Brighton SEO on hyvinkin ikoninen tapahtuma SEO alalla. Se alkoi 14 vuotta sitten, kun pieni ryhmä tapasi pari kertaa vuodessa Brightonissa Quadrant pubin yläpuolella. Siitä se on kasvanut todella suureksi monen päivän konferenssiksi, joka sisältää puheita, paneelikeskusteluja, workshoppeja ja luentoja.
Me, Pauliina ja Michéle, osallistuimme nyt ensimmäistä kertaa BrightonSEOon. Odotukset olivat hyvin korkealla. Halusimme oppia ja inspiroitua. Aika pian saimme huomata, että inspiroituminen oli taattua, mutta asioiden syvällinen sisäistäminen vain 20 minuutin esityksistä oli haastavaa. Esityksiä oli yhden päivän aikana noin 100, joista käytännössä ehti kuunnella noin 15. Ja jos ne kaikki 15 esitystä yritti ehtiä kuunnella, niin kollegat ja Brighton SEO ensikertalaisten info varoittivat, että siitä seuraa ennen kaikkea tietotulva ja hämmennys.
Ja niinhän meille kävi ensimmäisenä päivänä. Kaikista varoituksista huolimatta. Onneksi konferenssi oli kaksipäiväinen, niin toisena päivänä olimme asennoituneet ihan eri tavalla. Syväoppimisen sijaan haimme oivalluksia lähestyä tuttuja haasteita eri näkökulmista, ideoita mitä asioita olisi hyvä opiskella enemmän ja inspiraatiota tulevaisuuden mahdollisuuksista.
Ja niitä me myös saimme! Tässäpä siis asioita mitä opimme Brightonissa.
Keskeiset opit
- SEO on laaja ala
- AI:ta käytetään monissa yrityksissä tehostamaan perusasioita
- Hakukoneoptimoinnin perusteet ovat edelleen tärkeitä
- Tulevaisuudessa on sekä mahdollisuuksia että paljon skeptisyyttä
- Uusi aikakausi: kaikki oppivat koko ajan.
- Onko SEO kuollut? Ei vielä.
Laaja SEO ala
Hakukoneoptimointi on laaja aihe, joka tuli konferenssissa vahvasti esille. Esityksiä oli hyvinkin tyypillisistä SEO aiheista kuten avainsana-analyyseistä, sisältöjen suunnittelusta ja auditoinnista, teknisestä hakukoneoptimoinnista, paikallisesta hakukonenäkyvyydestä, verkkokauppojen optimoinnista ja SEOn raportoinnista. Tämän lisäksi esityksiä oli myös analytiikasta, mainonnasta, sosiaalisesta mediasta, käyttökokemuksesta, testaamisesta ja koneoppimisesta sekä tietenkin tekoälystä.
Oli ilahduttavaa huomata, että tiesimme jo paljon. Oli myös hurjan inspiroivaa kuulla erilaisista lähestymistavoista ja uusista mahdollisuuksista. Ja huomata kuinka paljon opittavaa on vielä, koska AI tuo mukanaan niin monia mahdollisuuksia.
Osa puhujista käsitteli aiheita hyvinkin ylätasolla, ja osa esitteli ratkaisuja ja työkaluja niche haasteiden selättämiseen. Osa puhui hyvinkin konkreettisista asioista, osa taas haaveili tulevaisuuden mahdollisuuksista. Tekoäly oli monessa mukana, mutta ei niin monessa kuin olisi kuvitellut.
SEO ja AI
AI nähtiin sekä työn ohessa kulkevana kätevänä pienenä apurina että kaiken mahdollistavana suurena ihmeenä. Kuitenkin suurin osa puhujista ei maininnut tekoälyä ollenkaan.
Jonathon Roberts, Fly High Media, käytti ChatGPT:tä parantaakseen SEO:n perusteita. Jonathon esitteli, kuinka hän käytti ChatGPT:tä luomaan Google Apps Skriptejä Google Sheetsissä. Skriptien ja Screaming Frog-työkalun avulla hän skreippasi eri tietoja yhteen saadakseen enemmän SEO tietoa. Hän korosti, että jopa yksinkertaiset työkalut voivat tuottaa merkittäviä parannuksia sisällön laatuun ja optimointiin. Me OIKIOlla olemme käyttäneet tämäntyylisiä työkaluja jo monta vuotta, jopa ennen ChatGPT:n tuloa.
Finn Elliot, Autosem uskoo voimakkaasti AI:hin. Hän keskusteli AI:n roolista SEO:ssa ja siitä, kuinka se voi auttaa yrityksiä parantamaan tehokkuutta. Yritysten pitää rakentaa AI assistentteja. Hän ehdotti, että tehtävä palastellaan ja mietitään mikä on tavoite, mitä datalähteitä tarvitaan, mitkä ovat muuttujat ja mitä päätöksiä pitää tehdä. Palastellulle tehtävälle tehdään workflow esim. Zapierin avulla ja mukaan lisätään AI kyvykkyyttä.
Finn korosti vahvasti, että olemme joko AI-aallonharjalla tai pudonneet veteen.
Onneksi OIKIO on mukana aallonharjalla! Olemme kehittäneet oman FLOW AI työkalun, joka juurikin auttaa erilaisten työprosessien nopeuttamisessa.
SEOn perusteet
Konferenssissa nousi vahvasti esille, kuinka perusteet ovat edelleen tärkeitä. Moni puhuja puhui nimenomaan perusteista esim. miten sisältöä saa parannettua ja mitä sivustouudistuksissa on hyvä ottaa huomioon. Miten nämä perusteet saa hiottua minttiin, jotta aikaa riittää strategisempaan pohdintaan.
Olimme erityisen vaikuttuneita Dani Leitnerin puheesta ”Kuinka luoda aihealueen auktoriteettia, jotta hakukoneet rakastavat sinua”, sillä hän oli erinomainen puhuja. Dani korosti, että yhä edelleen sisältö on kuningas! Kattava sisältö tietyistä aiheista voi auttaa rakentamaan auktoriteettia, mikä puolestaan parantaa sijoituksia. Sivusto voi saada aihealueen auktoriteetin, kun sivustolla on tarpeeksi hyvälaatuisia sivuja valitusta aiheesta. Kun aihetta on käsitelty riittävästi – mikä on riittävästi? Se on vaikea määrittää – Google alkaa rakastaa sivustoa ja sijoittaa kaikki tämän aihealueen sisällöt korkealle haussa. Miten tällaista sisältöä voi luoda? Julkaisemalla hyvälaatuista sisältöä ensi kädessä pitkän hännän avainsanoista, ja sitten pikkuhiljaa niistä tärkeimmistä avainsanoista.
Myös Dixon Jonesin, InLinks, esitys käsitteli aihealueen auktoriteettia, mutta hän puhui aiheiden klusteroinnista. Aiheklusterit rakentuvat siten, että laajaa aihetta kattava ”pilarisivu” yhdistetään alateemoja käsitteleviin klusterisivuihin, jotka linkittyvät takaisin pääsivulle. Tämä parantaa hakukoneiden ymmärrystä sisällön kontekstista, mikä puolestaan parantaa hakukonenäkyvyyttä ja käyttökokemusta.
Jones korosti, että kattava sisältö tietystä aiheesta auttaa vahvistamaan sivuston temaattista auktoriteettia, mikä johtaa parempiin sijoituksiin. Hän myös esitteli InLinks-työkalun, joka auttaa markkinoijia rakentamaan tehokkaita aiheklustereita.
Adam Collins, Ignite SEO, korosti visuaalisen avainsanadatamappauksen tärkeyttä. Tämä lähestymistapa auttoi asiakkaita näkemään ja ymmärtämään mitä sisältöjä ja sivuja oltiin kehittämässä, mitkä olivat valmiit ja mitkä olivat vielä roadmapilla. Tämä datan visuaalinen esittäminen johti siihen, että asiakassuhteet kestivät pidempään, kun kaikilla oli selkeä käsitys missä mennään.
Migrations sessiossa Nikki Halliwell ja Tina Reis esittelivät SEO-migraatioiden monimutkaisuuksia ja strategioita, jotka liittyvät sivustomigraatioihin, uudistuksiin ja sisällön siirtoihin. Painotettiin suunnittelun, testauksen ja seurannan tärkeyttä migraatioiden aikana liikenteen ja sijoitusten menettämisen välttämiseksi. Esittäjät korostivat parhaita käytäntöjä, mukaan lukien yksityiskohtaisten migraatiosuunnitelmien laatiminen ja varmistaen tehokkaat uudelleenohjaukset.
Hakukoneoptimointi ja sen perusteet ovat meille hyvin tuttua. Ei niin tuttua oli Elise Morelin näkemys, että meidän pitäisi siirtyä lempilausahduksestamme “It depends” uuteen fraasiin “Let’s test it!”. Hän puhui vahvasti A/B testauksen puolesta puheessaan Winning the SEO game with split testing 💥
Skeptisyys
Tietynlainen skeptisyys paistoi myös konferenssissa – skeptisyys Googlea ja AIta kohtaan. Kaikkea ei kannata sokeasti uskoa eikä kaikkeen kannata innolla hypätä mukaan.
Marcus Tober Semrushilta oli mielenkiintoinen puhujana. Hänen tilastonsa viittasivat siihen, että haku kehittyy ”nollaklikkien kilpailuksi” ja että hakumaailma ei enää tule olemaan objektiivinen tulevaisuudessa. Google on tehnyt sopimuksen Redditin kanssa. OpenAI on solminut sopimuksia muiden yritysten kanssa. Tämä näkyy nyt jo heidän hakutuloksissaan. Perplexity on solminut omia kumppanuuksiaan jopa siihen pisteeseen, että kysyttäessä mikä on paras kannettava tietokone, Perplexity kyllä kertoo Applen ja Microsoftin koneista, mutta ei lisää linkkejä, kun taas kumppaneiden tuotteille on linkkejä ostopolkuun. Hakukentästä tulee siis pirstaloitunut; täynnä ”kultaisia häkkejä”, joissa tieto on eristyneissä kuplissa.
Ed Coles puhui paljon skeptisestä ajattelutavasta: Miksi SEO-asiantuntijoiden tulisi omaksua skeptisyys. Skeptinen ajattelutapa on hyödyllinen, koska Google ei aina tee niin kuin lupaa, heidän käytännöt eivät aina vastaa heidän julkisia lausuntojaan. Aivan kuten OpenAI ei ole enää avoin: OpenAI on nyt kaikkea sitä, mitä se ei lupaillut olla: suljettu ja voittoa tavoitteleva.
Ajantasainen tiedon hankkiminen on ratkaisevan tärkeää SEO asiantuntijoille.
Hakukoneoptimoinnin tulevaisuus
Keynote puheessa konferenssin viimeisenä iltana lavalle astuivat Googlen John Mueller ja freelancer Dani Leitner. He pohtivat mitä kaikkea haussa on tapahtunut viime vuonna ja mitä voidaan odottaa tulevalta. Keynote puhe oli viihdyttävä, mutta Google ei suoraan kertonut tulevaisuuden asioista.
Viimeisenä mietittiin vielä onko SEO kuollut? Vaikka tätä pohditaan vuodesta toiseen, niin vastaus on EI; ei ainakaan vielä tänään.
Onneksi meillä OIKIOlla ollaan samalla linjalla. Meidänkin mielestä SEO on vielä elossa!
BrightonSEO oli ihana ja innostava kokemus. Haimme oivalluksia lähestyä tuttuja haasteita eri näkökulmista, ideoita mitä asioita olisi hyvä opiskella enemmän ja inspiraatiota tulevaisuuden mahdollisuuksista. Ja niitä me myös saimme!
Haluatko sinäkin innostua kanssamme? OIKIOlta saa strategista ja laajaa SEO näkemystä. Olemme myös mukana AI:n aallonharjalla ja käytämme AI:ta perusteiden nopeuttamiseen.