Kysytäänkö sinultakin kuinka paljon myyntiä verkkosivustonne tuo?

Lukuaika min

Verkkosivustot ovat yrityksille yhä tärkeämpi myynti- ja markkinointikanava. Useimmat eivät koe tarvetta päästä käsiksi sivuston sisältöön ja päästä muokkaamaan sitä, mutta yhä useampi esittää seuraavanlaisia kysymyksiä:

  1. Kuinka paljon nettisivuillamme on kävijöitä?
  2. Kuinka paljon nettisivut ovat tuoneet myyntiä tässä kuussa?
  3. Miten TV-kampanjamme on vaikuttanut nettisivujen kävijämääräämme?

Erinomaisia kysymyksiä.

Vielä vuonna 2016 isoissakin yrityksissä on usein vain 1-2 henkilöä, jotka pystyvät vastaamaan tällaisiin kysymyksiin. He osaavat käyttää Google Analyticsia tai ovat kysyneet luvut digitaalisen markkinoinnin kumppaniltaan.

Menestystarinoita on toki mukava kertoa, mutta jos kysymykset ovat viikoittaisia eikä aina ole uutta kerrottavaa, niin vastaaminen saattaa käydä nopeasti työtä häiritseväksi rutiiniksi.

Helpota työtäsi dashboardien avulla

Dashboardien avulla automatisoit vastauksesi kollegoillesi, esimiehellesi tai kumppaneillesi. Helpoimmillaan sinun tarvitsee vain lähettää kysyjälle linkki sähköpostissa, joka aukaisee selaimeen dashboardin lukuineen, joista kysyjä on kiinnostunut.

Olemme työkaluriippumaton toimisto, mutta yksi erinomainen dashboard-työkalu on nimeltään Klipfolio. Aikoinaan tutustuttuamme Klipfolioon ja sen erinomaisiin ominaisuuksiin päätimme ryhtyä heidän partneriyritykseksi ja sisällyttää ”dashboard-tekemisen” osaksi kaikkia digitaalisen markkinoinnin jatkuvia palveluitamme.

Klipfolion dashboardit ovat luotu näkymään hyvin millä tahansa laitteilla, joten dashboardin voi pistää näkyviin esimerkiksi toimistossa oleville isoille näytöille / televisioihin. Tällainen läpinäkyvyys ja avoimuus verkkotekemisessä lisää yleistä tietoisuutta ja kiinnostuneisuutta organisaation sisällä verkkosivuston tapahtumista.

Ei pelkästään verkkosivuston kävijälukuja

Yllä olevassa esimerkkikuvassa olevat luvut ovat hatusta heitettyjä, mutta ne voisivat yhtä hyvin olla tuotuna Google Analyticsistä tai muusta web-analytiikan työkalusta.

Web-analytiikan lukujen esittämisessä tyylikkäästi ilman analyysiä ei ole sinänsä mitään uutta. Web-analytiikka sisältää kuitenkin vain murto-osan yrityksen datasta.

[x_pullquote type=”right”]Se missä yritykset eivät kuitenkaan ole vielä päässeet kovin pitkälle, on verkkosivuston datan yhdistäminen yrityksen muiden tietolähteiden kanssa.[/x_pullquote]

Otetaan esimerkki. Jääkiekkotaustani ja helsinkiläistymiseni vuoksi valitsen jääkiekkojoukkue HIFK:n, jonka taloudellinen menestys perustuu myös otteluiden lipunmyyntiin.

Mitäpä jos HIFK:n markkinointi- ja myyntipäättäjät tietäisivät, minkälainen vaikutus heidän mobiilisomenäkyvyydellään on heidän jääkiekkohallin lipunmyyntiin?

Tästä on varmaan joskus pullantuoksuisessa palaverihuoneessa salaa haaveiltu. Mitä jos se olisikin mahdollista?

Emme sano, että se olisi helppoa tai että mobiilisomenäkyvyys olisi se juttu mihin HIFK:n (tai muidenkaan yritysten) kannattaisi ensimmäiseksi panostaa. Välttämättä.

Sanomme kuitenkin, että se on mahdollisempaa kuin koskaan aikaisemmin kahdesta syystä:

  1. Ihmisten tietoisuus, ymmärrys ja halu aiheesta ovat kasvaneet valtavasti parin viime vuoden aikana.
  2. Teknologiat ja rajapinnat ovat kehittyneet, jolloin useiden eri järjestelmien dataa voidaan yhdistellä analysointia varten.

Tämä ei ole enää mielipidekysymys. Ne yritykset, jotka eivät pysty yhdistämään liiketoimintansa offline- ja online-dataa selkeäksi kokonaisuudeksi, tulevat tippumaan kilpailijoiden kelkasta.

Dashboardit eivät ratkaise kehityksen suuntaa

Luvut itsessään eivät kerro tietenkään vielä mitään meneekö jokin asia hyvin vai huonosti. Pelkästään tuijottamalla kävijämääriä tai kuukauden konversioita ei vielä synny ymmärrystä, mitä seuraavaksi pitäisi tehdä. Jo ymmärrys siitä, että pyrit löytämään luvuista muutosta jossakin, auttaa paikallistamaan kehityskohteita.

Dashboardit kuitenkin kertovat nykytilanteen ja missä ollaan oltu. Useimmiten ne ovat asioita, joita kollegasi tai esimiehesi sinulta joka tapauksessa kysyvät. Kun niihin on vastattu, voidaan ottaa seuraava askel: miten saamme kasvua jatkossakin?

On kuitenkin hyvä tapa ratkaista yksi asia kerrallaan ja sisäistää se kunnolla ennen kuin siirtyy seuraavan haasteen pariin.

Me haluamme olla kouluttamassa ja kasvattamassa suomalaisia yrityksiä digitaalisen markkinoinnin ja myynnin maailmaan. Opimme jatkuvasti itsekin. Näistä kahdesta asiasta olemmekin todella innoissamme.

Kuinka kiinnostuneita teillä ollaan verkkosivustonne asioista?

Minkälaisia kysymyksiä kollegasi tai esimiehesi esittävät sinulle?

Ilpo Ryynänen

Advisor

Rakastan numeroita, koska ne puhuvat aina totta. Työkseni autan asiakkaitamme menestymään digitaalisessa liiketoiminnassa numeroiden sekä markkinointiteknologioiden avulla. Konsultoin heitä tuloskeskeisessä digitaalisessa markkinoinnissa ja myynnissä kokonaisvaltaisesti sekä olen erikoistunut web-analytiikan tarjoamiin ratkaisuihin.