Analytiikkakerho – OIKIOn tapa opiskella analytiikkaa

Lukuaika min

OIKIO on ollut syntymästään asti hyvin datavetoinen toimisto ja näemme, että datasta johdettu tieto tuo tarvittavan faktapohjan digitaaliseen markkinointiin ja myyntiin. Analytiikka on keskeinen osaamisen alue OIKIOlla kaikissa tiimeissä, ei ainoastaan Data & Programmatic-tiimissä. Tavoitteena on, että kaikki OIKIOn tekeminen on vahvasti datalla ohjattua ja jokaisella oikiolaisella on vahva analytiikan perusosaaminen oman kompetenssialueen syväosaamisen lisäksi.

Haaste tulee kuitenkin siitä, miten analytiikkaa ja datan käsittelyä voisi tehokkaasti opettaa kasvavalle joukolle uusia ja vanhoja oikiolaisia? Itseopiskelu on erittäin hyvä tapa opiskella uutta tietoa, mutta se vaatii aina itsekuria, aitoa mielenkiintoa tai pakotteen. Pakotteet eivät ole mukavia, aitoa mielenkiintoa ei voi luoda keinotekoisesti ja itsekurin määrä on jokaiselle yksilöllinen.

Mikä olisi siis sellainen mekanismi, joka ruokkii oikiolaisten luovuutta ja intoa, mutta pitää silti sisällään selkeän deadlinen? Meidän näkemyksemme mukaan sellainen on Analytiikkakerho™️.

Mikä on Analytiikkakerho?

Analytiikkakerho on maanantaisin järjestettävä puolen tunnin kerhotunti, jonka aihe liittyy analytiikkaan tai dataan. Analytiikkakerhon tavoitteena on opettaa oikiolaisille ymmärrystä datasta, datan käsittelyä ja antaa itsevarmuutta analytiikka-asioista puhumiseen. Analytiikkakerho on täysin vapaaehtoinen, joten jotta saamme yleisön palaamaan viikko toisensa jälkeen, konseptin on oltava kaiken kaikkiaan mielekäs.

Analytiikkakerhon aiheena voi olla jokin ikivihreä analytiikan aihe kuten lineaariregressio tai RegEx:n perusteet, mutta mukana voi yhtä hyvin olla jokin päivän polttava aihe kuten Google Tag Managerin Community Template Galleryn tagit, datan käsittely BigQueryssä tai Server Side Tagging.

Analytiikkakerhotunnin vetäjänä toimii aina vuorollaan joku OIKIOn tiimiläisistä. Analytiikkakerhon aihe on valittu hyvissä ajoin etukäteen, joten suunnitteluun on hyvin aikaa, usein jopa kuukausia. Aiheeksi pyritään valitsemaan aina sellainen aihe, joka kiinnostaa vetäjää ja josta hän haluaisi itse oppia lisää. Kokemuksemme mukaan muiden opettaminen on paras tapa oppia itse.

Analytiikkakerhon konsepti on täysin vapaamuotoinen eikä ole missään tapauksessa tarkoitus, että kerho on vetäjänsä monologi vaan kuten kerhoissa yleensä, aiheen ympäriltä keskustellaan. Välillä voi toki olla aiheellista pitää jämpti esitys kalvojen kanssa, mutta toteutustapa on aina esittäjän päätettävissä.

Jokainen Analytiikkakerho tallennetaan myös videomuodossa niin, että aiheen pariin on helppo palata myös myöhemmin tai aiheeseen voi tutustua silloin kun itselle parhaiten sopii.

Analytiikkakerho on ollut valtavan suosittu konsepti oikiolaisten keskuudessa jo vuosia ja kokemukset ovat olleet erittäin positiivisia.

”Kouluttautumis- ja oppimismahdollisuudet tekevät hyvän työpaikan. Analytiikkakerho on oivallinen esimerkki verrattain vähillä resursseilla järjestetystä tilaisuudesta kehittää omaa osaamista. Kukin oikiolainen opettelee vuorollaan uuden asian ja opettaa sen kollegoilleen. Kun kerho on aina viikottain kalenterissa, ei tule tekosyitä sille, miksi ei ehtisi osallistua. Analytiikan perusteiden hallinta kuuluu kiinteästi myös SEO-konsultin työhön ja sen vuoksi olen iloinen siitä, että opin jatkuvasti uusia taitoja työpaikallani. Pidän myös siitä, että videoimme aina esitykset ja tallennamme muistiinpanot tai kalvot yhteiseen kansioon. Moneen kysymykseen löytyykin työn arjessa vastaus vanhoja materiaaleja selaamalla.”
-Iiris

“Analytiikkakerhoon on matala kynnys osallistua, koska painetta aiemmasta osaamisesta ei ole. Maanantai-iltapäivisin syvennytään kerralla vain yhteen tarkempaan aiheeseen, mikä takaa sen, että aihe ehditään käymään läpi perusteellisesti. Usein analytiikkakerhossa oppiikin ihan uusia asioita ja saa arvokkaita vinkkejä omaan jokapäiväiseen tekemiseen.”
-Taru

Tässä muutamia analytiikkakerhon aiheita viimeisen vuoden ajalta:

  • SQL:n perusteet
  • Mitä tsekata jos saitti ei konvertoi?
  • Custom variable – miten haet sivulla olevaa dataa muuttujaan JavaScriptillä
  • Mitä sisältää jatkuva analytiikan palvelu?
  • Sivuston nopeuden analysointi Google Lighthousella
  • Google Analytics Channel Grouping
  • Yleisimmät RegEx-säännöt
  • Custompikseleiden asentaminen
  • Puhelinnumeroklikkausten seuranta, parhaat käytännöt
  • Negatiiviset goalit? (esim 404 sivujen näytöt tai muut errorit, esim. JavaScript jne)
  • Google Analytics Goalit – miten ne toimii ja miten asennetaan?
  • Adform raportit ja Adformin data
  • Facebookin raportit ja Facebookin data
  • Suositeltava tapa rakentaa analytiikkaratkaisu kansainväliselle sivustolle?
  • Hotjar työkalun yleisesittely ja esimerkit
  • Navigation summary – miten käyttäjän polkuja voidaan anlysoida GA:ssa?
  • Google Analytics segmenttien tekeminen ja käyttäminen
  • Sivuston sisäisen haun analysointi ja raportointi
  • GTM Tagit, mitä ne on ja millaisia tageja on olemassa?
  • Mikä on dataLayer ja miten sitä hyödynnetään Tag Managerin kanssa?
  • Adform seurantapisteiden asentaminen sivustolle
  • Facebook seurantapisteiden asentaminen sivustolle
  • Mitä voin tehdä/tarkastaa jos jokin kampanja ei vaan konvertoi?
  • Scroll depth triggereiden hyötykäyttö
  • GTM Variablet, mitä ne on ja millaisia variableja on olemassa?
  • Enhanced ecommerce raportit – miten edistyneen verkkokaupan seurannan raportteja tulkitaan?
  • Sequence segmenttien tekeminen ja käyttäminen
  • Conversion linker tagi ja miksi sitä pitäisi käyttää?
  • GTM Tools – miten sitä käytetään ja mitä hyötyä siitä on?
  • Custom dimension luominen ja hyödyntäminen Google Analyticsissa
  • GTM Element visibility triggerin käyttäminen ja käyttöesimerkkejä
  • Analytiikka-asennuksen debuggaaminen
  • Google Analytics: App + Web tagin asentaminen sivustolle
  • Custom metriikan luominen ja hyödyntäminen Google Analyticsissa
  • Google Analytics settings variablen asetukset
  • Lineaariregression hyödyntäminen datan analysoinnissa
  • Miten erotat tilastollisesti merkittävän muutoksen normaalista heilahtelusta?
  • Google Adsin raportit ja data
  • Google Analytics Custom raportin tekeminen
  • Lomakeseurannan asentaminen
  • Lomakkeen kenttien tarkastelu JavaScriptin avulla
  • GTM Containerin importtaaminen ja exporttaaminen

Jyri Vuorinen

Tech Lead & Senior Web Analyst

Olen intohimoinen ja tavoitteellinen verkkoliiketoiminnan kehittäjä. Olen kehittänyt Suomen suurimpien yritysten sivustojen tehokkuutta ja konsultoinut lukuisia massiivisia sivustouudistusprojekteja.