BrightonSEO 2019 kokemuksia

Lukuaika min

Pubin yläkerrasta alkanut SEO-tapahtuma kasvoi yhdeksi Euroopan suurimmaksi SEO-tapahtumaksi, johon tänäkin syksynä osallistui yli 4 000 kävijää.

Brightonissa järjestettiin 12-13.9.2019 20. kertaa nykyisin maailman isoimpiin lukeutuva hakumarkkinoinnin konferenssi. Tälläkin kertaa paikalle saapui yli 4 000 SEO-ammattilaista 50 maasta. Mukana tutustumassa hakukoneoptimoinnin trendeihin ja tulevaisuuden näkymiin olivat myös Emilia Lahti ja Satu Brandt OIKIOn SEO-tiimistä.

Pubin yläkerrassa 2010 alkanut SEO-tekijöiden tapaaminen on vuosien mittaan kasvanut kahdesti vuodessa järjestettäväksi kaksipäiväiseksi tapahtumaksi, mutta tapahtuman tavoite on pysynyt samana: tarjota SEO-tekijöille mahdollisuus tavata toisiaan ja oppia ja jakaa osaamista, jotta he pystyvät tekemään työnsä vielä paremmin.

Tapahtuman suosion taustalla on varmasti hyvin käytännönläheinen lähestymistapa hakukoneoptimointiin. Osallistujat saavat konkreettisia ideoita ja keinoja, joita he voivat heti hyödyntää työssään. Tämän vahvistivat myös keväällä BrightonSEO:on osallistuneet kollegamme Joonas Kantoluoto ja Joona Tuunanen, jotka molemmat kertoivat saaneensa tapahtumasta runsaasti uutta tietoa ja pohdittavaa Suomeen tuotavaksi. Sama tunne jäi myös syksyn konferenssista.

Emilia ja Satu BrightonSEO-konferenssissa 13.9.2019.

 

Kaksi päivää käytännönläheistä SEO-asiaa

BrightonSEO järjestettiin aivan Brightonin keskustassa, Brighton Centre -konferenssikeskuksessa 12.-13.9.2019. Ensimmäisenä konferenssipäivänä tarjolla oli koulutuksia, joihin osallistujilla oli mahdollista ostaa erikseen lippu. Itse emme koulutuspäivään tällä kertaa osallistuneet, mutta koulutusten aiheet kuulostivat kiinnostavilta ja voivat olla aloittelevalle SEO-tekijälle hyvä tapa tutustua esimerkiksi hakukoneoptimoinnin tekniseen puoleen.

Itse BrightonSEO-päätapahtuma pidettiin perjantaina 13.9.2019. Ohjelmaa ei oltu jaettu erillisiin trackeihin kuten vaikka Munchenissa järjestetty SMX East -ammattilaistapahtuma, vaan teemoihin. Sisältöihin ja tekniseen hakukoneoptimointiin liittyviä teemaslotteja oli kahdeksassa eri huoneessa samaan aikaan ja niitä oli yhteensä 30 eri teemaa. Tämä aiheutti paikoitellen valinnanvaikeutta, mutta toisaalta takasi sen, että ohjelmasta löytyi varmasti kiinnostavaa kuultavaa kaikille.

Jokainen teemaslotti käsitteli yhtä teemaa ja sen aikana kolmella puhujalla oli kullakin 20 minuutin puheenvuoro ja lopuksi aikaa yleisön kysymyksille. Syksyn BrightonSEO teemoihin kuuluivat esimerkiksi:

  • Future of search
  • Content SEO
  • Mobile SEO
  • Structured data
  • Link building and outreach
dave trott brightonseo keynote 2019
Dave Trott muistutti keynote-puheessaan kuulijoita, että markkinointikanavien muuttuessa keskiössä on silti asiakas.

 

Puhujia BrightonSEO:ssa oli 85 ja heidän joukossaan nähtiin tänä syksynä mm. Tim Soulo (Ahrefs), Lucy Wood (Blue Array), Jamie Alberico (Not a Robot) and Lukasz Zelezny (SEO.London). Keynote-puheen piti tällä kertaa Dave Trott, joka tunnetaan paremmin mainonnan puolella.

Poimintoja puheenvuoroista

Useiden teemojen joukosta oli hieman vaikea valita suosikit, mutta lopulta ne valikoituivat omien kiinnostuksen kohteiden ja puhujien perusteella. Muutamista teemoista jäi erityisesti mieleen hyödyllisiä vinkkejä ja näkökulmia.

Käytännölliset ja aikaa säästävät vinkit ecommerceen

Ecommerce teeman puheenvuorossaan “Practical ecommerce tips to drive up ROI and save time Ben Barker (Optus Digital) antoi käytännön vinkkejä verkkokaupan myynnin kasvattamiseen. Barker kannusti muun muassa hakukoneoptimoitavia sivuja valittaessa tutkimaan eri tuotekategorioita, etsimään tasapainoa hyväkatteisten ja mahdollisesti vähemmän myyvien sekä heikompikatteisten ja paljon myyvien tuotteiden välillä, jotta voidaan maksimoida ROI. Hän myös kannusti luomaan ennustemalleja sille, mitkä tuotteet myyvät ja miten ne tulevaisuudessa tulevat myymään, jotta tuotesivut voidaan optimoida ennakoivasti hyvissä ajoin. Esimerkiksi joulumyyntiin liittyvien sivujen optimoinnin hän suositteli aloitettavan jo touko-kesäkuussa.

Sisältökatveiden tunnistaminen GAP-prosessilla

Content strategy teeman puheenvuorossaan “How to turn your SEO from zero to hero with GAPLukasz Zelezny (SEO.London) esitteli käyttämänsä GAP-prosessin sisältökatveiden ja tärkeimpien uusien hakusanojen tunnistamiseen. Vahvasti SEMrush työkaluun nojaavassa prosessissa tunnistetaan kilpailijavertailun avulla hakusanoja, joilla kilpailijoiden sivustot sijoittuvat, mutta optimoitava sivusto ei, ja pyritään löytämään hakusanojen “sweet spot”. Keskeistä hakusanojen valitsemisessa on Simon Sinekin kultaiseen ympyrään perustuvan SEO:n hakuvolyymien kultaisen ympyrän hyödyntäminen, jossa potentiaalia lähdetään etsimään miten-sanoihin liittyen.

Hakuvolyymien kultainen ympyrä
Hakuvolyymien kultaisessa ympyrässä suurin potentiaali on miten-kysymykseen vastaavissa hauissa. 

 

Sisällön optimointi Google Discoveria varten

Lucy Woodin mobiili-teeman puheenvuoro sisällön optimoinnista Google Discoveria varten oli varsin mielenkiintoinen – eikä vain siksi, että Google Discoverilla on käyttäjiä maailmanlaajuisesti jopa 800 miljoonaa. Kiinnostavan Discoverista tekee myös se, että sen avulla on mahdollista tavoittaa ja vakuuttaa kävijä jo ennen kuin hän edes painaa Hae-nappia Googlessa.

Discover-näkyvyyttä tavoitellessaan hakukoneoptimoija myös pakotetaan katsomaan yksittäisten hakutermien ja haluvolyymien ulkopuolelle, sillä tärkeämpää on sisällön relevanssi ja kohdeyleisön tuntemus.

Google itse ohjeistaa optimoimaan Discoveria varten julkaisemalla käyttäjiä kiinnostavaa sisältöä ja käyttämällä laadukkaita, vähintään 1200px levyisiä kuvia. Lucy kuitenkin listasi puheenvuorossaan useita lisävinkkejä optimointiin, mukaan lukien uuden sisällön julkaisun säännöllisesti, sivun latautumisen mobiilissa nopeasti ja ytimekkään ja artikkelia kuvaavan otsikon valinnan. ‘Tips for optimising for Google Discover’ –puheenvuoron kalvot löydät täältä.

google discover optimointi
Discover-sisältöä näkyy Google Search -applikaatiossa ja Google.fi kotisivulla mobiililaitteella selattaessa.

Mitä BrightonSEO:sta jäi käteen?

BrightonSEO on onnistunut pitämään yhtä lämminhenkisen tunnelman kuin alkuvuosinaan hurjasta kävijämäärän kasvusta huolimatta. Lisäksi käytännönläheiset teemat takaavat sen, että jokaisesta konferenssista oppii jotakin konkreettista, päivittäisessä työssä hyödynnettävää. Tämän syksyn BrightonSEO ei tehnyt poikkeusta, ja palaamme varmasti uudestaan.

Tapahtumana BrightonSEO sopii kaikille SEO-tekijöille, jotka haluavat konferenssin antavan käytännön työssä hyödynnettäviä ideoita ja kuulla mitä muilla markkinoilla tapahtuu hakukonemarkkinoinnissa.

”Tämä oli toinen kerta, kun osallistuin BrightonSEO -tapahtumaan. Avoin ja rento tunnelma pääsi taas yllättämään positiivisesti, ja palasin kotiin vihko täynnä ideoita asiakkaille toteutettavista toimenpiteistä ja reppu täynnä käyntikortteja. Konferenssikävijöille suosittelen saapumaan tapahtumaan paikalle ajoissa ja tutustumaan ohjelmaan ennakkoon, Jos saman slotin aikana sinua kiinnostaa kaksi peräkkäin kuultavaa eri teeman puheenvuoroa, voit myös rohkeasti vaihtaa konferenssihuoneesta toiseen puheenvuorojen välillä. Konferenssipuhujien esitysmateriaalit toimitetaan toki osallistujille myös konferenssin jälkeen.” – Emilia Lahti, SEO Consultant

Seuraava BrightonSEO järjestetään ensi keväänä 16.-17.4.2020 ja Super Early Bird liput ovat jo myynnissä. Silmällä kannattaa pitää myös ilmaislippujen arvonnan ajankohtaa, joka ilmoitetaan lähempänä vuoden loppua.

 

Satu Brandt

SEO Consultant & Team Lead

Olen asiakaslähtöinen digitaalisen markkinoinnin kehittäjä. Minulla on kokemusta paikallisten sekä kansainvälisten B2B ja B2C asiakkaiden konsultoinnista eri toimialoilla. OIKIOlla työskentelen hakukoneoptimoinnin (SEO) ja analytiikan parissa.