Some hakukoneena ja mainonta – Uudet mahdollisuudet markkinoijille

Lukuaika min

Sosiaalinen media on noussut merkittäväksi tiedonlähteeksi tarjoten uusia mahdollisuuksia markkinoijille, sillä monet ihmiset suuntaavat nyt someen etsiessään tietoa ja ratkaisuja arjen tilanteisiin.

Kun tietoa tarvitaan nopeasti ja vaivattomasti, mistä ihmiset nykyään sitä etsivät? Edelleen monet siirtyvät vanhasta tottumuksesta suoraan Googleen. Kuitenkin viime vuosina sosiaalinen media on kasvattanut suosiotaan tiedonhaussa, erityisesti nuorten keskuudessa, mutta myös laajemmin eri ikäryhmissä. Tutkimusten valossa onkin ilmeistä, että some on vakiinnuttanut paikkansa tiedonlähteenä. Rooli tulee tulevaisuudessa mitä todennäköisemmin vain vahvistumaan.

Eräs artikkeli kertoo, että jopa 40% nuorista hakee tietoa ensisijaisesti sosiaalisesta mediasta. Toinen raportti puolestaan paljastaa, että jopa viisi kymmenestä suosituimmasta syystä viettää aikaa somessa liittyy jollain tavalla tiedonhakuun.

 

Miksi etsiä ennemmin somesta kuin perinteisistä hakukoneista?

Sosiaalisen median houkutus tiedonhaussa piilee sen monipuolisuudessa. Käyttäjät etsivät tietoa ajankohtaisista tapahtumista, mielenkiintoisista tekemisistä sekä ostettavista tuotteista ja palveluista. Hakukoneiden tapaan myös sosiaalisen median alustat tarjoavat hakusanoihin liittyvää sisältöä. Hakutulokset voivat olla käyttäjien luomaa sisältöä tai yritysten tarjoamaa orgaanista sisältöä. Hakiessaan tietoa ja viettäessä aikaa somessa, käyttäjä törmää väistämättä myös mainontaan.

Mutta miksi ihmiset valitsevat some-haun perinteisen hakukoneen sijaan? Vastaus saattaa olla hakutulosten monipuolisuus. Some-haun hakutulokset ovat usein elämyksellisempiä ja käyttäjälähtöisempiä. Lyhyet videot ja kuvat tarjoavat perinteisten tekstimuotoisten hakutulosten rinnalle mielenkiintoisen vaihtoehdon. Hakutulokset ovat usein aitoja käyttäjien jakamia hetkiä, joihin on mielenkiintoista syventyä tarkemmin. 

Yksinkertaisin selitys lienee kuitenkin se, että jos käyttäjä viettää aikaa sosiaalisessa mediassa, miksi hän siirtyisi muualle tekemään hakuja? Mielenkiintoista sisältöä kuluttaessa käyttäjä voi myös ottaa käyttäjätilin seurantaan ja jatkossakin saada itseään kiinnostavia aiheita omaan uutisvirtaan.

 

Miten somehakujen tulokset vertautuvat Google-hakuun?

Vaikka Google on edelleen valtavirtaa puhuttaessa tiedon etsinnästä, silti monet etsivät somesta esimerkiksi ideoita matkakohteisiin tai ravintoloihin liittyen. Entä löytyykö somesta mitään muuta? Tietoa löytyy moneen arjen tilanteeseen, oli tarpeena sitten toimiva coworking-tila päiväksi tai kotivakuutuksen kilpailutus.

 

Coworking

Kokeillaan etsiä coworking-tilaa Helsingistä. Perinteisellä hakukoneella löytyy toimitilayritysten tekstimainoksia ja niiden laskeutumissivuilta geneerisiä kuvia toimistotiloista sekä yhteydenottolomakkeita.

Sen sijaan Instagram tarjoaa elämyksellisempiä vaihtoehtoja: hienoja kuvia ja videoita hyvältä näyttävistä työskentelytiloista valitsemassani kaupungissa. Kokemus on nopea ja vaihtoehtoja on tarjolla sopivasti. Tarjolla on myös maksuttomia kokeilukäyntejä, joten kynnys päätöksentekoon on matala.

 

Kotivakuutus

Aloitetaan kotivakuutuksen kilpailutus Tiktokista. Ensimmäinen huomio liittyy siihen, että 0pettavaisen sisällön määrä on varsin suuri. Lyhyet videot tarjoavat tietoa kotivakuutuksista ja opastavat perusasioiden kanssa. Hakutuloksien joukosta löytyy myös yksittäisen vaikuttajana yhteistyöpostaus tunnetun vakuutusyhtiön kanssa. Postaus sisältää tarjouksen, joka on houkutteleva.

Verrataan hakutuloksia Googleen. Sieltä löytyy sama tarjous nopeasti tekstimainosten joukosta. Valinnan varaa täällä on paljon somea enemmän ja vertailuun saa helposti uppoamaan paljon aikaa. Ensin Tiktokista ja myöhemmin Googlesta löytynyt vakuutustarjous on hyvä esimerkki siitä, miten eri kanavat toimivat yhteistyössä.

 

Mainonnan kannalta tämä on hyvä asia

Käyttäjät viettävät enemmän aikaa somessa kuin koskaan aikaisemmin, mikä tekee heistä entistä paremmin tavoitettavissa olevia potentiaalisia asiakkaita. Markkinoijilla on nyt mahdollisuus saavuttaa kohdeyleisönsä entistä tehokkaammin somemainonnan avulla.

Lisäksi some ei ole enää pelkkä ajanviettopaikka vaan myös tärkeä tiedonlähde. Kun käyttäjät voivat saada vastauksia kysymyksiinsä ja hyödyllistä tietoa, some nähdään aiempaa merkityksellisempänä. Tämä muutos vaikuttaa myös mainosten toimivuuteen, kun mainokset esitetään osana merkityksellistä sisältöä.

Samalla kun käyttäjät selaavat somessa aiheeseensa liittyvää sisältöä, he muodostavat kohderyhmän, joka saa hakusanoihin liittyviä mainoksia uutisvirtaansa. Toki vain siinä tapauksessa, että he ovat sallineet seurannan. Tämä tarkoittaa, että mainokset voivat olla entistä relevantimpia ja kiinnostavampia vastaanottajilleen.

Jo nyt jotkin somekanavat, kuten TikTok ja Pinterest, tarjoavat mahdollisuuden kohdentaa mainoksia hashtagien perusteella. On mahdollista, että tämä trendi leviää myös muihin somealustoihin ja se antaa markkinoijille uusia tapoja kohdentaa mainoksiaan sekä tavoittaa haluamansa yleisön.

 

Koska sosiaalinen media on osa tiedonhakua, yritystenkin on oltava näkyvillä siellä

Sosiaalinen media on tullut pysyväksi osaksi tiedonhakua, rohkeimmat puhuvat jopa vallankumouksesta. Some on paikka, jossa käyttäjät viettävät aikaa selaten sisältöä, etsien tietoa ja inspiroituen uusista ideoista. Mainostajien on tärkeää olla siellä, missä käyttäjät ovat. Jos palvelusi ei näy orgaanisissa hakutuloksissa, oikein muotoiltu mainonta voi täyttää tämän aukon.

OIKIO tarjoaa asiantuntemusta some-mainonnassa, hakukoneoptimoinnissa, hakumainonnassa ja web-analytiikassa. Jos haluat optimoida some-hakusi tai saavuttaa oikean yleisön somessa, OIKIO:ltä löydät parhaat tekijät. Tavoitamme yhdessä tehokkaasti käyttäjät sieltä, missä he viettävät aikaa.

Mikko Hirvonen

Head of Paid Social & Programmatic

Jos markkinointi kaipaa näkemystä ja uusia ajatuksia, niin löysit oikean tekijän. Tuon seitsemän vuoden digimarkkinointiosaamiseni ja opit palvelualueen vetäjänä yrityksesi markkinointitiimin käyttöön. Koulutukseni myynnistä ja johtamisesta liittävät tekemäni mainonnan osaksi isompaa kuvaa. Arvostan tiimityötä ja uskon parhaiden tulosten syntyvän sitä kautta.