Tekoäly tutuksi – Generatiivinen tekoäly käyttöön markkinoinnissa

Lukuaika min

Jokainen markkinoinnin alalla työskentelevä on varmaankin kuullut tekoälystä. Saattaa kuitenkin olla, että sen kokeilu tai käyttöönotto arkipäiväiseen tekemiseen tuntuu hankalalta.

Tämä artikkeli aloittaa blogisarjan “Tekoäly tutuksi”, joka auttaa pääsemään alkuun ja tarjoaa käytännön esimerkkejä, miten voit hyödyntää tekoälyä. Kaikki blogisarjan osat löydät alta.

  1. Generatiivinen tekoäly käyttöön
  2. Promptauksen perusteet
  3. Promptaustekniikat
  4. Generatiivisen tekoälyn soveltaminen omiin töihin
  5. Tekoälyagentit

Generatiivisen tekoälyn perusteet

Generatiiviset tekoälymallit ovat oppineet suurista tietomääristä. Tekoälyä on saatettu kouluttaa esimerkiksi koko internetin avoimella tiedolla, kirjoilla, sosiaalisella medialla ja sitä voidaan rikastaa yrityksen omalla datalla.

Tämän koulutusmateriaalin ansiosta generatiivinen tekoäly voi luoda uutta sisältöä opitun perusteella. Se  voi tehdä esimerkiksi tekstiä, koodia, kuvia, videoita, puhetta, musiikkia, 3D-malleja ja lisäksi uusia käyttökohteita kehitetään kaiken aikaa. Kuten listauksesta näkyykin, tekoälyssä on paljon potentiaalia markkinoinnin eri tehtäviin.


Kokeile, epäonnistu, opi

Tekoälyn maailma saattaa vaikuttaa monimutkaiselta ja vaikeasti lähestyttävältä. Sen voi kuvitella olevan kuin suuri metsä, jossa on loputtomasti polkuja ja mahdollisuuksia, kuitenkaan ilman opastekylttejä mihin suuntaan kannattaisi lähteä. Kun asiaa lähtee tutkimaan ja asiantuntijoita kuuntelemaan monet lupaavat tekoälyn tuovan kuun taivaalta. Asiantuntijoilta voi saada säkkikaupalla hyviä ideoita, mutta ei välttämättä käytännönläheisiä ohjeita, miten saada teknologia sopimaan omaan käyttötarpeeseen. Lopulta saattaakin tuntua eksyvänsä metsään harhailemaan saamatta siitä todellista hyötyä.

Epäselvyyden lisäksi epäonnistumisen pelko voi estää kokeilemasta jotain uutta, tai jatkaa oppimista kun oppimispolku alkaa vaikuttamaan jyrkältä. Tekoälyn käytön kokeilu ei kuitenkaan ole laskuvarjohyppäystä, vaan ainoa haitta epäonnistumisesta on kulunut aika ja turhautuminen. Mutta kuten minkä tahansa uuden taidon tai teknologian kanssa, avain menestykseen on yksinkertainen: kokeile, epäonnistu ja opi.


Miten pääset alkuun

Jos olet kokeilemassa esimerkiksi ChatGPT:n tapaista keskustelevaa tekoälyä saattaa olla hyvä, jos lähdet kyselemään siltä asiasta kuten keskustelisit toisen ihmisen kanssa. Voit kysyä esimerkiksi:

Olen sisällöntuottaja verkkokaupalle, miten saisin hyötyä generatiivisesta tekoälystä?”

Voit poimia vastauksesta sinulle kiinnostavia asioita ja esimerkiksi kysyä jatkokysymyksenä:

Kerro tarkemmin, miten saisin tehtyä parhaiten ehdottamasi X asian?”.

Mitä enemmän yksityiskohtia esimerkiksi liiketoiminnastanne, saatavilla olevista työkaluista tai omasta osaamisestasi annat, sitä tarkemmin räätälöidyn vastauksen se osaa sinulle kirjoittaa. Ei kuitenkaan kannata antaa tämän yksityiskohtaisuuden olla esteenä vaan parempi on kirjoittaa jotain kuin jäädä tuijottamaan tyhjää ruutua.

Jos et ole varma käyttääkö tekoäly kaikkea sille syötettyä dataa koulutustarkoituksiin on tärkeää, ettet anna sensitiivistä henkilötietoa tai yrityksenne yksityistä tietoa.


Toistojen kautta onnistumisen kokemuksia

Kun sait tsempattua itsesi alkuun ja aloitat tekoälyn käytön kokeilun markkinoinnissa, et välttämättä saa heti toivottuja tuloksia vaikka seuraisitkin yllä olevaa kyselevää mallia. Saattaa olla että chatbot ei luo mielestäsi järkevän oloista tekstiä artikkelin pohjaksi tai generoimasi kuva ei ole lähellekään julkaisukelpoinen. Nämä esteet ovatkin usein parhaita oppimismahdollisuuksia ja osoittavat että olet edennyt eteenpäin oppimisessasi, ja että sinulla on kehittynyt tavoite mitä haluat saavuttaa.

Vaikka tekoälymalleissa on paljon kehityksen kohteita on tärkeää muistaa, että tekoäly on työkalu, jonka tehokkuus riippuu pitkälti siitä, miten sitä käytetään. Jatkamalla kokeilua ja asiaan perehtymistä saat ennemmin tai myöhemmin heureka -kokemuksia. Nämä onnistumisen kokemukset antavat motivaatiota ja vahvistavat tunnetta siitä, että olet oikealla tiellä.

 

 


Tavoite taivaanrannassa, seinä edessä

Kun olet päässyt alkuun ja saanut onnistumisen kokemuksia, sinulle saattaa olla muodostunut tavoite mitä haluaisit tekoälyllä saavuttaa. Tässä kohtaan vastaan saattaa tulla seinä. Yleinen ongelma on, että chatbot luo kyllä vaikkapa artikkelin, mutta ei eri kuvauksistasi huolimatta luo sellaista tekstiä kuin haluat ja tuntuu ettet saa ongelmaa ratkaistua useista yrityksistä huolimatta. Kun kohtaat tämänkaltaisen seinän voit kokeilla ainakin näitä kolmea tapaa alkuun:

1.Kysy tekoälyltä.Voit kysyä tekoälyltä ratkaisuita myös monimutkaisempiin ongelmiin, kuten miten saisit sen toimimaan paremmin. Saattaa olla ettet saa aina suoraa ratkaisua, mutta tekoäly voi viitata sinua eteenpäin oikeaan suuntaan.

2. Sparraille kollegasi tai vaikka markkinointikumppanisi kanssa. Useat painivat tällä hetkellä samojen ongelmien kanssa ottaessaan käyttöön generatiivista tekoälyä. Vaikka sparrikumppanillasi ei olisi vastausta ongelmaasi, vaihtaessa ajatuksia miten olette ratkoneet ongelmaa voitte keksiä mahdollisia uusia tapoja lähestyä asiaa.

3. Etsi tietoa verkosta. Tekoälystä on paljon eritasoista sisältöä, ja ratkaisun etsiminen saattaa olla haastavaa varsinkaan, jos et osaa sanoittaa ongelmaasi tarkkaan. Verkosta löytyy kuitenkin useita hyviä malleja ja esimerkkejä tekoälyn käytöstä. Saatat saada idean lähteä rakentamaan ratkaisua aivan eri tavalla, miten olit aiemmin tehnyt, ja tämä saattaa ratkaista ongelman.


Lopuksi


Polku generatiivisen tekoälyn käyttöön saattaa alkuun olla hieman epäselvä tai kuoppainen, mutta sen menestysresepti on sama kuin missä tahansa uudessa asiassa: kokeile, epäonnistu, opi.

Blogisarjan seuraavassa osassa käyn läpi promptausta, jonka avulla saatat päästä läpi seinästä ja luoda tavan, jolla toistaa onnistuneita tuloksia.

PS. Artikkelin kuvat on luotu Leonardo.ai tekoälyllä ja tekstin luomisessa käytettiin apuna ChatGPT:tä.

Joona Pelttari

SEO Consultant

Olen asiakaspalvelu- ja kehityshenkinen hakukoneoptimoinnin konsultti, jota kiinnostaa markkinointi kokonaisuutena ja hyvän tiimityön tuomat mahdollisuudet. Pyrin löytämään arvoa tuottavia ratkaisuita eri toimialoilla toimiville asiakkailleni.