Ei ole mikään salaisuus, että OIKIO pyörii erittäin vahvasti Googlen pilvessä. Järkevän dokumentin- ja versiohallinnan lisäksi yksi suurimmista hyödyistä on näiden ohjelmistojen täydentäminen uusilla ominaisuuksilla ja toiminnallisuuksilla.
Esimerkiksi täysin vakiomuotoinen Google Analytics on sinänsä jo OK, mutta jotta siitä saa erinomaisen työkalun digitaalisen markkinoinnin ohjaamiseen, täytyy sitä räätälöidä yrityksen tarpeisiin. Meillä ahkerassa käytössä olevan Google Sheetsin suhteen on täsmälleen sama tilanne eli vakiona jo ok, mutta jos sitä räätälöi, niin alustasta saa huomattavasti enemmän irti. Tästä syystä me OIKIOlla ollaan laajennettu ja räätälöity Sheetsiä Supermetricsillä sekä meidän itse kirjoittamilla softilla.
Tässä blogikirjoituksessa on tarkoituksena esitellä yhtä näistä softista; OIKIO Sheets Add-onia (OSA) ja mitä kaikkea kivaa se tuo oikiolaisten käyttöön Google Sheetseissä. SEO-taustastani johtuen keskityn pääsääntöisesti esittelemään SEO-työssä hyödyllisiä toiminnallisuuksia, mutta OSAa soveltuu erinomaisesti myös analyytikkojen ja mainonnan tekijöiden käyttöön.
Hypätään suoraan esimerkkeihin.
Hakusanatutkimuksen helpottaminen
Kaikki hakumainontaa tai hakukoneoptimointia tekevät tietävät, kuinka tärkeää hakukäyttäytymistutkimusten tekeminen on. Tekijät myös tietävät, miten aikaavievää tämä tärkeä ja strategiaa ohjaava työ voi olla. OIKIO Sheets Add-on nopeuttaa hakukäyttäytymistutkimuksen tekemistä tuomalla konsultille paljon hakusanoja siihen käyttöliittymään, jossa hakukäyttäytymistutkimusta normaalisti tehdään eli Google Sheetseihin.
Hakutermien tuominen onnistuu käyttämällä =OIKIO_GOOGLE_SUGGEST() -funktiota, joka nimensä mukaisesti käy hakemassa Googlen hakutuloksista Googlen ehdottamat aiheeseen liittyvät haut. Käytän esimerkkinä hakutermiä ”dog food” ja siihen läheisesti liittyviä hakutermejä.
Alla olevassa videossa esimerkissä rivillä 1 on 4 hakutermiä ”Dog food”, ”dog food discount”, ”food for a small dog” ja ”food for a labrador”. Kirjoitan näiden alle riville 2 funktion =OIKIO_GOOGLE_SUGGEST(), jossa viittaan rivillä 1 oleviin hakutermeihin ja määritän kieleksi ”en” (=englanti) ja maaksi ”gb” (= Iso-Britannia). Lopputuloksena saan jokaisesta hakutermistä suosituksia hakutuloksista löytyvien hakutermien pohjalta.
Aika kätevä tapa päästä alkuun hakusanatutkimuksessa kevyesti alle minuutissa! Tätä satojen hakutermien listaa voidaan kätevästi yhdistää samaan sarakkeeseen käyttäen datan välppäystä helpottamaan luotua =OIKIO_COMBINE_COLUMNS() -funktiota. Duplikaatit voidaan poistaa kääräisemällä se Sheetsien vakiofunktioon =UNIQUE().
Nyt näille hakutermeille on helppoa hakea hakuvolyymit esimerkiksi meillä käytössä olevalla keywordtool.io:lla tai OIKIOn omalla hakukäyttäytymistutkimustyökalulla, jota esittelemme ehkä joskus myöhemmin. 🙂
Sisällön ja hakusanakohdistuksen analysointi
Ei ole lainkaan poikkeuksellista, että SEO-tyypit hiovat sivujen hakusanakohdistusta ja tutkivat sivujen sisältöjä. Tätäkin prosessia OSA voi nopeuttaa.
Käyttäen esimerkkinä yllä käytettyä ”dog food” -hakutermiä Lontoosta käsin tsekattuna. Käyn ensin poimimassa manuaalisesti hakutuloksista kuusi Googlen orgaanisista hakutuloksista ensimmäisenä löytyvää URL-osoitetta. Lätkäisen ne riville 1 vierekkäin.
Seuraavaksi haen jokaisesta sivusta lisäkontekstia käyttäen OSAn kautta tulevia seuraavia funktioita:
- =OIKIO_TITLE() – hakee sivulta <title> -elementin sisällön
- =OIKIO_H1() – hakee sivulta <h1> -otsikon sisällön
- =OIKIO_META_DESCRIPTION() – hakee sivun lähdekoodista <meta name=”description”> kentän sisällön
Näiden funktioiden lisäämisen jälkeen työtiedosto näyttää tältä:
Tästä saadaan jo jotain kuvaa siitä, että mitä sivulta löytyy. On myös huomattava, että usealta sivulta puuttuu esimerkiksi meta description, jonka vuoksi ne näyttävät tyhjiltä myös ylläolevassa kuvakaappauksessa.
Sitten siihen varsinaiseen analyysiin. Alta löytyy vasemmanpuoleisesta sarakkeesta joitakin ”Hakusanatutkimuksen helpottaminen” -osiossa haettuja hakutermejä. Alla oleva GIF näyttää mitä tapahtuu, kun kirjoitan soluun =OIKIO_PHRASE_MATCH() -funktion, jolla viittaan sekä Sheetin yläreunassa olevaan URLiin että vasemmanpuoleisesta sarakkeesta löytyvään hakutermiin. Funktio käy tutkimassa, löytyykö annetun sivun sisällöstä hakutermiä ja palauttaa joko ”yes” tai ”no”.
Nyt kaava voidaan raahata muihin vierekkäisiin soluihin, ja yhtäkkiä tekijällä onkin jo hyvä idea siitä, mitä hakutermejä Lontoossa hakutermillä ”dog food” sijoittuvat sivut ovat sisällöissään käyttäneet. Tämä analyysi on erittäin hyödyllinen, kun halutaan joko laajentaa asiakkaan tärkeän sivun hakusanakohdistusta tai hioa sitä vastaamaan paremmin hakuaikeeseen. Parasta on tietenkin se, että tämä onnistuu aikalailla automaattisesti ja lopputulos on muodossa, joka on helppo kommunikoida asiakkaalle ja ohjaa heitä toimintaansa.
Uudelleenohjauslistojen ja muiden URL-listojen arviointi
Yksi tärkeä askel onnistuneissa sivustouudistuksissa on hyvin toteutetut uudelleenohjaukset. Mutta kysypä keneltä tahansa suurten sivustojen sivustouudistuksesta vastanneelta SEO-tyypiltä, mikä on prosessin ärsyttävin vaihe, niin saat todennäköisesti vastaukseksi ”uudelleenohjausten hoitaminen ja tarkistaminen”.
Uudelleenohjaukset tehdään yleensä siten, että yhdessä sarakkeessa on vanha URL ja viereiseen sarakkeeseen laitetaan uusi URL. Prosessin aikana uusi URL saattaa muuttua useita kertoja, ja lopputuloksena on helposti ainakin osittainen sekamelska. Tätä prosessia helpottamaan OSAsta löytyy =OIKIO_HTTP_STATUS() -funktio, jolla saadaan kätevästi tuotua jokaisen URLin HTTP-status suoraan URLin viereiseen soluun. Tämän funktion käyttöä ei tarvitse rajoittaa pelkkiin uudelleenohjauksiin, vaan samaa dataa voi käyttää esimerkiksi backlink-analyyseissä sekä mahdollisten kertaluonteisten kampanjoiden URLien valvomisessa (ei ole hyvä juttu, jos vanhat kampanja-URLit jäävät kummitelemaan tarpeettomasti sivustolle).
Tiedostoon on tuotu myös <title> elementit =OIKIO_TITLE() -funktiolla. Ja kyllä, moni yllä listattu URL viipottaa menemään ilman <title>-elementtiä esimerkkinä käytetyllä sivustolla ainakin tutkintapäivänä 25.5.2021.
Kampanjanimien (ja URLien) tekeminen UTM-ystävällisiksi
Mainonnan asiantuntijoille ei ole mitenkään poikkeuksellista, että yhdessä asiakkaan kanssa suunnitellut kampanjat ja niiden tägitykset eivät ole aina johdonmukaisia kirjoitusasultaan. UTM-parametreja voi tietysti pakottaa esimerkiksi lowercaseen Google Analyticsissä (GA), mutta jos kampanjan kirjoitusasu vaihtelee kovastikin, voi esimerkiksi Facebookin ja GA:n ilmoittamien mittareiden vertailuun tulla tarpeetonta kampanjoiden nimien välppäystä joko Sheetseissä tai Google Data Studiossa.
Kampanjanimet saa nätisti UTM-ystävälliseen muotoon käyttämällä =OIKIO_UTMIFY() -funktiota, joka mm. pakottaa kaikki merkit pieneksi ja korvaa välilyönnit väliviivoilla. Alla esimerkki:
Lähes samaan lopputulokseen voi myös päästä käyttämällä Google Sheetsien vakiofunktioita kuten =TRIM(LOWER(REGEXREPLACE(REGEXREPLACE(A5,”,”,”-”),” ”,”-”))), mutta tuollaisen kaavan kirjoittaminen ja muistaminen on paljon vaikeampaa kuin yhden ”taikafunktion” muistaminen, joka tekee kaiken tarpeellisen. Tämä vakiofunktioista koostuva kaavayhdistelmä ei poista kaikkia erikoismerkkejä vaan pelkästään pilkun, eikä se ota pois peräkkäisiä -merkkejä. Esimerkeistä alimman kampanjan nimi ei siis kääntyisi nätisti johdonmukaiseen muotoon.
Koska =OIKIO_UTMIFY() poistaa ”epäsiisteyksiä” sille annetuista tekstinpätkistä, soveltuu se myös URLien luomiseen tekstin pohjalta (huomaa koko kaava kuvakaappauksen yläosassa):
Funktioiden yhdistely FTW.
Yhteenveto
Me ollaan jo vuosia puhuttu julkisesti siitä, että OIKIO kehittää omaa teknologiaa sekä asiantuntijoiden arjen helpottamiseen että asiakkaiden parempaan palvelemiseen. OIKIO Sheets Add-on on vain yksi meidän monista teknologiahankkeista, joilla tuetaan tavoitetta.
Tämä kuvakaappaus kertonee omaa tarinaansa siitä, että lisäosaa käytetään jo nyt kohtalaisen paljon (ja kertoo myös siitä, mitä uutta on tulossa :)) :
Tässä vaiheessa kirjoitusta saatat miettiä, että miten lisäosaa pääsisi käyttämään. Googlen lisäosien markkinapaikan erikoisuuksien vuoksi OSA on tällä hetkellä rajattu pelkästään @oikio.fi sähköpostiosoitteille, mutta ei ole poissuljettua, että lisäosa avattaisiin joskus myös laajempaan käyttöön. Sitä odotellessa paras ja ainoa tapa päästä käyttämään OSAa on tämän sivun kautta 😉