Tähän asti Facebook-pikseli on pärjäillyt 3. osapuolen evästeiden varassa, mikä on ollut ongelmallista erityisesti selainten kanssa, jotka eivät hyväksy 3. osapuolen evästeiden käyttöä. Päivityksen yhteydessä pikseli alkaa hyödyntämään 3. osapuolen seurannan lisäksi myös 1. osapuolen seurannan mahdollisuuksia.
Päivityksen tarkoituksena on parantaa Facebook-seurannan peittoa, jolloin esim. konversioseuranta paranee, ja mainonnan ja konversioiden väliset yhteydet havaitaan todennäköisemmin.
Uudistus on siis kiva juttu Facebook-mainonnan kannalta, mutta tämän lisäksi asia koskettaa myös web-analyytikkoa: päivityksen myötä sivustolle ohjaavien urlien perään ilmestyy nimittäin uusi lisäke: fbclid.
Konkreettisesti tilanne näyttää Google Analyticsissa tältä:
Kyseessä on Facebookin parametri fbclid, joka käyttää samaa nimeämistaktiikkaa kuin Googlen vastaava (gclid, Google Click Identifier). Näin ollen myös Facebook-parametria voidaan kutsua nimellä Facebook Click Identifier.
Lyhyen tarkistuskierroksen perusteella fbclidejä havaitaan niin orgaanisten sivustolle ohjaavien kuin maksettujenkin mainosten linkkivirrasta, sekä niin Safarin kuin muidenkin selainten myötävaikuttamina.
Riippuen asiakkaasta, ensimmäisiä fbclid-urleja on alkanut ilmaantumaan analytiikkaan aika lailla välittömästi päivitysilmoituksen jälkeen, ja osalla ensimmäiset on havaittu reilu viikko takaperin.
Mitä tämä tarkoittaa käytännössä analytiikan ja SEOn osalta:
Web-analytiikka
Web-analytiikan puolella Facebookin uniikit seurantaparametrit sotkevat URL-raportoinnin, luoden yhdestä kauniista urlista monta uniikkia versiota.
Web-analyytikkojen onkin suotavaa luoda fbclid-filtteri pikimmiten, jotta Google Analytics -näkymät säilyvät kauniin selkeinä.
Esimerkiksi seuraavanlainen filtteriasetus analytiikan View-tasolla korjaa ongelman tuossa tuokiossa:
HUOM: asetus ei kuitenkaan korjaa historiadataa, joten todennäköisesti muutama fbclidillä varustettu url jää pikseliuudistuksesta muistoksi.
SEO
SEOilijan pelkona on, että Google lähtee indeksoimaan hakutuloksiinsa sinne kuulumattomia urleja, kuten esimerkiksi parametrillisia urleja.
Yleisesti erilaisten parametrien suhteen ei tarvitse jännittää liikaa, mutta fbclidin ollessa vielä niin uusi juttu on tilanne hyvä varmistaa ihan just-in-case. Oletusarvoisesti sivut eivät päädy Googlen hakutuloksiin ellei niihin osoita linkkejä esimerkiksi navigaatiosta tai leipätekstistä.
Tällä hetkellä hakutuloksissa näkyy jonkun verran fbclid-sivuja, esim:
Nämä ovat todennäköisesti hakutuloksissa vain hetkellisesti ennen kuin Google automaattisesti suodattaa tällaiset urlit pois, mutta vielä tällä hetkellä fbclidillä varustettuja urleja näyttää putkahtelevan lähinnä julkisten Facebook-sivujen kautta.
Jos haluaa pelata varman päälle, sivuille voi lisätä lähdekoodiin rel=”canonical”-määritteen, joka linkittää samaan urliin ilman FB-parametreja.
Esim. jos urlina on esimerkki.fi/tuote?fbclid=ih4Ns1kaN4s3kaLAi5iaMerkk3ja, pitäisi rel=”canonical”in osoittaa osoitteeseen esimerkki.fi/tuote. Tämä on muutenkin SEOn best practice, joten jos asiaa ei ole aiemmin implementoitu, voisi nyt olla sille sopiva hetki.
Asiaa vastaan voi suojautua vieläkin vahvemmin, jos fbclid-parametrin käy blokkaamassa Google Search Consolessa. Se onnistuu navigoimalla vanhassa käyttöliittymässä Crawl → URL Parameters, ja määrittämällä siellä blokattavaksi juuri kyseisen fbclidin.
Yhteenveto:
- Pikseliuudistus parantaa Facebook-seurannan peittoa
- Uudistuksen myötä urleihin tarttuvat fbclidit sekoittavat analytiikan url-raportoinnin → toimenpiteitä vaaditaan (kts. seuraava)
- Uudistuksella ei tulisi olla negatiivisia vaikutuksia SEOn kannalta
Checklist toimenpiteistä:
- Aseta fbclid-filtteri Google Analyticsiin
- Käytä sivustolla urliin itseensä viittaavia rel=”canonical” määritteitä
- Estä parametrien indeksoituminen Search Consolessa