Markkinoinnin analytiikka

Analytiikan avulla menestyvää liiketoimintaa

Teemme markkinoinnista mitattavaa ja tehokasta. Autamme liiketoimintaasi hyödyntämään dataa päätöksenteossa ja tehostamaan toimintaa dataan pohjautuen.

Lähestymistapamme dataan ja analytiikkaan

Nykytilanteen auditointi

Lähdemme aina liikkeelle perusteellisesti nykytilanteen auditoinnista. Näin tiedämme, mistä lähdetään liikkeelle ja millä toimenpiteillä on isoin vaikutus liiketoiminnalliseen kokonaisuuteen.

 

Määritellään tärkeät mittarit

Nykytilanteen auditoimisen jälkeen asetetaan toiminnalle mittarit, joiden mukaan lähdemme tekemään toimenpiteitä.

Luomme teknisen seurannan suunnitelman

Yleisesti ottaen data kerätään liian vähän tai ei tiedetä, miten dataa kerätään ja mitä varten. Luomme perusteellisen suunnitelman seurannoista ja niiden asentamisesta, jotka tukevat online-markkinoinnin ja -myynnin kehitystyötä.

Datan visualisointi dashboardilla

Datasta tulee hyödyllistä vasta kun se visualisoidaan ja siitä tehdään johtopäätöksiä. Kun seurantojen asentamisen jälkeen dataa on alkanut kertyä, luomme dashboardeja asiakkaamme eri sidosryhmien käyttöön. Työkaluina käytämme mm. Google Data Studio, Tableauta ja Klipfoliota.

Ymmärryksen kasvattaminen

Autamme asiakkaitamme johtamaan digitaalista myyntiä ja markkinointia tiedolla. Ihmisten ymmärryksen kasvattaminen ja asenteiden muuttaminen on iso osa tekemäämme työtä.

Datan ja analytiikan voima

Teemme datasta liiketoiminnan kasvun ajurin. Autamme yhteyshenkilöitämme tekemään datasta johdettuja päätöksiä.

Kattavat verkkoanalytiikan ratkaisut

OIKIOn kattaviin verkkoanalytiikan palveluihin kuuluu analytiikkajärjestelmien asentaminen, tietovarastojen rakentaminen, data-analytiikka, datan visualisointi ja evästehallintaan liittyvät ratkaisut. OIKIO ei tarjoa vain yhtä tiettyä työkalua, vaan tilanteeseen sopivinta ratkaisua.

Google Analytics

Google Analytics 4 (GA4) on yksi maailman suosituimpia analytiikkajärjestelmiä, koska sen ilmainen versio on saatavilla kaikille. GA4:n avulla voit seurata verkkosivustosi liikennettä ja kävijöiden käyttäytymistä. GA4:sen datamalli on uudistettu modernimmaksi ja työkalun käyttäjille on tuotu mahdollisuus viedä GA4-data ilmaiseksi Googlen omaan BigQuery-tietovarastoon. Tämä tietovarastoyhteys on loistava mahdollisuus viedä datan kerääminen, muokkaaminen, yhdistäminen ja analysointi uudelle tasolle. 

Piwik Pro

Piwik Pro on eurooppalainen analytiikkatyökalu, joka tarjoaa tietoa verkkosivuston kävijöistä ja heidän käyttäytymisestä. Piwik Pron avulla voi esimerkiksi seurata kävijöiden polkuja sivustolla ja optimoida konversioprosesseja. Piwik Pro tarjoaa laajemmat yksityisyydensuojan ominaisuudet kuin Google Analytics 4 sekä mahdollisuuden rakentaa seurannan täysin omille palvelimille. Piwik Pro sopii erinomaisesti verkkokaupan pullonkaulojen ja mainoskampanjoiden liikenteenlähteiden tunninstamiseen.

SnowPlow Analytics

SnowPlow Analytics on avoimen lähdekoodin analytiikkajärjestelmä, joka tarjoaa reaaliaikaista tietoa verkkosivustosi kävijöistä. Se on suunniteltu tarjoamaan syvällistä analytiikkaa, ja on varteenotettava vaihtoehto suosituille analytiikkatyökaluille. SnowPlow’n vahvuuksia ovat työkalun muokattavuus omiin tarpeisiin, esimerkiksi käyttämällä omia datamalleja. Sen avoimen lähdekoodin luonne mahdollistaa laajan mukautettavuuden ja integroituvuuden muihin järjestelmiin. Sen sijaan SnowPlown heikkoutena on raportoinnin graafisen käyttöliittymän puuttuminen.

Google Big Query

BigQuery on Googlen pilvipohjainen tietovarasto, joka on suunniteltu erityisesti suurten tietomäärien analysointiin. Erityisen hyödylliseksi sen tekee se, että Google Analytics 4-datan voi tuoda suoraan ja ilmaiseksi BigQueryyn talteen. Sen avulla voit yhdistää myynti- ja kävijäseurannan dataa ymmärtääksesi mitkä markkinointikanavat tuottavat eniten myyntiä. Voit myös rakentaa erittäin nopean ja monipuolisen raportoinnin tuomalla datan suoraan BigQuerystä Looker Studio -dashboardille

Snowflake

Snowflake on pilvipohjainen tietovarastopalvelu, joka toimii monella eri alustalla. Sen voi ottaa käyttöön Amazon Redshiftiin, Azuren Synapseen tai Googlen BigQueryyn. Snowflake eroaa BigQuerystä myös arkkitehtuurinsa puolesta: BigQuery on erittäin skaalautuva serverless-ratkaisu, jossa maksut skaalautuvat käytön mukaan. Snowflakessa määritellään tarpeeseen sopiva virtuaalinen palvelin, jonka käytöstä maksetaan resurssin koon mukaan. Snowflake ei pysty käsittelemään Google Analytics 4 raakadataa sellaisenaan vaan vaatii taulujen litistämisen ennen kuin taulut voi siirtää Snowflakeen BigQuerystä.

Server side -ratkaisut ja PII-datan poisto

Server side Google Tag Manager (GTM) mahdollistaa tagien hallinnan palvelinpuolella, mikä voi parantaa sivuston latausnopeutta ja tietoturvaa. Erityisen merkittävää on sen kyky auttaa poistamaan henkilökohtaisesti tunnistettavaa tietoa (PII) ennen kuin se lähetetään kolmansille osapuolille. Server side -ratkaisu auttaa yrityksiä noudattamaan tietosuojalainsäädäntöä ja vähentämään riskejä liittyen tietovuotoihin. Asiakkaamme ovat käyttäneet server side GTM:ää nopeuttaakseen sivun latausaikoja ja varmistaakseen, että heidän asiakkaidensa yksityisyys säilyy.

Haluatko hyödyntää dataa ja analytiikkaa päätöksenteon tukena?

Tiimi

Julius Kuutti

Julius Kuutti

Data Analytics Lead

Aleksi Rastas

Aleksi Rastas

Marketing Data Lead

Krista Tikka

Krista Tikka

Web Analyst

Juho Kajava

Juho Kajava

Digital Analyst

Ajankohtaista