Vuosi 2023 alkoi epävarmojen talousuutisten valossa. Pandemiavuosien jälkikaikuja tunnettiin edelleen monilla toimialoilla ja tämä näkyi markkinoiden heilahteluissa, yritysten kassa- ja resurssitilanteissa, sekä työelämän muuttuneissa käytännöissä. Sodat ja kireä maailmanpolitiikka loivat yleistä epävarmuutta.
Myös OIKIOn asiakaskunnassa nämä haasteet näkyivät laajasti – eri toimialoilla eri vaiheissa. Monet yritykset joutuivat vuoden mittaan toteuttamaan säästötoimenpiteitä heijastuen yleensä suoraan markkinointiin. Monen kumppanimme markkinointitiimissä elettiin stressaavia aikoja ja teimme yhdessä parhaamme saadaksemme kiristyneistä budjeteista irti entistäkin enemmän. Onneksi olemme nähneet kuitenkin myös paljon yrityksiä, jotka panostavat tässäkin tilanteessa entistä enemmän markkinaosuutensa kasvattamiseen Suomessa tai kansainvälisillä markkinoilla. Tuemme joka tapauksessa kaikkia asiakkaitamme tilanteesta riippumatta ja yhdessä pystymme löytämään parhaat keinot, olipa tavoitteena kasvu tai nykytilan ylläpito niukemmin resurssein.
Vahva kulttuuri ohjaa OIKIOta muuttuvassa markkinassa
OIKIO on rakennettu vahvalle perustalle ja se on auttanut meitä navigoimaan läpi vaihtelevien aikojen. Monista kilpailijoistamme poiketen olemme välttäneet sopeuttamistoimet ja vuoteen 2023 mahtui myös monia kasvun kuukausia.
OIKIOn menestys perustuu vankkaan reseptiin: olemme luoneet kulttuurin, joka vetää puoleensa alamme parhaimmat asiantuntijat. Investoimme voimakkaasti henkilöstöömme ja yhteisen osaamisemme kehittämiseen. Tämän ansiosta voimme ylpeillä poikkeuksellisen korkealla asiakastyytyväisyydellä, myös haastavina aikoina – syksyn 2023 NPS-tuloksemme oli vaikuttava 80 pistettä.
Digitaalisen markkinoinnin kenttä on jatkanut nopeaa kehitystä ja monia muutoksia on edelleen näköpiirissä. Tekoäly on jo tullut merkittäväksi osaksi kaikkien oikiolaisten arkipäivää, mutta mielenkiintoisimmat kehitysaskeleet ovat vielä edessä päin. Datan käytön rajoitukset muuttavat tällä hetkellä mainonnan kenttää merkittävästi. Meillä on hyvät kyvyt auttaa asiakkaitamme hyödyntämään niukempaa ja uudenlaista dataa entistä tehokkaammin niin mainonnassa kuin mittaamisessa.
OIKIOn sisäisessä kehityksessä yksi kiinnostava askel oli OKR-mallin käyttöönotto vuosi sitten. Prosessit ovat aina olleet yksi vahvuutemme ja OKR-malli sopii strategiamme toteuttamiseen erinomaisesti. Uusi toimintatapa otettiin käyttöön asteittain ja kaksi ensimmäistä kvartaalia meni harjoitellessa. Nyt vuoden 2024 alkaessa seuraavan kvartaalin toimenpiteiden suunnittelu sujuu jo rutiinilla.
Uusi vuosi tuo muutoksia
Vuosi 2024 tuo OIKIOlle myös muutoksia. Heti vuodenvaihteen jälkeen kotimainen pääomasijoittaja Sponsor Capital tuli Fonecta-konsernin ja sen myötä myös OIKIOn pääomistajaksi. Sponsor tuntee suomalaisen markkinan ja haluaa omistajana tukea entistä aktiivisemmin kehitystämme.
Helmikuussa OIKIO saa myös uuden toimitusjohtajan, kun Hanna Länsivuori aloittaa tehtävässään. Hanna tuo tullessaan tuoretta ja monipuolista näkemystä asiakkaan näkökulmasta ja on innoissaan päästessään kehittämään OIKIOta yhdessä vahvan asiantuntijajoukon kanssa.
Itse jätän helmikuussa OIKIOn taakseni reilun kolmen vuoden työrupeaman päätteeksi. Näihin vuosiin on mahtunut paljon mielenkiintoisia käänteitä aina aloituksesta koronarajoitusten keskellä kahteen omistajavaihdokseen ja monenlaisiin markkinamyllerryksiin. Kaiken tämän keskellä olemme kehittäneet OIKIOta henkilöstömme toiveita kuunnellen perustajavetoisesta toimistosta vakain prosessein pyöriväksi osaksi Fonecta-konsernia. Haluan kiittää tässä kaikkia kollegoja näistä seikkailuista ja lukemattomista hauskoista hetkistä juhlissa, lounailla ja arjen palavereissa. Kiitokset myös kaikille asiakkaille, joiden kanssa olen saanut kehittää yhteisiä toimintatapoja ja entistä parempaa markkinointia.
Toivotan onnea tuleviin vuosiin seuraajalleni, OIKIOlle sekä kaikille asiakkaillemme!
P.S. Kuva on vuoden 2023 pikkujouluista, joissa teemana oli 1920-luku ja murhamysteeri!