MeasureCamp Helsinki – OIKIO on web-analytiikan aallonharjalla

Lukuaika min

Lauantaina 25.3.2023 järjestettiin web-analytiikkaan keskittyvä MeasureCamp ensimmäistä kertaa Helsingissä! OIKIO oli mukana tukemassa tapahtumaa ja sen myötä olimme myös useamman työntekijän voimin paikan päällä. Osallistuimme moneen esitykseen sekä keskusteluun päivän aikana, tarkoituksena oppia mahdollisimman paljon analytiikan uusista tuulista. Mikä oli lopputulos? Saimme useita mielenkiintoisia kehityshankkeita omalle listallemme ja inspiroiduimme kehittämään omaa osaamistamme uusiin suuntiin.

Vielä hienompaa oli kuitenkin huomata, että valtaosa päivän aikana läpikäydyistä aiheista oli jo analytiikkatiimillemme tuttuja tai olimme jo aikaisemmin tunnistaneet ne tämän vuoden kehityskohteiksi. Tämä vahvisti käsitystämme siitä, että OIKIO on analytiikan aallonharjalla ja olemme valinneet oikeat kyvykkyydet palvellaksemme jatkuvasti kehittyvää markkinaa.

Tämän hetken puhutuimmat analytiikan aiheet

MeasureCampin ohjelma on osallistujien järjestämä, joten se heijastaa suoraan analyytikoiden omia mielenkiinnon kohteita ja pinnalla olevia aiheita. Siksipä juuri tapahtumassa esiin nousseet aiheet tuntuvat erityisen ajankohtaisilta, ne ovat juuri niitä asioita joiden kanssa kanssa analyytikkomme tällä hetkellä painivat.
BigQuery on analytiikan seuraava “suuri juttu”
Analyytikot pohtivat tällä hetkellä parhaita tapoja Google Analytics 4 (GA4) datan hyödyntämiseen. Yleinen mielipide on, että itse GA4:n käyttöliittymän sijaan käytetään jotain muuta, tehokkaampaa keinoa. Erityisesti seuraavat työkalut olivat esillä: BigQuery, DataForm ja DBT.

Samaan hengenvetoon tietovarastot ovat jo selkeästi käytössä ja niiden käyttö tulee vain lisääntymään. Googlen BigQuery on yksi selkeimmistä vaihtoehdoista helpon GA4-liitännän takia, mutta myös Snowflake, AWS ja Redshift mainittiin.

Eikä pidä unohtaa toista tapahtuman pääsponsoria Piwik Pro:ta. Analytiikkajärjestelmä Piwik Pro on varteenotettava analytiikkajärjestelmä, jonka palvelimet sijaitsevat Euroopassa.

Hyödynnä keräämäsi data paremmin

Tietovarastojen käyttöönotto ja uudenlainen datan käsittely vaatii analyytikoilta ymmärrystä siitä miten data on tallennettu ja järjestetty. Dataa täytyy osata siirtää tietovarastoon, muuntaa käytettävään muotoon, yhdistää muuhun dataan, sekä visualisoida ymmärrettävään muotoon. Enää ei voi vain luottaa siihen, että Google Analytics tekee kaiken puolestasi.

Datan omistajuuden ja hallinnan lisääntyessä myös mahdollisuudet datan louhintaan, mallintamiseen ja analysointiin paranevat. Organisaatioiden on kehitettävä selkeitä ja toimivia tapoja hyödyntää omistamaansa dataa tehokkaammin. Alan parhaat tunnistetaan siitä, että he osaavat pureskella datan entistä hyödyllisempään muotoon.

Myyntijärjestelmien datan ja verkkoanalytiikan yhdistäminen

Kauas on tultu niistä ajoista kun web-analytiikkajärjestelmän dataan pystyi luottamaan täysin. Evästebannerien ja uusien seurantoja estävien selainten myötä bisneskriittistä dataa saadaan entistä vähemmän kiinni web-analytiikan keinoin. Tämä tekee web-analytiikan hyödyntämisestä haasteellista kun web-analytiikkajärjestelmän myynnit ja myyntitulot eivät täsmää oikeisiin lukuihin.

Siksi on tarpeen käyttää analyyseissä pohjalla liiketoiminnan varsinaista myyntidataa, joka tuodaan suoraan myynnin järjestelmistä. Näin saadaan pohjalle aidosti hyödyllistä bisnesdataa. Tätä pohjadataa voidaan sitten rikastaa web-analytiikan datalla, esimerkiksi kanavaryhmittelyllä ja markkinoinnin kampanjoiden attribuutiolla. Tämä tarjoaa liiketoiminnalle hyödyllisempää tietoa oikeiden liiketoimintapäätösten tekemiseen.

measure camp helsinki esitys
OIKIOn Head of Web Analytics Aleksi piti esityksen myyntijärjestelmien datan yhdistämisestä web-analytiikan dataan.

 

Jokaisen konsultin tulisi opetella SQL:n perusteet

Datavarastojen käyttöönoton yleistyessä web-analytiikan datalle, myös SQL-osaaminen korostuu. Onko helpon analytiikan aika todella ohi? Onko web-analyytikoiden ja verkkosivustojen analytiikan hyödyntäjien osaamislistalle lisättävä kiinteänä osana SQL-kieli? Esitys esityksen jälkeen SQL oli esillä osana web-analytiikan ratkaisuja.

On myös huomattava, että GPT-4:n kaltaiset tekoälymallit kehittyvät tällä hetkellä uskomatonta vauhtia ja ne voivat poistaa tarpeen opetella hankalaa SQL-kieltä tarjoamalla luonnollisella kielellä käytettäviä käyttöliittymiä tietovarastojen päälle.

Määrittele itse mitä dataa lähetät mainosalustoille

Mainosalustat kuten Google Ads ja Meta pyrkivät edistämään tarkemman datan keräämistä ja haluavat mainostajien lähettävän heille entistä enemmän arkaluontoista dataa asiakkaistaan. Mikä on oikeasti tarpeen? Mihin tarvitaan lupa? Parantaako se oikeasti mainostajan tulosta, vai onko kyse vain mainosalustan edusta?

Näihin kysymyksiin pohditaan tällä hetkellä vastauksia ja analyytikot pyrkivät testaamaan vastaavatko alustojen väitteet totuutta.

Konversio-optimointi muuttuu asiakasarvon optimoinniksi

Konversio-optimointi on monella tapaa ajankohtainen aihe, eikä pelkästään siksi, että Google ilmoitti lopettavansa oman Google Optimize -työkalun. Konversio-optimoinnissa nostettiin esiin siirtyminen konversioprosentin optimoinnista asiakassuhteen arvon optimointiin. Pyritään siis kasvattamaan koko asiakassuhteen aikana ansaittujen eurojen määrää, eikä pelkästään konversioiden määrää.

Web-analytiikkatyö siirtyy tietovarastoihin

Yhteenvetona MeasureCamp vahvisti näkemystäni siitä, että web-analytiikka on muutoksen kourissa, eikä paluuta aikaisempaan ole. Kenttä muuttuu vauhdilla ja sen mukaisesti myös web-analytiikan ratkaisujen täytyy pysyä perässä. Tietovarastojen käytön yleistyessä web-analyytikoiden tuntemus tietovarastojen toiminnasta sekä SQL-taidot korostuvat.

Onko sinun organisaatiosi valmis muutokseen? OIKIOn web-analytiikkatiimi on valmiina auttamaan.

Julius Kuutti

Lead Web Analytics Consultant

Minulla on vuosikymmenen kokemus digitaalisesta markkinoinnista ja sinä aikana olen onnekseni saanut tehdä töitä monimuotoisissa tehtävissä. Olen tehnyt hakukoneoptimointia, konversio-optimointia, hakusanamainontaa, somemainontaa, sekä tietysti web-analytiikkaa. OIKIOlla toimin Lead Web Analytics Consultant -roolissa.