bingin hakutulossivua tarkastellessa huomaa, että moni mainostaja on ottanut toiminnon käyttöönsä.

Esimerkki Bing-mainoksen toimintakehotteesta.

2. Kategoriat

Tällä laajennuksella luodaan eri tuotteille, palveluille tai tarjouksille kategorioita. Niiden avulla käyttäjät löytävät helposti tärkeimmät tuotteet ja tarjoukset. Kategoriat näkyvät mainoksen alalaidassa. Kategoriat ovat hyödyllisiä, sillä niiden avulla käyttäjä löytää nopeammin haluamansa sisällön.

 

Kun kategorioita luodaan, jokaiselle ryhmälle annetaan otsikko ja URL-osoite, johon käyttäjä siirtyy klikatessaan kyseistä kategoriaotsikkoa.

 

3. Arvostelut

Tämän laajennuksen avulla mainoksissa voidaan näyttää asiakkaiden antamia arvosteluja suoraan hakutulossivun mainoksissa. Arvosteluja ei voi valita itse, vaan niitä varten tulee olla käytössä riippumaton arvioalusta.

Laajennus mahdollistaa myönteisten arvostelujen näyttämisen mainoksissa, mikä auttaa herättämään luottamusta asiakkaissa. Mainos, jossa on näkyvillä arvosteluita, on huomiota herättävä ja erottuu joukosta. Kun käyttäjä klikkaa arvostelua, hän pääsee selailemaan arvioita. 

 

Mainostajan ei tarvitse maksaa arvostelujen klikkauksista, mikä lisää mainonnan tehokkuutta ja tuo mainostajalle lisäarvoa.

4. Video

Mainoksen houkuttelevuutta voi tehostaa entisestään lisäämällä tekstimainokseen videon, joka tulee näkyviin hakutulossivulla. Tällä hetkellä Suomessa laajennus näkyy ainoastaan tietokoneella, mutta ominaisuus on tulossa myös mobiilimainoksiin. Video näkyy kuvakkeena mainoksen oikeassa laidassa, ja käyttäjä voi klikata videota nähdäkseen sen isompana.

Video on erittäin tehokas tapa herättää käyttäjän huomio. Sen avulla on helppo esitellä tuotetta tai palvelua ja vahvistaa brändiviestiä. 

 

Videolaajennus tarjoaa uudenlaisen ja vaikuttavan tavan tavoittaa kohdeyleisö ja erottua kilpailijoista.

 

Tavoita uutta kohdeyleisöä Bingin avulla

 

Microsoftin tuomat uudet ominaisuudet ovat vieneet Bingin mainontaa aimoloikan eteenpäin. On ollut suorastaan yllättävää, miten paljon hypeä chat-ominaisuus on tuonut Bingiin, joka on totuttu näkemään Googlen varjossa.

Tässä listattuna syitä, miksi Bing-mainontaa kannattaa tehdä Google-mainonnan rinnalla:

Laajenna kohdeyleisöäsi. Bing ei ole yhtä suosittu kuin Google, mutta sillä on silti merkittävä käyttäjäkunta. Erityisesti tietyissä demografisissa ryhmissä Bing on suosittu hakukone. Heidän oman datansa mukaan 60% Bingin käyttäjistä on 24-44-vuotiaita, puolet heistä ovat naimisissa ja lähes puolet kuuluvat ylimpään 25% tulotasoon. Ja mikä tärkeintä, heistä iso osa ei ole Googlessa. 

Alhaisemmat kustannukset. Bing-mainonta voi olla taloudellisesti houkutteleva vaihtoehto, sillä kilpailu on yleensä vähäisempää kuin Googlella. Tämä tarkoittaa, että mainostajat saattavat saavuttaa parempia tuloksia pienemmillä budjeteilla. Lisäksi alhaisempi kilpailu voi johtaa alhaisempiin klikkauskustannuksiin, mikä parantaa mainoskampanjoiden kannattavuutta.

Integroitu Microsoft-ympäristö. Bing kuuluu Microsoftin ekosysteemiin, ja se voi olla houkutteleva vaihtoehto yrityksille, jotka käyttävät Microsoftin muita työkaluja ja palveluita. B2B-mainonnan näkökulmasta Bingissä on esimerkiksi se etu, että monissa yrityksissä PC-koneen kautta oletusselaimena on Edge, jolloin oletushakukonekin on Bing.

Vähemmän kilpailua. Koska monet mainostajat keskittyvät edelleen vain Googleen, Bing tarjoaa mahdollisuuden erottua kilpailijoista. Vähemmän kilpailua tarkoittaa, että mainoksesi voivat näkyä näyttävämmin hakutuloksissa, mikä puolestaan parantaa klikkausprosenttia.

Innovatiiviset mainosmuodot. Bing-mainonta tarjoaa erilaisia mainosmuotoja, kuten visuaaliset mainokset ja yllä esitellut mainoslaajennukset, jotka voivat olla erityisen tehokkaita tuotteiden tai brändien mainostamiseen. Tämä monipuolisuus antaa mainostajille mahdollisuuden luoda mainoksia, jotka sopivat parhaiten heidän tavoitteisiinsa ja kohdeyleisöönsä.

 

Hyödyntämätön mahdollisuus

Koska monet keskittyvät Googleen, Bing-mainonta voi tarjota mainostajalle uusia, hyödyntämättömiä mahdollisuuksia. Bing-mainonta ansaitseekin ehdottomasti paikkansa digimarkkinoijan strategisessa työkalupakissa.. Yhdistämällä Bing-mainonnan Google-mainonnan rinnalle, mainostajat voivat laajentaa näkyvyyttään ja saavuttaa erilaisia kohdeyleisöjä, mikä voi johtaa parempiin tuloksiin ja tehokkaampaan markkinointiin.

Yhteenvetona voin todeta, että Bingiä ei kannata unohtaa Googlen varjoon, vaan mainostajan on hyvä hyödyntää Bingin mahdollisuudet viimeistään nyt. Onkin mielenkiintoista päästä seuraamaan, miten pitkälle uusien ominaisuuksien hype auttaa kuromaan eroa eri hakukoneiden kesken. Ainakin toistaiseksi OIKIOn asiakkaat ovat saaneet nauttia hyvistä Bing-tuloksista.

 

Mietitkö miten yrityksesi voisi hyötyä Bingin uusista tuulista? Ota yhteyttä niin jutellaan!

Emmi Lehto

Paid Search Consultant

Hakumainonnan konsultti, joka keskittyy Google-mainonnan ohella Bingiin ja ChatGPT:n tuomiin mahdollisuuksiin.