Hallittua kasvua vakaalla pohjalla – OIKIOn tapahtumarikas vuosi 2021

Lukuaika min

Vuosi 2021 on ollut tapahtumarikas. Isoimpana muutoksena monelle jäi mieleen uutinen Fonectan ja OIKIOn kumppanuudesta huhtikuun lopulla.

Myös OIKIOn toimitusjohtaja vaihtui alkuvuodesta, kun OIKIOta pitkään luotsannut Niilo Relander astui sivuun seuraavan kasvuloikan alkaessa. Mutta mikä oikeastaan muuttui OIKIOn arjessa kevään jälkeen, toimitusjohtaja Heikki Yrjölä?

“OIKIO sai uuden, vakavaraisen omistajan, joka haluaa jatkaa OIKIOn kehittämistä alan parhaana toimistona kunnianhimoisia asiakkaita palvellen. Fonecta tarjoaa palveluja osittain samassa kentässä, mutta on keskittynyt skaalautuvampien ratkaisujen tarjoamiseen. Synergiaa yhteistyössä haetaan muun muassa parhaiden käytäntöjen jakamisesta prosessien ja teknologian hyödyntämisen osalta.”

Kaupan tuomat konkreettiset muutokset OIKIOlaisten arkeen ovat jääneet pieniksi, aivan tarkoituksenmukaisesti. “Fonecta haluaa antaa OIKIOlle jatkossakin rauhan kehittyä omana yrityksenään, omissa tiloissaan ja omalla brändillään. Asiakkaidemme ja konsulttiemme arjessa muutos ei ole juuri näkynyt, ja se on ollut tarkoituskin”, kertoo Yrjölä.

Jatkossa tarkoituksena on tuoda asiakkaille uusia hyötyjä syventämällä yhteistyötä erityisesti teknologian ja osaamisen kehittämisen kautta. Lisäksi kasvutavoitteet ovat korkealla: tänä vuonna on aloittanut jo 14 uutta oikiolaista ja ensi vuonna tarkoitus olisi hipoa jo yhteensä 50 asiantuntijan rimaa. 

OIKIO

 

Tuttu missio ja visio ohjaavat OIKIOta jatkossakin

Kasvun mahdollistajana ja suurena vetovoimatekijänä toimii se, ettei OIKIOn visio ja missio teknologiaorientoituneesta suunnannäyttäjästä ole muuttunut mihinkään – kaupoista huolimatta. “Emme ole nähneet tarpeelliseksi muokata reseptiä, joka on tuonut meille motivoituneen huipputiimin sekä suuren joukon tyytyväisiä asiakkaita”, toteaa Yrjölä. “Ensi vuoden alusta strategiaa päivitetään, jotta varmistamme, että palvelumme vastaavat asiakkaiden tarpeita vielä tulevinakin vuosina. Vision ja mission pääkohdat asiakas- ja asiantuntijakeskeisyydestä tuskin kuitenkaan muuttuvat.”

Syväosaamiseen keskittyminen on yhä yksi OIKIOn suurista erottautumistekijöistä, joka houkuttelee paitsi asiakkaita, myös työntekijöitä. Moni lahjakas ammattilainen haluaakin tulla OIKIOlle kehittämään osaamistaan yhä paremmaksi syventyen omaan erikoisalaansa, oli kyse sitten hakukonemarkkinoinnista, ohjelmallisesta ostamisesta tai verkkoanalytiikasta. Digimarkkinoinnin kenttä kehittyy jatkuvasti ja uskomme, että syväosaamisen tarve tulee vain kasvamaan alati muuttuvassa maailmassa. 

Omistajanvaihdos ja uusien oikiolaisten virta eivät kuitenkaan olleet vuoden ainoita kohokohtia: juhlimme myös OIKIOn 5-vuotissynttäreitä. Harmillisesti pandemia kuitenkin sotki juhlasuunnitelmat ja pippalot jouduttiin järjestämään etäyhteyksien turvin. Onneksi onnistuimme hyödyntämään pandemian suvantovaiheet ja järjestimme myöhemmin turvallisesti kahdet, ihan oikeat juhlat koko porukalla – muun muassa risteilyteemaiset pikkujoulut karaoke-isäntineen ja bingo-emäntineen olivat huikea menestys!

pikkujoulut

 

Katseet tulevaan

Tylsää ei tule olemaan jatkossakaan. “Koko alan kehitys sekä kasvu jatkuvat ja yhä useampi yritys on viimeistään pandemian myötä ymmärtänyt digimarkkinoinnin ja analytiikan merkityksen”, kertoo Yrjölä. Osaamisen ohella hyvistä tekijöistä on nyt erityisen kova kysyntä ja pyrimmekin houkuttelemaan taitavimmat konsultit mukaamme jatkossakin huolehtimalla siitä, että kulttuurimme on paitsi kunnianhimoinen ja utelias, myös ihmiskeskeinen ja lämmin.

Haluamme kiittää kaikkia oikiolaisia sinnikkyydestä ja positiivisuudesta jo toisen hyvin poikkeuksellisen vuoden jälkeen. Epävarmuus, etäisyys ja arjen korostunut harmaus ovat raskaita kaikille. Hienoa, että siitä huolimatta oikiolaiset tuntevat kulttuurin merkityksen ja haluavat vaalia sitä muun muassa yhteisten aftereiden ja kahvihetkien muodossa.

Kiitos myös asiakkaillemme siitä, että he ovat eläneet mylleryksen keskellä rinnallamme ja ovat yhdessä kanssamme sopeutuneet nopeisiinkin muutoksiin. Monen asiakkaan liiketoiminnassa muutokset ovat olleet vielä paljon omaamme suurempia ja meille on ollut kunnia olla tukemassa heitä vaikeidenkin aikojen läpi. 

Toivotamme koko OIKIOn puolesta hyvää joulua sekä ensi vuodelle menestystä, onnea ja positiivisen muutoksen tuulia!

Aino Yrjänä

PPC Consultant

Olen digitaalisen markkinoinnin konsultti, eli autan asiakasyrityksiäni kasvattamaan liiketoimintaansa verkossa. Olen ehtinyt työskentelemään urani aikana useiden eri kanavien ja toimialojen kimpussa, mutta OIKIOlla keskityn erityisesti Google-mainontaan ja web-analytiikkaan. Lisäksi olen osa OIKIOn omaa markkinointitiimiä.