SEO-konferenssissa Brightonissa – Tärkeimmät tärpit

Lukuaika min

Kolme oikiolaista vieraili BrightonSEO-konferenssissa. Mitä jäi käteen kymmeniltä luennoilta?

SEO-konsulttien matkassa

BrightonSEO on kaksi kertaa vuodessa järjestettävä hakukoneoptimoinnin konferenssi Brightonin rannikkokaupungissa, tunnin ajomatkan päässä Lontoosta. Tällä kertaa konferenssiin matkasi kolme OIKIOn SEO-konsulttia, jotka jakautuivat kuuntelemaan kymmeniä eri esityksiä valikoiden kiinnostavimmat satojen puheenvuorojen joukosta. Seminaariin on mahdollista saada ilmaisia lippuja osallistumalla arvontaan, josta tällä kertaa yksi matkallelähtijöistä voitti lipun torstain seminaaripäivälle. OIKIOlla tuetaan konsulttien kehittymistä siihen varatulla koulutusbudjetilla, joka on käytettävissä seminaarimatkojen lisäksi esimerkiksi online-kursseihin tai alan kirjallisuuteen.

Laajasta valikoimasta kuunneltavien puheiden valitseminen olikin ensimmäinen haaste. Esiintymislavoja oli kymmenisen kappaletta ja jokaisella noin tunnin mittaisella setillä oli kolme puhujaa, jotka käsittelivät kyseisen setin teemaan liittyviä aiheita. Aiheita oli kaikilta SEOon liittyviltä alueilta mm. sisällöntuotannosta linkinrakentamiseen, tekoälystä verkkokauppoihin ja web-analytiikasta JavaScript-SEOon. Mukana oli myös yleishyödyllisiä konsultoinnin kehittämiseen liittyviä puheenvuoroja sekä päivien päätteeksi keynote-puheet päälävalla.

”Mielenkiintoisten esiintyjien ja puheenvuorojen joukosta oli vaikea valita ne mihin itse osallistua! Jälkikäteen ajatellen olisin voinut mennä kuuntelemaan muutaman puheenvuoron, joka otsikon perusteella ei vakuuttanut, mutta joista juuri sen takia olisi voinut oppia lisää. Itselle mielenkiintoisimmat aiheet ovat usein myös niitä tutuimpia, eikä siksi niistä esityksistä irronnut juurikaan uutta.” -Essi

Alkuinnostus ensimmäisistä puheista

Ecommerce-lavan kaksi ensimmäistä esiintyjää (Areej Abuali ja Luke Carthy) käsittelivät hieman ehkä vahingossakin samaa aihetta, mutta se ei kuulijaa haitannut. Teemana oli laajojen verkkokauppojen laskeutumissivujen tehokas tuottaminen ja järkevä indeksointi. Keskeisenä poimintana molemmista puheista oli, että isoissa verkkokaupoissa kannattaa tarkkaan miettiä, millä logiikalla päästetään suodatettuja sivuja indeksiin. Verkkokauppiaan pitää dataan pohjautuen tehdä päätös siitä, mitkä suodattimet ovat käytetyimpiä ja millä löytyy hakukäyttäytymistä, ja tähän analyysiin pohjautuen päästetään indeksiin sivut, joissa on maksimissaan yksi suodatin päällä.

Mikäli laskeutumissivuja loisi useampaan suodattimeen perustuen, tulisi indeksoituvia sivuja moninkertaisesti, mikä heikentäisi tärkeämpien sivujen menestymisen mahdollisuuksia. Esimerkkeinä käytettiin erityisesti vaatekauppoja, joissa järkevää olisi päästää indeksiin esimerkiksi mekkojen osalta punaiset mekot (suodattimenä väri), pitkät mekot (suodattimena pituus) ja häämekot (suodattimena mekkotyyppi). Sen sijaan indeksiin ei pitäisi päästää useammalla suodattimella luotuja sivuja kuten pitkät punaiset häämekot, sillä tähän teemaan liittyvillä hauilla on minimaalisesti hakuvolyymia ja indeksoitavien sivujen määrä kasvaisi hallitsemattoman suureksi. Samantyyppinen logiikka voisi toimia myös esimerkiksi elektroniikkaverkkokaupoissa.

RUP Universal Analytics
Brightonissa surettiin Universal Analyticsin poistumista

Esitysten heikkouksista vahvistus omalle osaamiselle

Ensimmäisten puheiden huumassa odotti, että koko seminaari on täynnä inspiraation tykitystä, mutta jälkikäteen ajatellen parhaat esitykset olivat ensimmäisen aamun jälkeen takanapäin. Kynä ja muistivihko olivat kuitenkin aktiivisesti käytössä jokaisessa esityksessä, sillä yksi ajatus siellä täällä saattoi saada ajatuksen harhailemaan johonkin uuteen ideaan esityksen ulkopuolelta.

Esiintyjistä suurin oli aksenttien perusteella brittejä erikokoisista toimistoista ympäri Englantia. Esiintyjinä puhujat olivat pääsääntöisesti lahjakkaita ja esitykset teknisesti hyvin luotuja, mutta substanssin puolesta heikkouksina oli yleisön osaamisen aliarviointi, perusteleminen arvailulla datan sijaan sekä turha kumartelu Googlen ohjeistusten suuntaan. Keissit saattoivat olla mielenkiintoisia, mutta monesti erilaisten testien numeeriset tulokset jätettiin kertomatta, jolloin vahvistusta ajatusten toimivuudesta ei oikein saanut. Olisi odottanut, että UK:n kokoiselta markkinalta löytyisi yllättävämpiä löydöksiä ja vakuuttavampia taidonnäytteitä, mutta lopputuloksena huomasimme, että ei ne maailmalla tee sen ihmeellisempiä juttuja kuin mekään Suomessa. Itseluottamus omaan osaamiseemme ainakin kasvoi reissun myötä.

“Kansainvälisessä konferenssissa oli virkistävää huomata, että vaikka markkinan koko ja hakuvolyymit ovat englanninkielisessä maailmassa aivan eri luokkaa, ei tekemisen taso ole yhtään korkeammalla kuin meillä OIKIOlla koto-Suomessa. Sai jälleen olla ylpeä edustamansa firman osaamisesta ja tekemisen meiningistä.” -Riikka

Oheistoiminta ja loputon swägä

BrightonSEO:ssa on edustettuina kymmenittäin erilaisia työkalujen tarjoajia, jotka kilpailevat toistensa kanssa siitä, kenellä on parhaat brändätyt oheistuotteet juomapulloista sukkiin ja t-paidoista omalla brändillä etiköityihin oluttölkkeihin. Kaikkea ei kuitenkaan saanut aivan ilmaiseksi, sillä myyntihommissahan hekin olivat. Täytyi olla varovainen, mihin yhteystietojaan antoi, sillä automatisoitujen markkinontiviestien tulva seminaarin jälkeen oli jopa uuvuttava. Brightonissakin päti internetin tärkein sääntö, eli jos jokin on ilmasta, sinä olet itse tuote.

Verkostoinnin mahdollistamaa iltaohjelmaakin oli järjestetty jokaiselle illalle. Oli hengailua baarijatkojen merkeissä ja live-karaokea oikealla bändillä. Taso karaokessa oli kuitenkin sen verran kova, ettei omaa Mombasa-vetoa kehdannut jonon jatkoksi laittaa.

Brighton itsessään

Brighton on monelle suomalaiselle tuttu rantakaupunki kielikursseilta. Väkimäärä on verrattavissa Turkuun ja se on helposti saavutettavissa Lontoosta käsin. Vinkkinä matkailijoille, että mahdollisuuksien mukaan kannattaa ottaa lennot Heathrow’n sijaan Gatwickiin, sillä Gatwickistä menee suora juna näppärästi Brightoniin asti, kun Heathrow’lta joutuu kulkemaan useammalla kulkuvälineellä Lontoon ympäri, mikä kaksinkertaistaa matkustusajan Englannin päässä. Oma seurueemme päätti varmuuden vuoksi ottaa ennakkoon tilatun auton paluumatkalle, sillä ilmoilla oli riski julkisen liikenteen lakoista.

Ruokakulttuuri Brightonissa on korkealla tasolla, mutta ravintoloita kannattaa tutkailla etukäteen ja varata pöydät omalle seurueelle. Varaustarpeen huomasimme, kun muutamat ensimmäiset ravintolat olivat täpöten täynnä ja nälkä alkoi kasvaa. Lopulta löysimme erinomaisen kreikkalaisen ravintolan ja toisena päivänä hyvää intialaista.

 

Top 9 seminaarista noussutta ideaa

1. Kaksoispositio – SEO-ammattilainen positioituu jonnekin markkinoinnin ja tekkitiimin välimaastoon. Hyvien tulosten aikaansaamiseksi keskusteluyhteys molempien tiimien kanssa on äärimmäisen tärkeää. Ideaalitilanteessa hakukoneoptimoija istuu molemmissa tiimeissä, jolloin sekä sisällölliset että tekniset asiat edistyvät sivustolla hakukoneen kannalta oikeaan suuntaan.

2. Find the one – Jokaisella verkkosivustolla on yksi sivupohja, jolla on liiketoiminnan kannalta tärkeämpi kuin muut. Hakuvolyymien sokean tuijottamisen sijasta hakukoneoptimoinnin resurssien suuntaaminen konversioasteeltaan oikeaan sivupohjaan johtaa usein liiketoiminnan kannalta parhaisiin tuloksiin.

3. Filters can make or break an e-commerce site – Verkkokaupan filttereiden kanssa tehdään kaksi tyypillistä virhettä. Yritetään joko indeksoida kaikki mahdolliset vaihtoehdot hakujalanjäljen kasvattamiseksi, jolloin botti käy läpi valtavan määrän turhia sivuja. Noindeksoidaan liian suuri määrä sivuja indeksointibudjetin säästämiseksi, jolloin iso määrä hakuvolyymiltään merkittäviä sivuja jää kokonaan hyödyntämättä. Filtteröityjen sivujen indeksoinnissa priorisointi nousee avainasemaan, ja konferenssista sai hyviä ideoita ja vertaiskokemuksia tähän.

4. Kannibalisoiko brändätty hakumainonta orgaanista? Testaa! Tunnista brändilliset termit, joilla ei ole kilpailua ja testaa mainonnan keskeyttämistä. Vaikuttaako liikenteen kokonaismäärään? Mikä on brändimainonnan ”oikea” kustannus, jos huomioidaan sen yhteisvaikutus SEOn kanssa.

5. Seuraa, mitä tekoälyn saralla tapahtuu. Koneoppiminen kehittyy kiihtyvää vauhtia ja sen tulevia soveltamiskohteita on vielä vaikea ennustaa. Tekoälyä voidaan jo käyttää esimerkiksi avainsanojen teemoitteluun tai tehokkaaseen tekstintuottamiseen (suomi omien kokemusten mukaan vielä haastava kielenä). Tekoälyä hyödyntäessä on kuitenkin huomioitava se, että Google ei välttämättä arvosta tekoälyllä tuotettua tekstiä korkealle, johtuen muun muassa sen luotetaavuudesta ja luontevuudesta. Teksti tulisi aina ennen julkaisua tarkistaa kielen ja faktojen kannalta. Kyseenalaista on myös, onko tekoälyllä tuotettu sisältö käyttäjää hyödyttävää, vai vain hakukoneita varten tuotettua.

6. Hyvä esiintyminen ja huolella valmistellut kalvot, ovat puolet uskottavuudestasi. Sisällön suhteen on kuitenkin vältettävä itsestäänselvyyksiä ja yleisön aliarviointeja. Mikä on oman esityksesi kirkkain tähti? Mikä saa kuulijasi puhumaan esityksestäsi vielä ovien ulkopuolella?

7. Kuka pelkää nollaklikkejä? – Googlen SERP kehittyy jatkuvasti ja Google pyrkii pitämään hakijan yhä pidempään itse hakukoneessa. Featured Snippetit, PAA, Related Searches, kartta ja Schemat valtaavat enemmän ja enemmän tilaa lisäten ns. nollaklikkihakuja joissa hakija ei klikkaa yhtään tulosta. Näitä on perinteisesti pidetty uhkana sivujen liikenteelle, mutta upeassa puheenvuorossa Jon Earnshaw muistutti että SERPin kehitykselle kanssa pitää oppia elämään ja kehittyä proaktiivisesti.

8. Googlen dominanssia haastetaan enemmän – Google on eittämättä edelleen suurin ja käytetyin hakukone, mutta erityisesti englanninkielisissä maissa haastajia löytyy kun TikTokilla tehdään yhä enemmän informaatiohakuja ja Amazonista voi löytää tuotteen kuin tuotteen yhdestä paikasta. Google joutuu siis kehittämään palvelujaan vastaamaan muiden hakuominaisuuksia, eikä pelkästään toisinpäin.

9. Pienempien hakuvolyymien avainsanoja ei kannata unohtaa. Edelleen varsinkin verkkokaupassa keskitytään usein isojen kategorioiden ja suurien hakuvolyymien optimointiin, vaikka pitkän hännän avainsanoilla on todennäköisesti suurempi konversioaste.

Joonas Kantoluoto

Senior SEO Consultant

Haluan edistää loppuasiakkaiden käyttäjäkokemusta hakukoneoptimoinnin voimin. Nautin erityisesti isojen ja monipuolisten verkkosivustojen kehittämisestä. Minulla on inhouse-kokemusta niin pienistä kuin suuremmista verkkokaupoista käyttäjäkokemuksen, konversio- ja (erityisesti) hakukoneoptimoinnin saralta.