Blogi

Haluatko lukea oikiolaisten näkemyksistä?
Asiantuntijamme edustavat digimarkkinoinnin, tekoälyn, datan ja analytiikan huippuosaamista. He jakavat osaamistaan ja näkemyksiään ajankohtaisista aiheista blogissamme.

Facebook/Instagram-mainonta: sitä saat mitä tilaat, eli kuinka valitsemasi tavoite vaikuttaa saatuihin lopputuloksiin
“Facebook-mainonta” viittaa tässä artikkelissa kaikkeen Facebookin omistamilta aluistoilta tehtävään mainontaan, kattaen siis myös Instagram-mainonnan. Mitä jos Facebook-mainontaa suunnitellessasi tietäisit, että tehdessäsi yhden...

Simo Ahava Advisor-rooliin OIKIOlle
Olemme rakentamassa OIKIOn seuraavaa kasvuvaihetta ja kuluneen vuoden aikana olemme tehneet lukuisia uusia nimityksiä jakamalla yhä laajemmin liiketoiminnan kehitys- ja johtotehtäviä meillä kasvaneille asiantuntijoille. Kasvu luo oikiolaisille...

Google Ads piilotti hakutermidatasi – näin saat sen takaisin
Julkaisimme toissaviikolla kirjoituksen miten Googlen muutokset hakumainonnan hakutermien raportoinnissa näkyivät Suomessa. Jatkoimme asian tutkimista ja havaitsimme, että nämä hakumainonnan piilotetut hakutermit itseasiassa on (ainakin...

Google hid your search term data – Here’s how to recover them
In September 2020, Google made changes to their search term reporting practices. You can read more about this change from eg. Ginny Marvin’s coverage in Search Engine Land and Brad Geddes’ extensive theories about it's possible implications. If you...

Vilkaisu tekoälyyn (GPT-3), joka tulee kirjoittamaan sinun ja minun copytekstit
Otetaan lyhyt esimerkki siitä, mitä GPT-3-tekoäly pystyy tällä hetkellä loihtimaan. Alla olevat esimerkit ovat englannin kielellä, koska se on internetin selkeä valtakieli, josta on tällöin luonnollisesti eniten dataa saatavilla koneoppimista ja...

Tutkimus: Googlen muutokset hakumainonnan hakutermien raportoinnissa – näin muutos näkyy Suomessa
Syyskuun 2020 alussa hakupiireissä uutisoitiin laajasti Googlen muutoksista hakumainonnan näkyvyyden raportointiin. Vedoten käyttäjien yksityisyydensuojaan, Google ei näytä enää mainostajille kaikkea dataa siitä, minkä hakujen yhteydessä...

Analytiikkakerho – OIKIOn tapa opiskella analytiikkaa
OIKIO on ollut syntymästään asti hyvin datavetoinen toimisto ja näemme, että datasta johdettu tieto tuo tarvittavan faktapohjan digitaaliseen markkinointiin ja myyntiin. Analytiikka on keskeinen osaamisen alue OIKIOlla kaikissa tiimeissä, ei...

Kesän ja syksyn uusia oikiolaisia
Korona on mullistanut monella tapaa työelämää ja olemme saaneet opetella toimimaan täysin uudessa toimintaympäristössä. Sitten maaliskuun puolivälin jälkeen tiimiimme on liittynyt useita asiantuntijoita, jotka ovat päässeet tutustumaan tiimiin...

Jyri Vuorinen uuteen Tech Lead -rooliin vastaamaan OIKIOn teknologiakehityksestä
Olemme vuosia kehittäneet omia työkaluja ja teknologiaa, joilla on tehostettu asiakastyötä ja luotu arvoa asiakkaillemme. Erilaisia oikiolaisten kehittämiä työkaluja on jo lukuisia ja ne ovat asiantuntijoidemme aktiivisessa käytössä. Asiakkaidemme...

Poikkeuksellinen vuosipuolisko takana ja näkyvissä OIKIOn seuraava kasvuvaihe
Globaali yhteiskuntaa ravistellut pandemia on jättänyt jälkensä myös OIKIOon. Toistaiseksi olemme kuitenkin selvinneet ilman henkilöstöömme kohdistettuja säästötoimenpiteitä. Vallitsevassa tilanteessa emme katsoneet mielekkääksi osallistua Vuoden...

Sivuston sisäisen haun optimointi – Mitä, miksi ja miten?
Sisäisen haun kehittämisen tärkeys Sivuston sisäinen haku (internal search, site search, onsite search...) löytyy suurimmalta osalta verkkosivuista, mutta harvemmin, jos ollenkaan, puhutaan sen kehittämisen tärkeydestä. On tutkittu, että...

Tom Norrgrann palaa OIKIOlle vastaamaan hakukoneoptimoinnista #TOMBACK
Tom siirtyy OIKIOlle kehityspäällikön roolista Almalta, jossa hän vastasi mediayhtiön hakukoneoptimoinnista osalle Suomen suurimmille verkkopalveluille edeltävän 1,5 vuoden ajan. Ennen Almaa Tom työskenteli OIKIOlla Senior konsulttina sekä aiemmin...

Uusi sähköyhtiö Oomi valitsi digitaalisen myynnin ja markkinoinnin kumppaniksi OIKIOn
Suomen suurimmaksi sähköyhtiöksi tähtäävä Oomi Energia panostaa verkkokaupan myynnin kehittämiseen. Uudeksi digitaalisen myynnin ja markkinoinnin kumppaniksi Oomi Energia valitsi OIKIO Digital Performance Agencyn. Viisi energiayhtiötä Vantaan...

SEO ja Python-screippailun perusteet
Viime aikoina Pythonin käyttö ja hype on kasvanut SEO-piireissä. Python on koodikielenä kohtalaisen yksinkertainen, laskutehoiltaan voimakas sekä taipuu eri käyttötarkotuksiin. Tämä on puolestaan ajanut hyvin sen asiaa eteenpäin. Pythonilla voi...

Etäpalaveriopas – Etäpalaverin käyttäytymisetiketti
Etäpalaverit tuovat mukanaan kasan potentiaalisia teknisiä ongelmia, jotka on helppo välttää seuraamalla seuraavia ohjeita ja jakamalla samat ohjeet myös kaikille muille etäpalaveriin osallistuville. OIKIOlaiset ovat etäpalaverien konkareita, joten...

3. tilikausi: Tyytyväisten asiakkaiden myötä kannattavaa ja hallittua kasvua
Vuosi 2019 oli OIKIOlle kannattavan kasvun vuosi. Onnistuimme kasvattamaan asiakkaidemme määrää ja keskikokoa sekä asiantuntijoidemme päälukua. Vuodenvaihteessa päättynyt tilikautemme ylsi 28% kasvuun 27% kannattavuudella tuoreen tilinpäätöksemme...

Dataohjattua markkinointia ei ole ilman web-analytiikkaa
Web-analytiikka on kyvykkyytenä avainasemassa aidosti dataohjatussa markkinoinnissa. Helpoimmillaan se on peruslukujen tarkastelua valmiiksi toteutetulta dashboardilta, vaikeimmillaan hyvin monimutkaisia mallinnuksia attribuutiosta. Mitä se sitten...

Tutkimus: Miten paljon hakutulokset elävät Black Fridayn aikana?
Kirjoitin noin vuosi sitten Black Fridaysta ja siitä, mitä digitaalisen markkinoinnin tekijät voivat oppia hakutuloksista. Tuon analyysin opit olivat lyhykäisyydessään seuraavat: Hakutulokset muuttuvat merkittävästi muutamia päiviä ennen isoa...

OIKIO on Vuoden Toimisto 2020, 2019 ja 2018
OIKIO Digital Performance Agency Oy valittiin eilen Vuoden Toimisto 2020 –tutkimuksen voittajaksi kategoriassa suuret markkinointiteknologiatoimistot. Voitto oli OIKIOlle kolmas peräkkäinen. Tänä vuonna markkinointiteknologiatoimistot jaettiin...

Hero Conf 2019 – psykologian ja hakusanamainonnan yhteispeli
Hero Conf 2019 - psykologian ja hakusanamainonnan yhteispeli PPC-piireissä maailman tunnetuimpiin lukeutuva Hero Conf järjestettiin jälleen Lontoossa 19.-20. lokakuuta. Lontoossa puhuttivat PPC-rintamalla erityisesti AI, koneoppimisen...

PPC-tiimin konferenssimatka SMX Advanced -seminaariin
Sateisessa Saksassa Google-ammattilaisten kuumiksi puheenaiheiksi nousivat muun muassa koneälyn monipuoliset mahdollisuudet, datan entistä parempi rikastaminen ja yleisöjen hyötykäyttö avainsanojen rinnalla. OIKIOlta SMX Advanced Berlin...
Haluatko saada oikiolaisten blogipostaukset ja toimialan ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi kerran kuukaudessa?