Kokonaisuus ratkaisee – Hakukoneoptimoinnin konsultti näkee metsän puilta

Lukuaika min

Millaiset teknisen SEOn toimenpiteet oikeasti kannattavat? Mitkä olivat Googlen kommentit tekoälystä? Hakukoneoptimoinnin asiantunjamme Essi ja Riikka kävivät kuuntelemassa haun uusia tuulia SERP Conf. 2024 -tapahtumassa Sofiassa.

Priorisoi teknisen SEOn korjaustarpeet

Ahrefsin Product Advisor, Technical SEO & Brand Ambassador Patrick Stox esitteli puheenvuorossaan yleisimmät sivuston ongelmakohdat teknisen SEOn näkökulmasta. Hän painotti kuinka tärkeää ongelmat on priorisoida sekä samalla ymmärtää mikä on korjaamisen arvoista. 

Monet SEO-konsultille tutut ongelmat Google ymmärtää ja osaa tulkita oikein, vaikka asioita ei olisi korjattu tai tehty kaikkien taiteen sääntöjen mukaan. Canonicalit osoittavat 404-sivulle? Google todennäköisesti ei edes huomaa niitä. Sivulle ei johda yhtään sisäistä linkkiä? Sivu todennäköisesti ei ole tärkeä muutenkaan. 

Stoxin viesti on ymmärrettävä ja kaikille SEO-konsulteille tuttu. Sivuston teknisen SEO-auditoinnin yhteydessä esiin tulee aina asioita joita emme pysty korjaamaan eikä jokaista teknisen kumppanin tai IT-osaston rakentamaa tuulimyllyä vastaan tarvitse lähteä taistelemaan. 

Mitkä ovat sitten ne virheet jotka ovat pakko korjata? Stoxin näkemyksen mukaan näitä ei oikeastaan ole –  poikkeuksena kaikki mikä vaikuttaa käyttäjäystävällisyyteen.

Miksi sitten me ja muut teknisen SEOn konsultit nalkutamme pienistäkin ongelmista kun teknisen SEOn auditointi tehdään? Koska kokonaisuus. Tärkeintä on varmistaa, että koko sivusto antaa Googlelle yhtenäisen kuvan ja ohjaa botteja oikeaan suuntaan. Rehellisesti, emme aina tiedä milloin ne pienetkin ongelmat alkavat ohjata laivaa kohti karikkoa ja yleensä niiden pienten virheiden korjaaminen on nopeasti tehty. 

Kuka tahansa osaa kaivaa SEO-työkalusta irti listan sivuston rikkinäisistä linkeistä. Hyvä konsultti osaa perustella tarpeen ja arvioida korjausten tärkeyttä suhteessa niiden merkitykseen.

 

Brändillä yhä enemmän merkitystä

Keneltäkään alalla ei varmasti jäänyt huomaamatta muutama viikko sitten tapahtunut “vuoto” Googlen algortimista eli siitä miten Google arvottaa eri hakutuloksia. Yksi paljastuksista oli brändin tunnettuuden merkitys – tunnetut ja suositut brändit saavat parempia sijoituksia verrattuna pienempiin toimijoihin. 

Digital Olympus yrityksen perustaja Alexandra Tachalova puhui myös konferenssissa brändin tärkeydestä näkyvyyden kannalta, ja pitää sitä tärkeimpänä tekijänä näkyvyyden kannalta. 

Linkinrakentajana uran tehnyt Tachalova luonnollisesti pitää ulkoisten linkkien määrää ja laatua parhaimpana merkkinä brändin laadukkuudesta Googlen suuntaan. Linkkimehun merkittävyyttä ei voi kiistää ja se on myös helppo laskea, mutta eri kanavien yhteispelillä saadaan aikaan todennäköisesti näkyvyyttä nopeammin ja helpommin.

Jos sivustosi tai palvelusi on uusi, eikä siihen liittyviä hakuja löydy on turvallisempaa pistää aika ja raha mainontaan hakukoneoptimoinnin sijaan. 

Hakukoneoptimointi ei ole brändin tunnettuuteen paras mahdollinen keino vaan sitä kannattaa lähteä rakentamaan esimerkiksi sosiaalisen media mainonnan kautta. Myös tilanteissa joissa hakuja ja kilpailua on todella paljon, kannattaa vähintäänkin SEOn rinnalla tehdä hakukonemainontaa, jotta varmistetaan brändin näkyvyys riittäväksi ajaksi kunnes olet päässyt kipuamaan hakutulossivulla ylöspäin.

 

Googlen Gary Illyes kommentoi tekoälyä nuivasti

Milloin tekoälyavusteinen haku tulee Eurooppaan? 

Yksi konferenssin herkullisimmasta osuuksista oli Q&A-puheenvuoro, jossa haastateltiin Google Search -tiimin analyytikkoa Gary Illyesiä. Illyes julkaisee työkseen tietoa Google-hakujärjestelmistä – pääpainona sekä käyttäjille että hakukoneille hyvin toimivat verkkosivustot. 

Googlemaiseen tapaan Illyesin vastaus oli kiertelevä ja kaarteleva, mutta hän ei suoraan luvannut, että tekoälyavusteista hakua nähtäisiin Euroopassa. Tekoälyllä tuotetut vastaukset ovat kalliita ja tiettyjen maiden lainsäädäntö voi rajoittaa niiden tuottamista sen verran, että Googlen ei ole kannattavaa tuoda tekoälyvastauksia näille markkinoille.

Muuten Illyes ei ollut huolissaan tekoälystä haun kontektissa. Hakukoneoptimointi muuttaa muotoaan, mutta tekoäly tuo yhden optimointitavan palasen lisää hakukenttään.

Mitä Illyes sitten painotti? Käyttäjäystävällinen verkkosivusto on kaiken a ja o. Esimerkiksi kun omasta verkkokaupan tuotesivusta tekee uniikin erottuakseen kilpailijoista, Illyesin mukaan aikaa ei kannata käyttää tuotekuvausten uudelleenkirjoitukseen, vaan käyttäjää enemmän hyödyttäviin palasiin: voitko tuoda kirjallisia tuotearvioita, tähtiarvioita, kuvia tuotteesta käytössä, koko suosituksia tai muita käyttäjän ostopäätöstä oikeasti hyödyttäviä palasia saitille?

Kuten Googlen kanssa pitkään töitä tehneet ihmiset tietävät, Googlen kommentit otetaan vastaan mielenkiinnolla, mutta hivenen kriittisesti.

 

Blogin ovat kirjoittaneet SEO-konsulttimme Essi Martevo ja Riikka Hirviniemi.



Riikka Hirviniemi

SEO Consultant

SEO-konsultti, jolla on yli kahdeksan vuoden kokemus digitaalisen markkinoinnin ja verkkoliiketoiminnan kasvun parissa. Olen intohimoinen tiimityön puolestapuhuja ja omistautunut asiakasyritysten SEO-taitojen kehittämiseen sekä strategioiden syvälliseen ymmärtämiseen.