Sateisessa Saksassa Google-ammattilaisten kuumiksi puheenaiheiksi nousivat muun muassa koneälyn monipuoliset mahdollisuudet, datan entistä parempi rikastaminen ja yleisöjen hyötykäyttö avainsanojen rinnalla.
OIKIOlta SMX Advanced Berlin -seminaariin osallistuivat tällä kertaa Mirkka Mussalo ja Saad Hafeez, jotka seurasivat tapahtuman PPC-polkua oman erikoistumisalueensa mukaisesti.
Kaksikko lähti matkaan korkein odotuksin, sillä he olivat kuulleet hyviä kokemuksia kolmelta muulta oikiolaiselta, jotka aiemmin keväällä vierailivat vastaavanlaisessa SMX München -tapahtumassa. Onneksi odotukset lunastettiin kirkkaasti: Mirkka ja Saad pääsivät nauttimaan niin sisällöltään kuin esitystavoiltaan korkeatasoisista puheenvuoroista, jotka jättivät aivot surraamaan ja ideoita muhimaan myös seminaarin jälkeisille päiville.
“Ainakin sinulle valehdellaan johdonmukaisesti”
Yhteensä 14 PPC-puheenvuoron ilotulituksen aloitti ensimmäisenä seminaaripäivänä Brad Geddes, joka jakoi omia kokemuksiaan isojen SEM-tilien hallinnasta otsikolla “How to Manage Your PPC Account at Scale”.
Geddes, joka on tehnyt mittavan uran lukuisten Fortune 500 -yritysten hakumainonnan parissa, painotti esityksessään johdonmukaisuuden roolia isoja tilejä ja laajoja tilikokonaisuuksia operoitaessa.
Geddes puhui dokumentoinnin tärkeydestä ja peräänkuulutti laadukkaiden muistiinpanojen tekemistä jo ennen kuin tiliä aloitetaan rakentamaan. Tällöin jokaisella, niin asiantuntijalla kuin asiakkaalla, on selkeä kuva siitä, mitä strategisia valintoja on yhteistyön alussa tehty esimerkiksi tilirakenteen suhteen. Geddes muistutti myös, että kun asiantuntija tekee alun tärkeät päätökset yhdessä asiakkaan kanssa ja dokumentoi ne huolella, on yhteisiin linjanvetoihin helppo palata myöhemminkin.
Viimeisenä, mutta ei suinkaan vähäisimpänä asiana Geddes painotti yhden “totuuden lähteen” valitsemista. Hän on huomannut, että erilaiset raportointityökalut näyttävät usein toisistaan poikkeavia tuloksia ja asiantuntijoilla on kiusaus käyttää lähteenään aina sitä dataa, joka kulloinkin mairittelee eniten. Tiukka johdonmukaisuus pätee Geddesin mukaan siis datan analysoinnissakin: yrityksen on valittava yksi totuuden lähde ja pysyttävä siinä. “At least you are being lied consistently”, kuten hän huvittavasti totesi.
“Broadience” yhdistää laajan avainsanan hakutyypin ja rajatut yleisöt
Microsoftin Senior Manager of Global Engagement, Purna Virji piti koko seminaarin ehkä mukaansatempaavimman esityksen otsikolla “Modern Marriage: Consumers and Advertising. How advertising In the New World Can Be Successful and Fun”.
Puheenvuoron aikana Virji totesi, ettei ihmisen huomiokyky ole yleisen väitteen mukaisesti huonontunut, vaan nykymainonnan taso on yksinkertaisesti laskenut. Mainonnan huono laatu johtaa Virjin mielestä puolestaan siihen, että mainokset koetaan yhä useammin häiritsevinä ja hyödyttöminä.
Virji kävi esityksessään läpi keinoja, joilla mainoksista voi tehdä nykyistä viihdyttävämpiä ja relevantimpia kuluttajille – olematta kuitenkaan liian tunkeileva ja yksityisyyttä loukkaava. Hän vertasi mainostajan ja kuluttajan suhdetta avioliiton solmimiseen: molemmissa on hyvä olla mukana aina jotain uutta, vanhaa ja lainattua.
Virji muistutti, että pyörää ei kannata keksiä uudestaan, koska hyvän mainoksen ( eli tarinan ) elementit ovat pysyneet samoina jo vuosisatoja – aivan kuten naimisiinmenonkin perinteet.
Kuitenkin teknologian – tässä tapauksessa entistä tarkempien yleisöjen rakentaminen ja sitä kautta yleisöä paremmin puhuttelevien mainosviestien kirjoittaminen – on mahdollisuus, jota ei kaikessa potentiaalissaan Virjin mukaan vielä hyödynnetä.
Kaikista mieleenpainuvinta Virjin puheenvuorossa oli erilaisten mainoscopyjen esittelyn sijaan kuitenkin hänen esittelemänsä konsepti: broadience. Virji viittasi tällä hauskalla sanaleikillä sellaiseen mainonnan kohdennukseen, jossa avainsanan hakutyyppinä on ”broad”, mutta kohdennus on rajattu vain tiettyyn yleisölistaan tai asiakassegmenttiin.
Broadience tarjoaa Virjin mukaan ratkaisun siihen, miten PPC-tekijät voivat varmistaa kattavan näkyvyyden entistä monimuotoisempien hakulausekkeiden viidakossa pitäen samalla kuitenkin kontrollin myös näkyvyydestä.
Ensikertalaisen kokemukset kansainvälisestä PPC-seminaarista
PPC-tiimin Saad Hafeez osallistui ensi kertaa ison kokoluokan kansainväliseen konferenssiin ja kuvailee kokemustaan näin:
“SMX Advanced Berlin oli minulle ensimmäinen kokemus alan suurimmista tapahtumista. Ennen lähtöä kutkutteli pieni pelko, tulevatko esitykset olemaan liian yleispäteviä ja sponsorilähtöisiä, mutta tämä tunne katosi jo Keynote puheen aikana.
Esitykset olivat käytännönläheisiä ja niissä mentiin paljon syvemmälle asiaan kuin alunperin kuvittelin. Sponsoreiden vähäinen näkyminen (näkyi tosin ehkä lippujen hinnassa..) myös yllätti minut täysin. Yhteistyökumppaneilla oli kuitenkin mahdollisuus tuoda itseään esille toisen päivän sponsoroiduissa Deep Dive -sessioissa, joista itsekin kävin yhden kuuntelemassa.
Yleisesti seminaarin aikataulu oli tiukka ja päivät olivat varsin pitkiä. Uutta asiaa tuli paljon, mutta oli myös mukava huomata yhtenäisyyksiä OIKIOn toimintatapoihin. Molempina päivinä sai poistua paikalta idearikkaana ja miettiä, miten uusia toimenpiteitä voisi implementoida omille asiakkaille. Vahva suositus tapahtumalle ja toivottavasti näitä Advanced -seminaareja saadaan Eurooppaan jatkossakin.”
Seuraava SMX Advanced -seminaari järjestetään Berliinissä syyskuussa vuonna 2020. OIKIOn PPC-tiimissä odotellaan jo uutta reissua!