Sivustouudistus voi romuttaa näkyvyytesi Googlessa – 5 yleisintä sudenkuoppaa

Lukuaika min

Hakukoneoptimoinnilla on merkittävä rooli sivustouudistuksessa, sillä huonosti suunnitellun sivuston teknologian tai rakenteen korjaaminen jälkikäteen voi tulla todella kalliiksi. Oikeilla toimenpiteillä voimme varmistaa, että uuden sivuston näkyvyys verkossa säilyy ja kasvaa myös uudistuksen jälkeen.

Miksi SEO on tärkeä osa sivustouudistusta?

Sivustouudistuksessa on monia asioita, jotka voivat mennä pieleen, jos niitä ei oteta huomioon jo uuden sivuston suunnitteluvaiheessa. Pahimmillaan voi käydä niin, että uusi verkkosivusto ei löydy lainkaan hakukoneesta.

Kokosimme yleisimpiä ongelmatilanteita sivustouudistusten yhteydessä.

1. Uudelleenohjausten puutteet tai virheet

Vanhojen URL-osoitteiden uudelleenohjaukset uusiin osoitteisiin ovat kriittisiä hakukonenäkyvyyden säilyttämiseksi. Jos uudelleenohjaukset puuttuvat tai ne on tehty väärin, sivuston kävijät ja hakukoneet päätyvät 404-virhesivuille. Tämä voi heikentää sivuston hakusijoituksia ja käyttäjäkokemusta.

2. Sisällön menettäminen

Sivuston uudistuksen yhteydessä vanhoja sivuja ja sisältöä saatetaan poistaa tai päivittää. Jos tämä tehdään ilman dataohjattua suunnitelmaa, tärkeitä sisältöjä voidaan menettää, mikä voi johtaa liikenteen ja hakusijoitusten laskuun. On tärkeää tunnistaa vanhan sivuston arvokkaimmat sisällöt ja varmistaa niiden siirtyminen uuteen sivustoon.

Lisäksi tulee huolehtia, että sisällöt on toteutettu hakukoneystävällisesti myös uudella sivustolla. Uuden sivuston sisällöt tulisikin optimoida hakukoneita varten. Avainsanojen, metatietojen ja otsikkotunnisteiden käyttö (H1, H2 jne.) oikein nousevat tässä avainasemaan.

3. Sivuston latausnopeuden hidastuminen

Sivustouudistuksen yhteydessä uudet designit, kuvat ja raskaat JavaScript-elementit voivat hidastaa sivuston latausaikoja. Hitaasti latautuva sivusto vaikuttaa suoraan käyttäjäkokemukseen ja voi heikentää hakukonesijoituksia, sillä sivuston nopeus on yksi Googlen ranking-tekijöistä.

4. Huono sivuston rakenne ja sisäinen linkitys

Sivustouudistuksessa on tärkeää suunnitella selkeä sisältörakenne ja sisäinen linkitys, jotta hakukoneet voivat indeksoida sivuston oikein. Jos sivuston rakenne on sekava tai sivujen välinen linkitys on heikko, se voi vaikuttaa negatiivisesti hakukonesijoituksiin.

5. Indeksointi- ja julkaisuongelmat

Julkaisuvaiheessa voi ilmetä ongelmia sivuston indeksoinnissa, eli siinä löytyykö uusi sivusto hakukoneesta. Jos sivustoa ei ole optimoitu hakukoneiden indeksointia varten tai uudelleenohjauksia toteutettu oikeaoppisesti, uudet sivut eivät välttämättä tule näkyviin hakutuloksissa tai niissä voi esiintyä virheitä, jotka vaikuttavat negatiivisesti hakukonesijoituksiin.

Miten välttää yleisimmät virheet?

OIKIOn rooli sivustouudistuksessa on toimia asiakkaan tukena koko projektin ajan. Tarjoamme analyyseja, huomioita sekä räätälöityjä suosituksia, jotta koko prosessi sujuisi mahdollisimman sujuvasti alusta loppuun.

Paras tapa välttää ongelmia, on tehdä kattava suunnitelma koko projektin ajaksi. Se sisältää esimerkiksi:

  • Nykytila-analyysin sivustosta ja sen suorituskyvystä
  • Teknisten vaatimusten määrittelyn uudelle sivustolle
  • Hakusana-analyysin ja sisältöstrategian
  • Uudelleenohjaussuunnitelman
  • Testausvaiheen ennen julkaisua (esim. tekninen auditointi staging-ympäristössä)
  • Uuden sivuston indeksoinnin varmistaminen
  • Orgaanisten hakusijoitusten seuraaminen, jotta mahdollisiin ongelmiin voi puuttua välittömästi 

Automaatio osana sivustouudistusta

Yksi OIKIOn toimintaa ohjaavista periaatteista on: ”Ihmisen ei pitäisi koskaan tehdä mitään, mitä vain robotin pitäisi tehdä.” Sivustouudistuksen yhteydessä tämä tarkoittaa, että automatisoimme mahdollisimman suuren osan prosessista ja käytämme omia työkaluja työn nopeuttamiseksi.

Näin voimme keskittyä tärkeämpiin tehtäviin, kuten hakusanakohdistuksen johdonmukaisuuden varmistamiseen ja teknisten asioiden oikeanlaiseen implementointiin.

Esimerkkejä käyttämistämme automaatioista ovat mm. robotit, jotka analysoivat sivuston tärkeimmät tekniset SEO-asiat sekä tarkistavat uudelleenohjaukset julkaisuvaiheessa.

Tekoäly sisällöntuotannon apuna

Tekoälyn hyödyntäminen sisällöntuotannossa on noussut OIKIOlla merkittäväksi osaksi myös verkkosivuprojekteja. Olemme luoneet tekoälyavusteisen Flow AI -työkalun, jonka avulla pystytään helposti tekemään avainsanatutkimus, luomaan avainsanoihin kohdistettua sisältöä ja tekemään tehokkaita käännöksiä. Tämä auttaa merkittävästi sivustouudistuksissa, sillä sisällöt ovat usein niiden suurin pullonkaula. 

Suunnitteletko sivustouudistusta?

Automaatioiden ja huolellisen suunnittelun avulla voimme saavuttaa saumattoman siirtymän uuteen verkkopalveluun. Jos suunnittelet sivustouudistusta, ota meihin yhteyttä – tehdään yhdessä Googlen silmissä paras mahdollinen sivusto!

 

Riikka Hirviniemi

SEO Consultant

SEO-konsultti, jolla on yli kahdeksan vuoden kokemus digitaalisen markkinoinnin ja verkkoliiketoiminnan kasvun parissa. Olen intohimoinen tiimityön puolestapuhuja ja omistautunut asiakasyritysten SEO-taitojen kehittämiseen sekä strategioiden syvälliseen ymmärtämiseen.