Hakukoneoptimointiin on tullut uusi ulottuvuus: tekoälyoptimointi. Perinteisen SEOn rinnalle ovat nousseet GEO (Generative Engine Optimization) ja AEO (AI Engine Optimization), jotka määrittävät, miten hyvin sivustosi sisältö päätyy tekoälyn hyödynnettäväksi. Vaikka termejä on kaksi (tai oikeastaan kolme, osa lähteistä puhuu myös AIO:sta eli Artificial Intelligence Optimization), tarkoittavat ne samaa asiaa – miten optimoida sivujasi niin, että ne pääsevät tekoälytyökalujen kuten ChatGPTn, Perplexityn, Geminin, Copilotin and Google AI Overviewsin vastauksiin sekä niiden lähteiksi.
Todetaan kuitenkin heti alkuun, että myös tähän uuteen ulottuvuuteen pätee vanha kunnon “it depends”. Syy on yksinkertaisesti se, että meillä ei ole vielä tarpeeksi dataa analysoida kaikkien eri tekoälytyökalujen vastauksia, koska monikaan taho tai työkalu ei pysty luotettavasti tätä dataa tuottamaan ja eri vastauksia seuraamaan.
Tätä blogipostausta varten olemme kuitenkin lukeneet luotettavaksi todettujen lähteiden analyysejä aiheista ja koonneet ne yhteen pakettiin. Kirjoituksen lähteet ovat löydettävissä sivuston lopusta.
Miten verkkosivua voi optimoida tekoälyä varten?
Varmista että tekoälytyökaluja ei ole estetty sivustosi robots.txt tiedostossa
Kun ChatGPT tuli markkinoille, moni sivusto kielsi GPTBotin pääsyn sivustolle tietosuojasyistä. Jos ChatGPTn tai muun tekoälyn vastauksiin haluaa päästä mukaan, on niiden omat botit päästettävä crawlaamaan sivustoa. Tarkista siis ensin, että tekoälytyökaluja ei ole kielletty crawlaamasta sivustoasi robots.txt tiedostossa.
Käytä Schemoja jos mahdollista
Strukturoitu data ja schema-merkinnät auttavat paitsi hakukoneita myös tekoälyä ymmärtämään ja luokittelemaan sisältöä tehokkaammin. Varmista siis, että sivuillasi on hyödynnetty schemoja laajasti ja että ne on asetettu oikein. Erityisen tärkeitä schemoja ovat muun muassa Product, Organization, Person, LocalBusiness, Article, BlogPost ja Recipe.
Hyödynnä kysymys ja vastaus -tyyppistä sisältöä
Tekoäly suosii sisältöjä, jotka tarjoavat suoria ja tiiviitä vastauksia käyttäjien mahdollisiin kysymyksiin. Q&A-vastaukset ovat tekoälylle helposti käsiteltävissä, joten varsinkin jos yrityksesi tarjontaan, tuotteisiin tai palveluihin liittyy paljon “Mikä on X?” tai “Miten Y toimii?” liittyviä hakuja, kannattaa ne esittää hyvin ytimekkäästi sivuilla.
Selkeä, kattava, ytimekäs ja laadukas sisältö
Kaikissa lähteissä eniten toistunut asia oli laadukkaan sisällön merkitys. Verkkosivujen tulee tarjota selkeää, asiantuntevaa ja kattavaa sisältöä, joka vastaa suoraan käyttäjien kaikkiin mahdollisiin kysymyksiin. Laadukkaaseen sisältöön ei ole oikotietä, eikä siksi sen kirjoittamiseen ole antaa Googlen EEATa parempaa ohjenuoraa.
Koska sisällöntuotanto on tasavertaistunut ja itse tekoälykin osaa tuottaa hyvinkin laadukasta tekstiä, on massasta erottuakseen tärkeää tehdä vielä enemmän töitä. Muista huomioida selkeys myös tekstisi rakenteessa – käytä väliotsikoita sekä tarvittaessa myös ranskalaisia viivoja pitääksesi sisällön yksinkertaisena.
Multimodaalinen sisältö
Tekoäly ottaa huomioon myös visuaaliset elementit, jotka voivat auttaa käyttäjää ymmärtämään aihetta paremmin. Usein vastaus hakuun onkin järkevämpää antaa kuvassa, videossa, graafissa, videossa tai vaikka äänen kautta. AI käyttää visuaalisia elementtejä vahvistaakseen tekstisisältöä ja tarjotakseen käyttäjille monipuolisempaa tietoa.
Brändimaininnat
Auktoriteetti ja uskottavuus ovat erityisen tärkeitä ChatGPTn vastauksiin pääsemisen kannalta. Yritysten on saatava brändinsä mainintoja arvostetuissa medioissa sekä varmistettava, että heidän brändinsä yhdistyy relevantteihin hakuihin ja sisältöihin. Tämä tarkoittaa puhdasta brändityötä kuten blogikirjoituksia ja uutismedioissa näkymistä tai vaikka Wikipedian lähteeksi pääsemistä.
Perinteisellä hakukoneoptimoinnilla on edelleen iso rooli
Onko vinkeissä vielä mitään mullistavaa tai uutta? Ei oikeastaan. Yhteistä kaikissa lähteissä oli se, että perinteinen hakukoneoptimointi toimii erinomaisena pohjana myös GEOlle ja AEOlle. Laadukkaan sisällön kirjoittaminen on paras vinkki, mitä tekoälyoptimointiin voi antaa.
Siksi on todennäköistä, että se mikä toimii perinteisen hakukoneen kannalta hyvin, toimii myös tekoälyvastauksissa. Harvassa tekstissä otettiin (oletettavasti datan puutteen takia) kantaa hakukonesijoituksien sekä tekoälyvastauksien korrelaatioon, mutta on aivan mahdollista että hyvin orgaanisesti sijoittuva vastaus on hyvä myös tekoälyn mielestä.
Lähteet:
- https://searchengineland.com/what-is-generative-engine-optimization-geo-444418
- https://backlinko.com/ai-overviews
- https://www.advancedwebranking.com/blog/llm-optimization-generative-ai-outputs
- https://searchengineland.com/generative-engine-optimization-strategies-446723
- https://blog.hubspot.com/marketing/generative-engine-optimization
- https://searchengineland.com/win-generative-engine-optimization-seo-443965
- https://searchengineland.com/seo-for-chatgpt-search-4-key-observations-449001
- https://searchengineland.com/decoding-llms-generative-ai-search-results-448630
- https://searchengineland.com/geo-trends-search-future-448573