8 syytä tehdä ohjelmallista mainontaa vuonna 2024

Lukuaika min

Ohjelmallinen mainonta tarjoaa ketterämpiä, luovempia ja kustannustehokkaampia ratkaisuja. Ota suunnitelmiisi jatkuva mainonta, reaaliaikainen raportointi ja laaja kanavavalikko. Kerää parhaat käytännöt ensi vuoden suunnitelmiin!

Vuosi 2024 tulee vaatimaan markkinoijilta paljon uusia ideoita ja ohjelmallinen mainonta nousee yhä keskeisempään rooliin markkinoinnin strategioissa. Digitaalisen mainonnan konsulttina haluan jakaa näkemyksiäni siitä, miksi ohjelmallinen mainonta on vuonna 2024 poikkeuksellisen houkutteleva vaihtoehto markkinoijille, jotka tavoittelevat ketteryyttä, luovuutta ja kustannustehokkuutta. Huomioi ainakin seuraavat asiat ensi vuoden suunnittelussa.

 

1. Jatkuvuus voittaa yksittäiset kampanjat

Nykyinen markkinatilanne asettaa perinteiset suuret kampanjat haasteelliseen asemaan, sillä niiden toteuttaminen ei välttämättä ole taloudellisesti mahdollista yhtä usein kuin aikaisemmin. Sen sijaan kannustamme keskittymään jatkuvaan mainontaan, joka mahdollistaa yrityksen näkyvyyden ylläpitämisen muuttuvassa markkinaympäristössä. Pienemmät, jatkuvat panostukset tarjoavat ainutlaatuisen tilaisuuden oppimiseen ja mainonnan optimointiin, mikä saattaa puuttua yksittäisistä irtokampanjoista.

 

2. Jatkuva raportointi – tiedon valta avautuu

Ohjelmallinen mainonta mahdollistaa jatkuvan raportoinnin, mikä tarjoaa reaaliaikaista tietoa mainosten suoriutumisesta. Mutta se ei ole vain numeroita; se on myös tietoa mainonnan tavoitettavuudesta, toimivuudesta ja jopa mieleen jäämisestä. Eikä pidä unohtaa kanavien yhteisvaikutusta ja sitä, miten näkyvyys tukee liidejä tai verkkokauppaostoksia kotiuttavia kanavia. Tämä tieto on kullanarvoista päätöksenteossa ja mahdollistaa kampanjoiden jatkuvan optimoinnin.

 

3. Ketterät kokeilut ja kohdentaminen mediariippumattomasti

Ohjelmallisesti ostettuna mainontaa voidaan testata ketterästi, vaihtaa luovaa aineistoa nopeasti ja kohdentaa mainoksia mediariippumattomasti eri kanaviin. Näin varmistetaan, että mainokset saavuttavat oikean yleisön siellä, missä ne tuottavat parhaiten tuloksia. Kokeilemalla erilaisia lähestymistapoja voimme löytää juuri sen strategian, joka toimii parhaiten juuri teidän brändillenne.

 

4. Aineiston merkitys kasvaa – oppi sesongeista hyötykäyttöön

Mainonnan tehokkuus ei ole pelkästään algoritmeista kiinni. Itse aineistolla on valtava merkitys, ja parhaiten voimme testata sitä, kun mainonta on jatkuvaa. Hyödynnämme oppeja tärkeissä sesongeissa ja sovellamme niitä koko vuoden ajan. Näin varmistamme, että mainokset pysyvät tuoreina ja relevantteina, mikä on avainasemassa markkinoiden nopeasti muuttuvassa maailmassa.

 

5. Kulmakivenä bränditurvallisuus

Ohjelmallinen mainonta tarjoaa meille varmuuden bränditurvallisuudesta, sillä voimme itse tarkasti valita, missä ympäristöissä mainoksemme näkyvät. Mainontaa ostaessamme panostamme vahvasti kotimaiseen premium-inventaariin, mikä lisää luotettavuutta ja varmistaa brändinne näkyvyyden turvallisessa ympäristössä. Kotimaisilla medioilla on lisäksi pitkälle kehitettyjä ratkaisuja poissulkea mainospaikat tietyn tyyppisen uutisoinnin yhteydessä.

 

6. Läpinäkyvyys hinnoittelussa

Hinnoittelemme työmme läpinäkyvästi. Tiedät aina, paljonko budjetista menee työhön, paljonko käytämme mediabudjettiin ja paljonko järjestelmäkuluihin. Tämä läpinäkyvyys on mielestämme reilumpaa kuin malli, jossa suuret summat laitetaan mainontaan ilman tarkempaa kustannusten avaamista. Näin voimme yhdessä varmistaa, että jokainen euro sijoitetaan mahdollisimman tehokkaasti.

 

7. Ohjelmallisen mainonnan laajentuminen

Ohjelmallinen mainonta on laajentunut valtavasti viimeisen vuoden aikana ja vuonna 2024 mainonnan ostaminen eri kanavista on entistä helpompaa. Inventaariin kuuluu paitsi perinteinen banneri- ja videomainonta myös ulkomainosnäytöt, suoratoistopalveluiden mainoskatkot ja musiikkipalvelujen äänimainokset. Näin tavoitat yleisösi monipuolisesti eri kanavissa.

 

8. Ohjelmallinen mainonta tuottaa arvoa

Näemme ohjelmallisen mainonnan suurimman arvon suunnittelussa, tietoon perustuvien valintojen tekemisessä ja ensiluokkaisessa raportoinnissa. Mainonta suoriutuu paremmin panostamalla strategiseen suunnitteluun ja hyödyntämällä dataa päätösten tekemiseen. Raportointi puolestaan on osoitus siitä, miten mainonta vaikuttaa liiketoimintaasi.

 

Yhteenveto

Vuonna 2024 ohjelmallinen mainonta nousee keskiöön tarjoten markkinoijille ketteryyttä, luovuutta ja kustannustehokkuutta. Jatkuva mainonta, ketterät kokeilut, läpinäkyvä hinnoittelu, selkeä raportointi ja laaja bränditurvallinen mainosympäristö tekevät ohjelmallisesta mainonnasta voittavan strategian. Hyödynnä tätä mahdollisuutta ja tee vuodesta 2024 onnistunut vuosi!

 

Tutustu täältä tarkemmin meidän ohjelmallisen mainonnan palveluun.



Mikko Hirvonen

Head of Paid Social & Programmatic

Jos markkinointi kaipaa näkemystä ja uusia ajatuksia, niin löysit oikean tekijän. Tuon seitsemän vuoden digimarkkinointiosaamiseni ja opit palvelualueen vetäjänä yrityksesi markkinointitiimin käyttöön. Koulutukseni myynnistä ja johtamisesta liittävät tekemäni mainonnan osaksi isompaa kuvaa. Arvostan tiimityötä ja uskon parhaiden tulosten syntyvän sitä kautta.