OIKIOn vuosi 2022

Lukuaika min

Vuosi 2022 on ollut OIKIOlla erityisesti sisäisen uudistumisen aikaa. Olemme rakentaneet pohjaa tulevien vuosien kasvulle ja vahvistaneet organisaatiotamme monin tavoin.

Yhtenä vuoden suurista teemoista on ollut asiakastyytyväisyytemme varmistaminen ja kehittäminen edelleen. Olemme tehneet paljon töitä asiakastiimiemme ja asiakkaidemme kanssa hioen yhteisiä toimintatapoja. Asiakkaat ovat aina arvostaneet OIKIOn proaktiivista palveluasennetta ja vahvaa syväosaamista ja tulemme jatkossakin panostamaan näihin osa-alueisiin. Lisäksi, nyt panostamme erityisesti tiimien sisäiseen yhteistyöhön markkinoinnin kehittämiseksi yhtenäisenä kokonaisuutena.

Vuoden aikana saimme aloittaa yhteistyön myös monen uuden asiakkaan kanssa. Transmerin kanssa aloitimme Jolien mainonnasta ja vuoden varrella yhteistyö laajeni myös muihin palveluihimme. Myös pitkäaikaisen asiakkaamme, Suomalaisen Kirjakaupan, konserniin kuuluva Kustannusosakeyhtiö Otava siirtyi käyttämään palveluitamme. Näiden lisäksi on liuta muitakin uusia ja mielenkiintoisia asiakkaita, joiden kanssa tehtävästä yhteistyöstä kerromme myöhemmin lisää.

Kulunut vuosi on ollut paikoittain myös hyvin raskas ja vaikea. Keväällä Ukrainan kriisin alettua kävimme paljon keskusteluja tilanteesta ja sen aiheuttamista huolista. Halusimme osallistua myös konkreettisesti hyvän tekemiseen. Vuoden varrella olemme lahjoittaneet huomattavasti aikaamme ja osaamistamme Pelastakaa Lapset ry:lle lahjoittajien löytämiseksi ja tärkeän avun saamiseksi niin Ukrainan kuin muunkin maailman lapsille.

Vaikeasta maailmantilanteesta huolimatta katsomme yhdessä koko ajan eteenpäin ja yritämme luoda hyvää OIKIO-matkaa niin työntekijöillemme kuin myös kumppaneillemme. Syksyllä kirkastimme koko henkilöstön työpajassa visiomme ja missiomme. Haluamme edelleen olla Suomessa digimarkkinoinnin suunnannäyttäjiä sekä alan paras vaihtoehto kunnianhimoisille yrityksille ja asiantuntijoille. Omat teknologiamme ja työkalumme ovat merkittävä tekijä parhaan laadun toimittamisessa asiakkaillemme ja jatkamme panostuksiamme niiden kehittämiseen. Nykyiset ratkaisut helpottavat jo asiantuntijoidemme arkea automaatioiden avulla ja niiden avulla voimme tuottaa kilpailijoitamme laajempia ja tarkempia analyyseja ja optimointia.

Vuoden lopulla päivitimme organisaatiorakennettamme vastaamaan paremmin kasvavan yrityksen tarpeisiin. Muodostimme viisi palveluyksikköä (Web Analytics, SEO, Paid Search, Paid Social ja Programmatic), joiden sisällä voimme entistä tehokkaammin kehittää kutakin palvelua vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin myös tulevaisuudessa.

Kuten monet muutkin yritykset, lähdemme vuoteen 2023 hieman sumuisissa tunnelmissa. Asiakkaamme toimivat monella eri toimialalla ja viime vuosien vuoristorata on vaikuttanut heihin monin eri tavoin ja eri vaiheissa. Tulevan vuoden kehitystä on jälleen vaikeaa ennustaa. Myötäelämme tätä vuoristoratakyytiä kaikkien kanssa ja valmistaudumme tukemaan kumppaneitamme ylämäkien vaihtuessa alamäiksi ja päinvastoin.

Hybridityöhön emme ole löytäneet vielä täydellistä mallia. Lisääntyneen etätyön tuomat haasteet työn kuormitukseen ja tiedonkulkuun näkyvät meilläkin. Kokemukset yhteisistä toimistopäivistä ovat positiivisia, mutta säännöllisemmin toimistolla viihtyvät kaipaavat kollegojaan vielä useammin piristämään tunnelmaa ja vaihtamaan kuulumisia. Suomalainen kulttuuri ja mielenlaatu on jo lähtökohtaisesti korostanut yksinäisyyttä sosiaalisen yhdessäolon sijaan. Itse en haluaisi elää yhteiskunnassa, jossa nämä piirteet vahvistuvat entisestään. Niinpä toivonkin tulevana vuonna kohtaavani yhä useamman oikiolaisen ja asiakkaan säännöllisesti kasvokkain.

Viime vuodet OIKIO on kasvanut lähes pelkästään, pian seitsemänvuotisen historiamme aikana, hyvistä kumppanuuksista ansaitun maineen voimin. Useimmiten kasvua on rajoittanut Suomen parhaiden osaajien löytäminen tiimiemme kasvattamiseksi. Organisaatiomme on edelleen valmis kasvamaan ja tulevana vuonna panostamme myös aktiiviseen myyntiin. Olemme listanneet koko henkilöstön kanssa joukon yrityksiä, joiden kanssa haluaisimme päästä tekemään yhteistyötä. Tulemme pian lähestymään näitä yrityksiä ja toivomme saavamme mahdollisuuden näyttää osaamistamme alan parhaana kumppanina.

Hyvää uutta vuotta kaikille!

 

OIKIO Digital Performance Agency Oy on digitaalisen myynnin ja markkinoinnin asiantuntijatoimisto. OIKIO on erikoistunut web-analytiikkaan, hakukoneoptimointiin ja digitaaliseen mainontaan. OIKIOn asiakkaita ovat mm. DNA, Oomi, Ilmarinen, LähiTapiola, Metso Outotec, Suomalainen Kirjakauppa ja YIT. OIKIO työllistää n. 40 digitaalisen markkinoinnin asiantuntijaa. Tyytyväisistä asiakkaista kertovat tuorein NPS 72 sekä Vuoden Toimisto 2022, 2020, 2019 ja 2018 -tutkimuksien voitot teknologia- ja markkinointiviestintätoimistojen kategoriassa.

 

Heikki Yrjölä

CEO

OIKIOn toimitusjohtaja vuodesta 2021. Taustaa laajasti digitaalisessa markkinoinnissa ja liiketoiminnassa.