Kuulumisia Barcelonan International Search Summitista

Lukuaika min

Senior SEO Consultant Iiris Lagus osallistui International Search Summittiin Barcelonassa ja yllättyi positiivisesti. Konferenssissa kansainvälistä ei ollut pelkkä nimi, vaan myös puheenvuorot keskittyivät kansainvälisten sivustojen haasteisiin.

Alice Wiegand / CC-BY-SA-3.0 (via Wikimedia Commons)

Ensimmäistä kertaa International Search Summitissa

International Search Summit on englantilaisen Webcertain-nimisen kansainväliseen digimarkkinointiin keskittyvän toimiston muutaman kerran vuodessa järjestämä konferenssi. Marraskuussa 2022 tapahtuma järjestettiin Barcelonassa.

International Search Summit mainostaa itseään ainoana digitaalisen markkinoinnin konferenssina, joka keskittyy suurten kansainvälisten sivustojen hallintaan ja globaaleihin mainoskampanjoihin. Houkuttimena lähdölle oli kansainväliseksi lupailtu ohjelma sekä Barcelonan mukava kaupunki ja miellyttävä sää.

Yksipäiväinen konferenssi oli jaettu kolmeen eri osakokonaisuuteen – SEO, Paid Search ja Content & Outreach. Iltapäivään mahtui lisäksi esityksiä otsikoilla Content & On-Page sekä Video & Audio. Päivän päättivät paneelikeskustelut sekä kyselytuokio Googlen kanssa, jossa osallistujien kysymyksiin vastasi Googlen Gary Illyes.

Paikalla ensimmäisiä esityksiä kuunnellessa paljastui, että mainospuhe piti paikkansa! Ei olisi ollut ensimmäinen kerta, kun konferenssia mainostetaan kansainväliseksi vailla sen suurempaa katetta, mutta tämän konferenssin aiheet olivat tosiaan kiinni kansainvälisten sivustojen haasteissa.

Valmiina konferenssiin

Hakukoneoptimoinnin tärkeimmät puheenaiheet: Geotargeting-toiminnallisuuden tukeminen päätty ja hreflang-tagien käyttäminen oikein

Orgaanisen haun puolella kaksi aihetta nousivat tärkeiksi useiden esiintyjien puheissa. Google ilmoitti vastikään luopuvansa kokonaan nk. geotargeting-toiminnallisuudesta Google Search Consolessa. Kyseessä oli jo pitkään “legacy tools” -osastolla ollut toiminnallisuus, jolla sivuston omistaja pystyi osoittamaan Googlelle, mitä maata sivusto ensisijaisesti targetoi.

Toiminnallisuus oli hyvä lisä esimerkiksi englanninkielisille sivustoille, jotka keskittyivät erityisesti tiettyyn englanninkieliseen markkinaan ja pystyivät Search Consolen kautta kommunikoimaan sen suoraan Googlelle. Googlen mukaan toiminnallisuus kuitenkin toi “vain vähän arvoa ekosysteemille” ja sen vuoksi siitä on nyt luovuttu kokonaan.

Geotargeting-raportin sijaan Google kehottaa sivustoja käyttämään hreflang-tageja. Hreflang -tagit ovat Googlen jo vuonna 2011 esittelemä attribuutti, jota käyttämällä sivusto voi osoittaa, mikä suhde erikielisillä sivuston sivuilla on toisiinsa. Yksinkertaisuudessaan hreflang-attribuutti kertoo, että tietty sivu ja sen sisältö on saatavilla kielillä x, y, ja z – sivun sisältö on sama, mutta kieli on eri ja kielen perusteella se voidaan tarjoilla eri kielisten hakujen tulokseksi.

Vaikka hreflang-tagin periaate on yksinkertainen, eikä sen toteutuskaan ole teknisesti vaikeaa, on se kuitenkin usein väärin ymmärretty ja asennettu toiminnallisuus. Geotargeting-raportin poistumisen myötä hreflang-tagien käytön oikeellisuus korostuu, sillä muita yksiselitteisiä tapoja osoittaa sivuston targetointi ei ole.

Konferenssipuhujien vinkit kansainvälisen SEO:n tekijöille

SEO-puhujista Aleyda Solis ja Ulrika Viberg keskittyivät esityksissään maakohdistukseen ja hreflang -tageihin. Alla kooste opeista, jotka jäivät mieleen.

  • Muista, että “mannerta” ei voi targetoida – “EU” tai “Europe” -tageja (esim. hreflang=”en-eu”) ei voi suositella, sillä Google ei noteeraa maanosakohdistusta.
  • Varo käyttämästä automaattista IP-osoitteeseen pohjautuvaa uudelleenohjausta.
  • Tarkasta https-status nähdäksesi, uudelleenohjataanko myös Googlebot automaattisten uudelleenohjauksien kautta.
  • Hreflang-tagi pitää asentaa <head> osioon.
  • Hreflang -tageja ei tarvitse välttämättä käyttää, jos sivustosi on selkeästi yhdelle kielialueelle rakennettu, vaikka kohdemaita on useita. Eri asia on sitten, jos sivustolle tahdotaan tuoda dynaamisesti vaikka hintatietoa eri valuutoissa – silloin kohdennusta pitää harkita uudelleen.
  • Kun valitset kansainvälisen sivustosi rakennetta ja domainstrategiaa, tutki kilpailijoita – jos kaikki kilpailijat käyttävät maakohtaista verkkotunnusta (ns. ccTLD country-code top-level domain) ja ne saavat myös linkkejä paikallisilta sivustoilta, voi olla haastavaa sijoittua hyvin sivustolla, joka on yleisellä verkkotunnuksella (esim. .com, jolla on maa- tai kielikansiot).
  • Google on jatkuvasti ankarampi crawl-budjettinsa käytöstä ja jättää herkästi pois sivuja, jos se havaitsee, että sivustolla tuntuu olevan paljon duplikaattisisältöä. Duplikaattisisältö syntyy myös eri maille ja markkinoille kohdistetusta sisällöstä, jos se on keskenään turhan samanlaista. Tämä on tärkeä asia isoille kansainvälisille sivustoille – mitä vähemmän sivuja, sitä parempi. Harkitse, kuinka monta versiota tarvitset.

Mitä jäi käteen?

Kaiken kaikkiaan ISS Barcelona oli positiivinen uusi tuttavuus. Päivän päätteeksi oli vielä kiva käydä kuuntelemassa vähän kevyempiä esityksiä mm. videosisältöjen luomisesta kansainvälisille yleisöille sekä Tiktokin uusista mahdollisuuksista. Konferenssipaikka Barcelonan World Trade Center oli mukava ja sinne kulkeminen helppoa. Kotona voi vielä käydä tallenteet ja kalvot läpi uudemman kerran ja miettiä tapoja tuoda uutta opittua omaan tekemiseen ja asiakastyöhön.

Barcelonan World Trade Center

Iiris Lagus

Senior SEO Consultant

Olen hakukoneoptimoinnin ammattilainen, jota kiinnostaa erityisesti hyvin tiimien ja prosessien luominen. Pidän erityisesti kansainvälisistä asiakkuuksista ja monikielisten, suurien verkkosivukokonaisuuksien kehittämisestä.