Kaikki (ja hieman enemmän) mitä sinun pitäisi tietää Googlen arvosteluista

Lukuaika min

Google Business Profile on meille jokaiselle kuin elämänkumppani, jonka pään sisään on usein vaikea päästä, mutta jota ilman ei voi elää.

Erityisesti Google-arvostelut ovat monelle yritykselle elinehto näkyvyyden kannalta. Googlen arvosteluiden määrä ja laatu vaikuttaa suuresti yrityksen sijoitukseen esimerkiksi Local Packissa ja myös asiakkaat tekevät ostopäätöksiä arvostelujen perusteella.

Kuten siitä elämänkumppanistakin, myös Googlen arvosteluista täytyy pitää huolta. Alla OIKIOn vinkit, miten voit navigoida Google-arvostelujen monimutkaisessa maailmassa.

Mistä näen yritykseni Google-profiilien arvostelut?

Näet arvostelut yritysprofiilistasi hakemalla esimerkiksi yrityksesi nimeä Googlesta, jolloin yritysprofiili tulee pöytäkoneen oikeaan reunaan. Tähtiarvostelut näet suoraan yrityksen nimen alla ja kirjalliset arviot profiilin lopussa.

Google Business Profile -profiilin ylläpitopaneelin haussa voit myös nähdä yhteenvedon kaikista arvosteluista. Lisäksi Google Business Profile Managerissa voit katsoa kaikki saman GBP-ryhmän arvostelut yhteen koottuna ja vastata niihin.

Miten voin vastata saamiini Google-arvosteluihin?

Hae oman yrityksesi nimeä, jolloin hakuun tulevassa paneelissa voit vastata arvosteluihin Read reviews -nappulan takaa. Muista, että sinun pitää olla kirjautuneena Googleen sillä sähköpostilla, jolla on oikeudet myös yrityksesi Google Business Profileen.

Jokaiseen arvosteluun kannattaa ehdottomasti vastata mahdollisimman pian. Arvostelujen läpikäynnistä kannattaakin tehdä tapa viikottain tai kuukausittain, koska arvosteluihin vastaaminen on erinomainen merkki hyvästä asiakaspalvelusta Googlelle.

Asiakkaat reagoivat myös positiivisesti yrityksiin jotka jaksavat vastata kaikkiin arvosteluihin.

 

Olen saanut paljon negatiivisia arvosteluita, mitä voin tehdä asialle?

Lähes jokainen yritys on saanut huonon arvostelun profiiliinsa, mutta osalle yrityksistä niitä kerääntyy enemmän kuin muille. Huonoja arvosteluita ei kuitenkaan kannata pelätä, vaan jokaiseen (huonoonkin) arvosteluun kannattaa vastata asiallisesti ja pahoitella tapahtunutta. Tämä on myös mahdollisuus esittää teidän puolenne samasta tilanteesta. Näin Google näkee, että välitätte asiakkaistanne ja pyritte korjaamaan huonon kokemuksen, ja se on juuri sitä aktiivisuutta mitä Google kaipaa.

Jos yritykselläsi on vain huonoja arvosteluita, ainoa toimiva tapa saada niitä painettua alaspäin pois näkyvistä on hankkia tilalle saman verran positiivisia arvosteluita. Kuten sanonta menee: “Kill them with kindness”.

 

Voinko poistaa Google Maps -arvosteluita?

Teoriassa kyllä, käytännössä ei. Asiattomat ja spämmiarvostelut voi liputtaa näiden ohjeiden mukaan, mutta harvemmin Google niitä poistaa jollei syy ole hyvin selkeä. Google saattaa myös itse joskus poistaa arvosteluita jotka se tunnistaa asiattomiksi. 

 

Voinko estää arvostelujen antamisen Googlessa?

Et, arvostelut ovat arvokasta dataa Googlelle ja siksi arvosteluiden antamista ei voi estää.

 

Kuinka monta arvostelua tarvitsen?

Tähän ei ole yhtä oikeaa vastausta, mutta aina enemmän on parempi. Suosittelen inspiroitumaan kilpailijoiden arvostelumäärästä ja pyrkimään saamaan enemmän, ainakin positiivisia arvosteluita. Arvosteluja ei kuitenkaan ole tarvetta saada kerralla kymmeniä tai satoja vaan tasainen virta on parempi.

Tämän tutkimuksen mukaan 30-50 arvostelua riittää ja neljän tähden keskiarvo on tarpeeksi.

 

Miten asiakkailta kannattaa kerätä arvosteluja?

Helpoin tapa on kysyä arvostelu on sähköpostitse käynnin jälkeen tai suoraan asiakkaan käynnin yhteydessä. Erään tutkimuksen mukaan arvostelupyyntö kannattaa lähettää viikon sisällä sähköpostitse tai pyytää henkilökohtaisesti tai somen kautta. Google Business Profiilistasi voit napata suoran linkin arvostelun antamiseen Ask for review -nappulan takaa.

Google ja muutkin palvelut kuten Tripadvisor ovat kieltäneet arvosteluista palkitsemisen, mutta käytännössä tästä on vaikea ketään saada nalkkiin.

Tyypillinen tapa saada hyviä arvosteluita on kysyä arvostelua Googleen sähköpostitse ihmisiltä jotka ovat esimerkiksi nettisivuilla antaneet jo hyvän arvostelun. Muutenkin arvosteluja nettisivuilla ja Googlessa kannattaa hyödyntää mahdollisuuksien mukaan ristiin.

 

Onko väliä antavatko asiakkaat pelkän tähtiarvostelun vai kirjallisen arvostelun?

Ehdottomasti! Moni antaa vain tähtiarvostelun, mutta jos olet saanut asiakkaan suostuteltua antamaan arvostelun rohkaise häntä ehdottomasti kirjoittamaan jotain. Jos asiakas kirjoittaa ostetusta palvelusta tai tuotteesta, Google huomioi tämän ja saattaa korostaa tai nostaa yritystäsi Local Packissa, kun samaa palvelua haetaan. Arvostelun perusteella Google tietää varmasti, että tarjoat kyseistä palvelua.

Paikalliset palveluhaut ovat erittäin kilpailtuja ja ne ovat juuri niitä hakuja, joilla todennäköisesti haluat näkyä Googlessa. Näiden hakujen merkitys korostuu tulevaisuudessa kun tekoälypalveluiden käytön takia totumme tekemään monimukaisempia pitkän hännän hakuja.

Google antaa myös filtteröidä karttatuloksia eri sanojen perusteella ja filtteröinti perustuu usein arvosteluissa käytettyihin sanoihin.

 

Ja viimeinen vinkki: Google Maps dominoi karttapalveluita, mutta muista pitää huolta myös arvosteluista muissa palveluissa kuten Facebookissa, Apple Mapsissa ja Bing Mapsissa. Moni sivusto kerää yhteen arvosteluita monesta eri lähteestä ja siksi kannattaa tarkistaa välillä miten muissakin foorumeissa yritykselläsi menee.

Essi Martevo

Senior SEO Consultant

Olen valtiotieteilijän analyyttisella mielellä varustettu SEO konsultti. Digitaalisen markkinoinnin parissa olen työskennellyt jo useamman vuoden ajan ja taustani on viestinnässä.